Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat satt opp en Pi med Hass.io, installert MQTT Statestream og Mosquitto. Så langt alt greit. Men så har jeg laget en switch for å styre julelysene, Twinkly:

- platform: command_line
    name: TwinklyLrg
    switches:
      twinklylrg:
        command_on: "python3 /config/python_scripts/twinkly.py 192.168.1.xx on"
        command_off: "python3 /config/python_scripts/twinkly.py 192.168.1.xx off"
        command_state: "python3 /config/python_scripts/twinkly.py 192.168.1.xx state"
        value_template: "{{ value == \"1\" }}"
        friendly_name: TwinklyLrg

Denne fungerer som den skal inne i hass, men jeg vil gjerne kunne styre den via MQTT. Statestream gir meg info om den er av eller på, men jeg får ikke slått de av/på via MQTT - hva mer må til?

Har mer som skal styres via MQTT på hass også (Sensibo f.eks.), så tips mottas også på mer generelt grunnlag. :)

Skrevet

Jeg har ikke vært borti Statestream så det er godt mulig jeg misforstår hva du prøver å få til, men kan du ikke bruke vanlig MQTT Switch? Her er eksempel på en av mine (dette er en Sonoff med Tasmota firmware). 

- platform: mqtt
  name: "LivingRoom_HT"
  state_topic: "stat/livr_ht1/POWER"
  command_topic: "cmnd/livr_ht1/power"
  availability_topic: "tele/livr_ht1/LWT"
  qos: 1
  payload_on: "ON"
  payload_off: "OFF"
  payload_available: "Online"
  payload_not_available: "Offline"
  retain: true

Skrevet

Det er meget mulig, er helt grønn på både MQTT og hass...:) Men hvor finner jeg tilsvarende dette:

53 minutes ago, olka said:

state_topic: "stat/livr_ht1/POWER"

command_topic: "cmnd/livr_ht1/power"

availability_topic: "tele/livr_ht1/LWT"

...for min enhet?

Skrevet

På bryterne mine går jeg til enhetens ip adresse i nettleseren for å konfigurere den. Der setter jeg opp Broker IP adresse,  topic og eventuelt MQTT bruker/passord. Topic for denne satte jeg til "livr_ht1". 

Skrevet

OK, men det jeg tenker her er å få hass til å styre bryterne (disse har ikke noe eget mqtt-interface). Så det er hass som skal ta imot MQTT-kallet og slå av/på bryterne.

Eller tenker jeg helt feil her?

Skrevet

Ok, så du har en switch i homeassistant som styrer lysene, men du ønsker også å kunne betjene denne switch'en via MQTT? 

I så fall har jeg et lignende oppsett som jeg tror ville sett noenlunde så her ut i ditt tilfelle:

binarysensor:

- platform: mqtt
  name: "mqtt_input"
  state_topic: "some_topic"
  payload_on: "ON"
  payload_off: "OFF"

automation:

- id: myid98
  alias: 'slå_av_julelys_via_MQTT'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.mqtt_input
      from: 'on'
      to: 'off'
  action:
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: switch.twinklylrg

- id: myid99
  alias: 'slå_på_julelys_via_MQTT'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.mqtt_input
      from: 'off'
      to: 'on'
  action:
    - service: homeassistant.turn_on
      entity_id: switch.twinklylrg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.