aleks Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Er det noen som har normale preferanser (aka behagelig inneklima, ikke pakke seg i tepper) som har regnet på om det er noe å spare på å senke om natten, skru av VVB etc. Jeg foretrekker ca 25 grader på badet, og har begynt med å teste nattsenking til 20 om natten og VVB av. Dette ses selvfølgelig på forbruket der og da, men hva når dette skal varmes opp igjen; Bruker en ca like mye penger på å varme opp rommene og vannet igjen, enn det en sparer på å skru det ned? Hvis en også regner med lavere pris om natten blir vel vinningen enda mindre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjornepappa Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 20 minutter siden, aleks skrev: Er det noen som har normale preferanser (aka behagelig inneklima, ikke pakke seg i tepper) som har regnet på om det er noe å spare på å senke om natten, skru av VVB etc. Jeg foretrekker ca 25 grader på badet, og har begynt med å teste nattsenking til 20 om natten og VVB av. Dette ses selvfølgelig på forbruket der og da, men hva når dette skal varmes opp igjen; Bruker en ca like mye penger på å varme opp rommene og vannet igjen, enn det en sparer på å skru det ned? Hvis en også regner med lavere pris om natten blir vel vinningen enda mindre. Vv-tanken skrur du PÅ om natta og av om dagen, så bruker du straumen når den er billigst. Totalforbruket blir det ganske nøyaktig det samme. Varmekabel er fornuftig å senke eit par grader, har sjølv lagt inn det kl. 21-04 samt dei 6 dyraste timane i døgnet. Då er det varmt når vi legg oss og når vi står opp att. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
berland Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Jeg regnet på det i vår i tråden https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2896-berlands-strømoptimalisering/ (Hold varmtvannstank unna, det er en annen problemstilling, slik som bjornepappa skriver) Jeg har kode som hver time estimerer utfra historiske strøm- og temperaturdata for huset (og ute) hva som er lurest å gjøre. Modellen min sier at det koster meg 130-170 W/differansegrad-ute-inne å holde temperaturen i huset (forskjell i tall kommer av hvilken temperaturlogg jeg ser på, det er et ikke-trivielt tema). Si at utetemp er null grader, og innetemp er 22 grader 14 timer i døgnet og 20 grader 10 timer i døgnet. Anta også at at det "ikke koster" noe å varme opp fra de to gradene med nattsenk, dette er ca. riktig fordi det kanselleres når du slipper temperatur ned. Hos meg vil jeg da spare 2 grader * 10 timer * 150W/grad = 3000Wh = 3kWh i døgnet ved å senke temperaturen med 2 grader i 10 timer. Husk at det å spare 3kWh ikke er det samme som å spare x kroner, fordi strømprisen varierer, men ved høstens kjedelig lave strømprisvariasjoner er det definitivt nattsenking som gjelder hos meg (så kan jeg juble over de ca. 3 kr som blir spart hver dag!) 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.