Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet
  nhmariend skrev (På 27.12.2018 den 14.49):

Om HAN port er åpnet har en mulighet til å lage løsninger som automatisk slår av varmegulv osv når en bruker mye strøm ellers. Dette kan en jo lese ut med annet utstyr også.

Men en del har vel ventet med å gjøre noe slikt til HAN porten åpnes.

Dette blir vel mer aktuelt når en får avgift på totalbelastningen i løpet av en time.

Ekspander  

Det er ikke noe poeng i dag å skru av varme når man bruker mye strøm ellers, først må prismodellen endres. Det håper vi jo skjer, siden noen av oss har investert tungt fysisk og mentalt for dette. Dermed kan man ikke argumentere overfor Hafslund at man taper penger på at de ikke overholder fristen. Jeg ville valgt andre argumenter.

Skrevet

Enig at det ikke er et poeng nå, men for å få noe til å fungere er det greit å ha tid til å tilpasse seg et slikt regime.

Kanskje de får utsette den prisingen med x antall år/måneder etter alle strømselskepene har åpnet HAN porten.

Så de har en gulrot der. 2 år f.eks fra en dato når alle registretre fastnettleverandører har åpnet HAN port.

Skrevet

Sendte mail til mitt nettselskap i går og fekk svar i dag, vart bedt om å fylle ut eit skjema og sende i retur så skulle det bli opning. Skjemaet er sendt, håpar det går i orden nokså fort! Tibber Pulse er i alle fall klar...

Skrevet
  aleks skrev (På 2.1.2019 den 11.14):

Sa de noe på at hafslund nekter å åpne?

Ekspander  

De jobber med et "tilsvar" (les: gjøre noe en stund uten at noe skjer) og så kommer det dagbøter. Fra Hafslund til Staten - ingenting til oss forbrukere selvfølgelig. For vår del er det vel en svindel-sak. Vi har betalt for noe med en avtalt leveransedato, uten at vi har fått det vi har betalt for. Tviler på at politiet ønsker saken, og usikker på om NVE kan pålegge Hafslund å betale erstatning til forbrukerene som er rammet. Blir vel mer en sak der vi som sitter i yrker/stillinger der Hafslund er potensiell leverandør nå har lært at vi heller må gå til en av konkurrentene deres, og som forbrukere heller bare må akseptere at vi har en udugelig leverandør i en monopolsituasjon.

Skrevet
  frodegill skrev (På 2.1.2019 den 12.14):

De jobber med et "tilsvar" (les: gjøre noe en stund uten at noe skjer) og så kommer det dagbøter. Fra Hafslund til Staten - ingenting til oss forbrukere selvfølgelig. For vår del er det vel en svindel-sak. Vi har betalt for noe med en avtalt leveransedato, uten at vi har fått det vi har betalt for. Tviler på at politiet ønsker saken, og usikker på om NVE kan pålegge Hafslund å betale erstatning til forbrukerene som er rammet. Blir vel mer en sak der vi som sitter i yrker/stillinger der Hafslund er potensiell leverandør nå har lært at vi heller må gå til en av konkurrentene deres, og som forbrukere heller bare må akseptere at vi har en udugelig leverandør i en monopolsituasjon.

Ekspander  

 

Fikk du inntrykket de var "tatt på senga" når det ble nevnt datoen var endret. Det er vel ikke en tilfeldighet den ble endret

Skrevet
  nhmariend skrev (På 2.1.2019 den 12.18):

Har forsøkt å ringe Eidsiva nett de sa det skulle være mulig å åpne i løpet av Q1. Skikkelig dårlig service. De har vel samme målere som Hafslund.

Ekspander  

 

Jeg tviler sterkt på den blir åpnet ila dette året

Skrevet

Jeg har et kommende problem.

Jeg får ny elbil ganske snart. Jeg får også snart easee lader, og har tibber pulse (som ikke virker). Bor i område med Hafslund nett.

Jeg har bare 40A hovedsikring, riktignok 3fase, men det hjelper jo lite så lenge jeg bare har 230V anlegg, og det ikke er en tesla som kommer...

Med 20A billading, og 20 (eller var det 25?) amper på stekeovn, og 16A på varmepumpe + annet oppvarming, er jeg redd for at hovedsikringen vil gå når jeg lader bilen og lager mat, om det blir kaldt.

Alt1 Tibber pulse og easee for å kunne regulere ned ladestrømmen, dette vil jo ikke være på plass fra i dag likevel. 

Alt2 Jeg har tidligere sjekket med hafslund om mulighetene for å bytte til 63A hovedsikring, men da må de forsterke nettet for et sted over 100000, og som eneste bruker vil denne regningen bli sendt meg.

Kanskje jeg skal be dem om å starte med alt2 og ta regnigen for det, siden jeg ikke har en fungerende han port :p

 

Skrevet (endret)

Tipper nettselskapene er ganske lei spørsmål om HAN porten.
Å kreve penger/erstatning fra de, eller å true med å ikke betale strømregningen så vil man framstå som meget sær. Blir sikkert plassert bakerst i "HAN køen" :P 

Ikke fått åpnet enda hos meg heller (Øvre Eiker nett). Har sendt de en mail, der svarer at det blir klart i løpet av første kvartal. Så da er det jo greit, er jo ikke sånn at dette er en veldig viktig funksjon enda. Mer sånn kjekt/kult å ha.

Endret av Dennis87
Skrevet
  Dennis87 skrev (På 2.1.2019 den 14.06):

Tipper nettselskapene er ganske lei spørsmål om HAN porten.
Å kreve penger/erstatning fra de eller å ikke betale strømregningen for at man ikke får brukt HAN porten før en gang i løpet av første kvartal, så vil man framstå meget sær. Blir sikkert plassert bakerst i "HAN køen" :P 

Ikke fått åpnet enda hos meg heller (Øvre Eiker nett). Har sendt de en mail, der svarer at det blir klart i løpet av første kvartal. Så da er det jo greit, er jo ikke sånn at dette er en veldig viktig funksjon enda. Mer sånn kjekt/kult å ha.

Ekspander  

 

Jeg synes ikke en er sær - vi har fått tredd disse smartmålerne ned over ørene og har ikke hatt noe vi skulle ha sagt - direkte tvang. Nettselskapene har hatt flere år på å tilrettelegge for å følge lovverket, standarderen har vært klar i åresvis etc. At en ikke skal stille seg kritisk mot selskaper som står med monopol syntes jeg er rart - å gi monopolselskaper makt til å overse lovverket er for meg en skremmende utvikling.

 

For meg er det bare en ren prinsippsak da jeg allerede har nøyaktig overvåkning av nettet, men det er prinsipp HAN port skal være åpen 01.01.19 ihht norsk lov.

  • Like 1
Skrevet (endret)
  aleks skrev (På 2.1.2019 den 14.10):

 

 

 

For meg er det bare en ren prinsippsak da jeg allerede har nøyaktig overvåkning av nettet, men det er prinsipp HAN port skal være åpen 01.01.19 ihht norsk lov.

Ekspander  

 

"ihht Norsk lov" er vel å dra det litt langt

Endret av Øyvind
Skrevet

Det står nok ingenting i Norges Lover om installasjonsdato og funksjon. Men begrepet "avtalebrudd" kan nok være relevant for NVE sin del.

Skrevet
  Moskus skrev (På 2.1.2019 den 17.11):

Det står nok ingenting i Norges Lover om installasjonsdato og funksjon. Men begrepet "avtalebrudd" kan nok være relevant for NVE sin del.

Ekspander  

 

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål. Det står i en forskrift. Forskriften ligger på lovdata.no, sammen med Norges Lover og andre forskrifter. 

 

Så det er litt mer enn et avtalebrudd, det er et forskriftsbrudd. Det er vel i mange tilfeller likestilt med et lovbrudd?

Skrevet
  ZoRaC skrev (På 2.1.2019 den 17.21):

 

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål. Det står i en forskrift. Forskriften ligger på lovdata.no, sammen med Norges Lover og andre forskrifter. 

 

Så det er litt mer enn et avtalebrudd, det er et forskriftsbrudd. Det er vel i mange tilfeller likestilt med et lovbrudd?

Ekspander  

Det er ikke likestilt med lovbrudd - brudd på forskrifter vil vel aldri kunne gi fengselsstraff (kun store bøter)? Men forskriften er tuftet på en lov (i dette tilfellet Energiloven)

 

Har nå finlest forskriften, og det er et par morsomme punkter der. F.eks §4-2f sier at AMS skal "kunne sende og motta informasjon om kraftpriser og tariffer" og §4-4 sier at "Kraftleverandør skal kunne sende prisinformasjon til displayet". Jeg har alltid sett på AMS som en nettleveradør-ting, men her er altså kraftleverandørene pålagt å sende ut kraftprisene. Høres ut som de beskriver displayet jeg holder på å lage... (som ikke viser øyeblikksforbruket i KWh, men i NOKh basert på HAN og nordpool)

§4-6 er paragrafen som pålegger åpning av HAN 1.1.2019.

Det er også påstått at det ikke er noen vits å åpne HAN-porten nå, siden det ikke faktureres på timesnivå ennå og at det dermed ikke er noe å spare på å tilpasse seg timesprisene. §7-1a sier "Fakturering av nettjenester til forbrukere med timemåler skal skje på grunnlag av faktisk forbruk med timesoppløsning", og §7-1b sier at det samme skal gjelde for kraftleverandører. Dette skulle trådt i kraft 1.1.2016, med eneste unntak "Det kan faktureres på bakgrunn av stipulert forbruk dersom innhenting av målerstand medfører urimelig kostnad eller ulempe". Med AMS på plass er timesoppløsning ikke kostbart. Har noen oversikt over hvilke kraftleverandører som tilbyr spotpris etter faktisk timesforbruk?

 

 

  • Like 1
Skrevet
  frodegill skrev (På 2.1.2019 den 18.43):

Det er ikke likestilt med lovbrudd - brudd på forskrifter vil vel aldri kunne gi fengselsstraff (kun store bøter)?

Ekspander  

 

Enkelte forskriftsbrudd kan visst gi fengsel:

http://touch.varden.no/nyheter/seks-rottweilere-gikk-til-angrep-pa-hund-1.1094661

  Sitat

Miljøjurist Svein Folkestad har tidligere fortalt til Varden at et forskriftsbrudd kan føre til bøter eller fengsel inntil seks måneder.

Ekspander  

 

  frodegill skrev (På 2.1.2019 den 18.43):

Men forskriften er tuftet på en lov (i dette tilfellet Energiloven)

Ekspander  

 

Alle forskrifter må være hjemlet i en lov. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.