mk1 black limited Skrevet 21. desember 2018 Skrevet 21. desember 2018 Jeg har akkurat satt opp en Pi med Hass.io, installert MQTT Statestream og Mosquitto. Så langt alt greit. Men så har jeg laget en switch for å styre julelysene, Twinkly: - platform: command_line name: TwinklyLrg switches: twinklylrg: command_on: "python3 /config/python_scripts/twinkly.py 192.168.1.xx on" command_off: "python3 /config/python_scripts/twinkly.py 192.168.1.xx off" command_state: "python3 /config/python_scripts/twinkly.py 192.168.1.xx state" value_template: "{{ value == \"1\" }}" friendly_name: TwinklyLrg Denne fungerer som den skal inne i hass, men jeg vil gjerne kunne styre den via MQTT. Statestream gir meg info om den er av eller på, men jeg får ikke slått de av/på via MQTT - hva mer må til? Har mer som skal styres via MQTT på hass også (Sensibo f.eks.), så tips mottas også på mer generelt grunnlag. Siter
olka Skrevet 21. desember 2018 Skrevet 21. desember 2018 Jeg har ikke vært borti Statestream så det er godt mulig jeg misforstår hva du prøver å få til, men kan du ikke bruke vanlig MQTT Switch? Her er eksempel på en av mine (dette er en Sonoff med Tasmota firmware). - platform: mqtt name: "LivingRoom_HT" state_topic: "stat/livr_ht1/POWER" command_topic: "cmnd/livr_ht1/power" availability_topic: "tele/livr_ht1/LWT" qos: 1 payload_on: "ON" payload_off: "OFF" payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" retain: true Siter
mk1 black limited Skrevet 21. desember 2018 Forfatter Skrevet 21. desember 2018 Det er meget mulig, er helt grønn på både MQTT og hass...:) Men hvor finner jeg tilsvarende dette: 53 minutes ago, olka said: state_topic: "stat/livr_ht1/POWER" command_topic: "cmnd/livr_ht1/power" availability_topic: "tele/livr_ht1/LWT" ...for min enhet? Siter
olka Skrevet 21. desember 2018 Skrevet 21. desember 2018 På bryterne mine går jeg til enhetens ip adresse i nettleseren for å konfigurere den. Der setter jeg opp Broker IP adresse, topic og eventuelt MQTT bruker/passord. Topic for denne satte jeg til "livr_ht1". Siter
mk1 black limited Skrevet 21. desember 2018 Forfatter Skrevet 21. desember 2018 OK, men det jeg tenker her er å få hass til å styre bryterne (disse har ikke noe eget mqtt-interface). Så det er hass som skal ta imot MQTT-kallet og slå av/på bryterne. Eller tenker jeg helt feil her? Siter
olka Skrevet 21. desember 2018 Skrevet 21. desember 2018 Ok, så du har en switch i homeassistant som styrer lysene, men du ønsker også å kunne betjene denne switch'en via MQTT? I så fall har jeg et lignende oppsett som jeg tror ville sett noenlunde så her ut i ditt tilfelle: binarysensor: - platform: mqtt name: "mqtt_input" state_topic: "some_topic" payload_on: "ON" payload_off: "OFF" automation: - id: myid98 alias: 'slå_av_julelys_via_MQTT' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.mqtt_input from: 'on' to: 'off' action: - service: homeassistant.turn_off entity_id: switch.twinklylrg - id: myid99 alias: 'slå_på_julelys_via_MQTT' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.mqtt_input from: 'off' to: 'on' action: - service: homeassistant.turn_on entity_id: switch.twinklylrg Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.