Cato Skrevet 28. november 2018 Skrevet 28. november 2018 Hei Jeg er på jakt etter en smarthus-løsning som kan integrere Elko sitt smarthus-system (dimmere, brytere og varmekabel-kontrollere) med andre løsninger som eksempelvis Philips Hue. Jeg har pt. også Smartthings hub v3 og lurer på om noen har klart å integrere Elko dimmer (ESH RS16 316GLED dimmer RF PH) med denne og hvordan du evt. da gikk frem for å få det til. Takker så mye for alle råd og vink. /Cato Siter
Lightstuff Skrevet 29. november 2018 Skrevet 29. november 2018 Hei Cato Jeg satte opp hub (v3) med Elko dimmere nå nettopp. Alt med hjelp fra poster på dette forum. Så løp å søk:) Siter
Cato Skrevet 2. desember 2018 Forfatter Skrevet 2. desember 2018 Gratulerer! Jeg får ikke smartthings-appen til å "oppdage" Elko dimmeren når jeg trykker inn instillingsknappen og dimmerknappen samtidig. Kunne du fortalt litt om hvordan du gjorde det? Og ja, jeg har søkt en del på forumet. /Cato Siter
skela Skrevet 2. desember 2018 Skrevet 2. desember 2018 (endret) Jeg har samme problemet. Uansett hva jeg har prøvd så dykker ikke den opp når jeg prøver å adde via SmartThings appen. Har også søkt i hele kveld på dette forumet og google om hvordan man gjør det, uten hell, det meste jeg fant var om Elko Termostater, heller lite om den praktiske biten av hvordan man kobler opp dimmeren med SmartThings. Jeg har en ESH RS16 316GLED dimmer RF PH, og SmartThings Hub V2. Endret 2. desember 2018 av skela Added info about what kit I have Siter
djmuri Skrevet 6. desember 2018 Skrevet 6. desember 2018 Det gikk uten problemer bos meg. Har vel 6-7 stk linket til min smartthings. Knapp og dimmehjul skal ikke holdes inne samtidig•Langt trykk på trykkbryter (1) til ett blink i grønn LED indikator (2). •Trykk på dimmerknappen (3) - 316GLED RF er nå i søkemodus. Siter
Lightstuff Skrevet 7. desember 2018 Skrevet 7. desember 2018 For at huben skal finne Elko enheten må man legge til en egen "device handler" på din konto. Sørg for at kontoen er riktig registret: Legg til en egen device handler: Når overnevnte punkter er på plass vil Elko enhetene kunne knyttes mot hub'en. Siter
Cato Skrevet 9. desember 2018 Forfatter Skrevet 9. desember 2018 @Lightstuff og @djmuri. Tusen takk for bidrag! Dessverre får jeg det fremdeles ikke til, og er veldig usikker på hva som kan være galt. Gir en kort oppsummering her på hva jeg har gjort: For god ordens skyld, slettet jeg min samsung konto og resatte Hub'en. Så gjorde jeg følgende: Jeg har registrert Samsung Smartthings i UK og fikk da opp mulighet til å legge til HUB (min er v3) (benyttet VPN fra UK for å sette det opp) Satte opp Hub'en (tilordnet den i appen). Står at den er tilkoblet. Logget inn på http://developer.smartthings.com Valgte Home under "my Locations". Klikket så på "My Hubs" for å se at huben var der (alt ok så langt) Klikket på "My Device Handlers", og la til Elko dimmer fra (https://github.com/nilskaa/Smartthings/tree/master/devicetypes) Klikket på "publish" -> "For me". Den kom så opp som published under "My Device Handlers". Gikk så i appen og står ved skjermen hvor det er et "plusstegn" oppe til venstre. Trykket og holdt inn Trykkbryter i 5-8 sekunder inntil indikatorlyset blinket en gang. Trykket så på dimmebryteren og klikket på plusstegnet i appen. Indikatorlyset blinker så intenst i 3-4 sekunder for den gir seg. Jeg avventer i 20-30 sekunder inne i appen, men ingen Elko dimmer kommer opp. Eneste jeg får opp er et par Samsung TVer. Noe som aner noe om hva jeg evt. gjør feil? Siter
Lightstuff Skrevet 9. desember 2018 Skrevet 9. desember 2018 Lurer på om metode for å sette dimmeren i modus for sammenkobling kan være feil. Ref. Elko: Sitat b. Når ESH Appen er i søkemodus - trykk på dimmerknapp og trykkbryter samtidig til grønn LED indikator blinker. c. Grønn LED indikator begynner å blinke. Slipp knappene. d. Etter 10-15 sekunder kommer det opp melding i appen om at en ny enhet er funnet. Denne oppskriften fungerte her. Siter
Cato Skrevet 9. desember 2018 Forfatter Skrevet 9. desember 2018 @Lightstuff Utrolig rart. Forsøkte den metoden også (dimmerknapp og trykkbryter samtidig til LED indikator blinker). Den blinker i 3-4 sekunder så slutter den. Har appen i søkemodus hele veien. Ingenting annet enn Samsung TVer dukker opp. Noen spørsmål til deg: Har du v3 Huben? Hvor lenge blinker indikatorlyset hos deg (rask blinking)? Hvor lang tid tok det før dimmeren dukket opp under "tilgjengelige enheter"? Siter
Cato Skrevet 10. desember 2018 Forfatter Skrevet 10. desember 2018 Kan det ha noe å si at jeg har denne utgaven (ESH RS16 316GLED dimmer RF PH) og ikke disse Plus-versjonene? Siter
skela Skrevet 11. desember 2018 Skrevet 11. desember 2018 @Lightstuff Tusen tusen takk, dine tips virket for meg! On 09/12/2018 at 19:39, Lightstuff said: b. Når ESH Appen er i søkemodus - trykk på dimmerknapp og trykkbryter samtidig til grønn LED indikator blinker. c. Grønn LED indikator begynner å blinke. Slipp knappene. d. Etter 10-15 sekunder kommer det opp melding i appen om at en ny enhet er funnet. @Cato Jeg har også ESH RS16 316GLED dimmer RF PH, så vidt jeg vet ikke plus versjonen. On 09/12/2018 at 20:20, Cato said: Har du v3 Huben? Hvor lenge blinker indikatorlyset hos deg (rask blinking)? Hvor lang tid tok det før dimmeren dukket opp under "tilgjengelige enheter"? 1) Jeg har V2 av Hubben. 2) Rundt 10 sekunder, ikke lenge 3) Jeg trykket på "Add a Thing" i Smart Things Appen (appen har en blå O icon, det er to apper så vidt jeg vet, jeg brukte den med blå o app icon). Så trykket jeg på dimmer knapp og trykkbryter samtidig, slipper så fort den begynner å blinke, rundt 10 sekunder etterpå kom den opp i Add a Thing skjermen. Jeg har 3 dimmere av denne typen i huset, 2 av dem i rom hvor det også er såkalte Endevendere, eller ekstra dimmer knapper på veggen som går på battery. Det virket i begge disse rommene. Men I det rommet hvor jeg ikke har en Endevender, virket det ikke. Så jeg lurer litt på om kanskje elektrikerene når de satte opp dimmerene, måtte installere noe firmware på de rommene hvor det er Endevendere, kanskje firmware oppgradering som tillater Zigbee? Og derfor det ikke virker på den siste dimmeren siden den ikke har denne oppgraderingen. Bare en teori. Skal fortsette å prøve. @Lightstuff har du noen dimmere som ikke har Endevendere i tillegg, hvis du har, måtte du installere noe i dimmeren via SD kort leseren for at det skulle virke? Eller virket det ut av boksen? Siter
Lightstuff Skrevet 11. desember 2018 Skrevet 11. desember 2018 @Cato På 10.12.2018 den 18.59, Cato skrev: Kan det ha noe å si at jeg har denne utgaven (ESH RS16 316GLED dimmer RF PH) og ikke disse Plus-versjonene? Jeg har samme versjon som deg, ESH RS16 316GLED dimmer RF PH. På 9.12.2018 den 20.20, Cato skrev: @Lightstuff Noen spørsmål til deg: Har du v3 Huben? Hvor lenge blinker indikatorlyset hos deg (rask blinking)? Hvor lang tid tok det før dimmeren dukket opp under "tilgjengelige enheter"? 1. Ja 2. 3-5 sekunder 3. Ca 10 sekunder @Skjalggl 26 minutter siden, skela skrev: @Lightstuff har du noen dimmere som ikke har Endevendere i tillegg, hvis du har, måtte du installere noe i dimmeren via SD kort leseren for at det skulle virke? Eller virket det ut av boksen? Jeg har kun single dimmere uten endevendere. Alle fungerte uten behov for å installere/oppgradere noe på dem. Siter
skela Skrevet 11. desember 2018 Skrevet 11. desember 2018 @Lightstuff takk @Cato , da er det kanskje noe med rekkevidden? Fikk en melding fra @nilsen78 om at dette kan ha noe med saken å gjøre. Hvor langt fra dimmeren du prøver å adde er SmartThings hubben? Siter
Cato Skrevet 11. desember 2018 Forfatter Skrevet 11. desember 2018 Jeg forsøkte å flytte hub'en slik at den stod 1 meter unna. Still no go. Jeg bruker dog den nye appen og samsung-konto (ikke smartthings konto som jeg har inntrykk av er den "gamle" typen). Jeg skjønner ingenting av dette. Lurer på om det kan være noe form for defekt på Elko dimmeren eller om den trenger en reset eller firmware oppdatering. Siter
skela Skrevet 11. desember 2018 Skrevet 11. desember 2018 Jeg har også Samsung konto, men bruker visst den gamle appen. Kanskje det er verdt et forsøk? Siter
Lightstuff Skrevet 11. desember 2018 Skrevet 11. desember 2018 @Cato Benytt SmartThings Classic, så ordner det seg Siter
skela Skrevet 11. desember 2018 Skrevet 11. desember 2018 Jeg sliter fortsatt med 2 dimmere i huset, flyttet huben rett siden av uten lykke. Så er i samme båt fortsatt. Men har 2 som virker da, så 2 av 4. Siter
Cato Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Skrevet 16. desember 2018 På 11.12.2018 den 22.24, Lightstuff skrev: @Cato Benytt SmartThings Classic, så ordner det seg Har prøvd classic-appen, men også der uten hell. Tror dette må skyldes en "firmware" versjon hos Elko som kanskje gjør at "device handler" ikke er helt riktig lengre. (Min hypotese). Siter
Cato Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Skrevet 16. desember 2018 På 11.12.2018 den 22.24, skela skrev: Jeg sliter fortsatt med 2 dimmere i huset, flyttet huben rett siden av uten lykke. Så er i samme båt fortsatt. Men har 2 som virker da, så 2 av 4. Kjøpte du alle dine 4 samtidig eller 2 og 2? I så fall hvilke sliter du med i forhold til hvilke du kjøpte først og sist? Siter
skela Skrevet 16. desember 2018 Skrevet 16. desember 2018 Jeg er faktisk ikke helt sikker på rekkefølgen. Situasjonen min er slik, jeg har disse dimmerene i flere rom i huset. I 2 av rommene er der også endevendere, slik at der er 2 dimme knapper for å skru av og på , og dimme lysa. Det er kun i disse rommene jeg har klart og legge til Dimmeren til Smart Things. I de rommene uten endevendere, så har jeg ikke klart det. Grunnen til hvorfor ikke er sannsynligvis en av to: Grunn 1: Når elektrikerene installerte disse dimmerene, så oppgraderte de firmware i de 2 rommene hvor det trengtes endevendere. Grunn 2: I de to rommene hvor det virker, så har jeg en annen modell av 316 som støtter zigbee, og at alle de andre rommene har 316 som ikke støtter zigbee. Jeg håper det er grunn 1. Finnes det noen måte og identifisere hvilken model man har? Siter
Cato Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Skrevet 16. desember 2018 Ikke godt å si @skela hva som er årsaken, men jeg tipper på at Dimmerene har ulike firmware og at det innebærer at DeviceHandler hos smartthings må justeres deretter. Siter
Cato Skrevet 21. desember 2018 Forfatter Skrevet 21. desember 2018 Etter å ha lagt merke til at smartthings appen fikk en oppdatering i dag, tenkte jeg å gjøre et siste forsøk på å legge dimmeren til samsung hub'en. Det fungerte! Har funnet ut at jeg må bruke den "klassiske" Smartthings appen (en stor ring som ikon, ikke flere små). Det testet jeg riktignok tidligere, uten hell. I dag fungerte det. Det gikk tilsynelatende ved å: Klikke "+" i appen Trykke på funksjonsknappen og dimmeknappen samtidig Etter noen sekunder dukket den opp. Det er et lite mysterium hvorfor det nå fungerte (usikker på om det har skjedd en firmware oppdatering av hub'en i mellomtiden, men kjekt at det nå fungerer. Det neste spørsmålet blir da: Er det noen som har fått dette til å fungere i den nye appen? (Forstår den inntil nylig eller fremdeles ikke støtter custom device handlers) Siter
Neophyte Skrevet 21. desember 2018 Skrevet 21. desember 2018 (endret) On 16/12/2018 at 12:31, skela said: Grunn 2: I de to rommene hvor det virker, så har jeg en annen modell av 316 som støtter zigbee, og at alle de andre rommene har 316 som ikke støtter zigbee. Jeg håper det er grunn 1. Finnes det noen måte og identifisere hvilken model man har? Mistenker dessverre at det er grunn 2. For å få trådløse endevendere må man bruke varianten med Zigbee. RF PH varianten (med Zigbee) er vel ca 1500kr dyrere enn den uten. Hvis jeg husker rett er den eneste merkingen av Zigbee på baksiden av dimmeren, så du må skru den ut av veggen. Sånn ser 316GLED uten Zigbee ut, fant ikke bilde av Zigbee varianten. Edit: Jeg har ikke merket noe som helst forskjell på ny og gammel firmware når den brukes med deConz. Endret 21. desember 2018 av Neophyte Siter
skela Skrevet 5. januar 2019 Skrevet 5. januar 2019 On 21/12/2018 at 09:42, Neophyte said: Mistenker dessverre at det er grunn 2. For å få trådløse endevendere må man bruke varianten med Zigbee. RF PH varianten (med Zigbee) er vel ca 1500kr dyrere enn den uten. Ja, jeg lener mot det også, er litt leit. Og er sinnsykt irriterende at det bare viser på baksiden. Siter
2minitz Skrevet 14. februar 2019 Skrevet 14. februar 2019 På 9.12.2018 den 17.29, Cato skrev: @Lightstuff og @djmuri. Tusen takk for bidrag! Dessverre får jeg det fremdeles ikke til, og er veldig usikker på hva som kan være galt. Gir en kort oppsummering her på hva jeg har gjort: For god ordens skyld, slettet jeg min samsung konto og resatte Hub'en. Så gjorde jeg følgende: Jeg har registrert Samsung Smartthings i UK og fikk da opp mulighet til å legge til HUB (min er v3) (benyttet VPN fra UK for å sette det opp) Satte opp Hub'en (tilordnet den i appen). Står at den er tilkoblet. Logget inn på http://developer.smartthings.com Valgte Home under "my Locations". Klikket så på "My Hubs" for å se at huben var der (alt ok så langt) Klikket på "My Device Handlers", og la til Elko dimmer fra (https://github.com/nilskaa/Smartthings/tree/master/devicetypes) Klikket på "publish" -> "For me". Den kom så opp som published under "My Device Handlers". Gikk så i appen og står ved skjermen hvor det er et "plusstegn" oppe til venstre. Trykket og holdt inn Trykkbryter i 5-8 sekunder inntil indikatorlyset blinket en gang. Trykket så på dimmebryteren og klikket på plusstegnet i appen. Indikatorlyset blinker så intenst i 3-4 sekunder for den gir seg. Jeg avventer i 20-30 sekunder inne i appen, men ingen Elko dimmer kommer opp. Eneste jeg får opp er et par Samsung TVer. Noe som aner noe om hva jeg evt. gjør feil? Jeg har nøyaktig samme scenario som deg... Virker som Elko dimmeren ikke forblir i "parings modus"... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.