Gjelsvik Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Vi har alt en fin tråd som omfatter strømforbruk på årsbasis, opp mot byggeår og størrelse på hus denne tråden: Årsforbruk er fint å vite det, men jeg synes kanskje det er hakket mer interessant å se hva som faktisk bruker strøm, og hvor man evt kan kutte ned på de forbrukere som står på hele tiden. Har gått igjennom analysene i Tibber appen, og ser at mitt "idle" strømforbruk, dvs det forbruket jeg har de timene i døgnet der alt av lys, brunevarer, og slikt er avslått. Jeg ser at i sommer så var jeg aldri under 1Kw, men da kjørte vi varmepumpe på kjøling døgnet rundt. Da hadde vi også leieboer som hadde kjøl/frys + en pc som stod på 24/7. Egentlig helt greit med 1kw i bunn. Vi hadde også et oppvarmet spabad som stod på i sommer. Nå i desember ser jeg at dette tallet er gått opp til 2kw. Noen dager også 3 kw. Vi har fortsatt bare èn varmepumpe som står på om natten. Alt annet er av. Leieboer har flyttet ut, og vi varmer nå kun opp 1 etg. (VVB på 200l) Med 2kw som utgangspunkt, så bruker jeg aldri mindre enn 48kwh på et døgn, eller snaue 17.500 kwh på et år. Helt drøyt spør du meg. Totalforbruket for 2018 ble 34.000kwh.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Jeg ser AMSen ofte rapporterer rundt 3-400w når vi legger oss (da aktiveres nattsenking, så i teorien er all varme avslått da). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øyvind Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Har leieboer og derfor ikke helt oversikt over når alt er av. Har hatt tibber pulse montert siden uka før jul, og det laveste strømforbruket jeg har sett så langt er ca. 530W Normalt ligger det mye høyere. Strømforbruk 2018: 24000 kWh (eller ca. 2,7 kW hver eneste time hele året) Endret 3. januar 2019 av Øyvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 12 timer siden, Gjelsvik skrev: Jeg ser at i sommer så var jeg aldri under 1Kw, [...] Nå i desember ser jeg at dette tallet er gått opp til 2kw. Noen dager også 3 kw. Dette er veldig kjent for meg. Men vi ligger gjerne under 1 kW når alt er av om sommeren. Men gjerne 2-3 kW om vinteren. Hos oss er vel sjeldent ting "helt av" om vinteren, må ha noe grunnvarme i huset. Akkurat nå bygger vi om og har følgelig noe høyere forbruk enn vi normalt har, ettersom deler av huset i praksis ikke har isolasjon (det er kun trebord mellom inne og ute). Det øker strømforbruket en god del. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArnieO Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Vertikaldelt "enebolig" (en godt isolert vegg mot nabo), bygget i 2011. Totalforbruk 2018: 15 483 kWh (mesteparten av tiden bare to voksne i husholdningen) Siste 24 timer er laveste øyeblikksverdi 384 W. Jeg er imidlertid i tvil om hvor mye informasjon det er i en slik 10-sekunders øyeblikksverdi. Her er gjennomsnittsverdier for hele timer samme periode: Laveste time er i natt. Jeg har ikke somlet meg til å synkronisere NodeReds midling vs klokketime, så dette stemmer ikke ennå med strømleverandørens timeavregning - men det gir et bilde som er lettere å lese enn instantanverdiene ovenfor. Det ultimate målet er å få styrt lastene slik at denne grafen går i "motfase" med timeprisen. ? Endret 4. januar 2019 av ArnieO Illustrasjonene overlevde ikke klipp/lim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 I gjennomsnitt er det et kontant forbruk på ca 2500w om natten på sommerstider og 3500w om natten på vinteren når "alt" er i sovemodus. Tomannsbolig på 140kvm fra 1973 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
backspace Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Enebolig på 240m2 fra 1980, ca 37000kW i året. Har snitt ca 3500W vinter og ca 1000W sommer om natten, kjører ikke nattsenking enda, kun ned 2 grader på stue innimellom. Har laget flere virtuelle termomstater og venter på å få installert Heatit termostater samt vil ha litt sammenligning så venter med å kjøre nattsenking/regulering til jeg har litt mere datagrunnlag fra AMS leser jeg satte i drift i May-18, vil ha et par vintermåneder med data før jeg regulerer for å se som det har noen effekt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xibriz Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Enebolig ca 200m2 fra 1992. Siste 24 timer er det laveste 831 watt, maks 9900 watt. Min og max siden jeg fikk AMS til å funke ~September 2017 er 269 watt og 19411 watt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjelsvik Skrevet 4. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2019 10 hours ago, aleks said: I gjennomsnitt er det et kontant forbruk på ca 2500w om natten på sommerstider og 3500w om natten på vinteren når "alt" er i sovemodus. Tomannsbolig på 140kvm fra 1973 Endelig noen som jeg kan relatere meg til. Har sammenlignbare hus blandt venner og bekjente, "alle" bruker halvparten så mye som meg i strøm... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
berland Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) AMS-måler fra august. ~200 kvadrat, fra 60-tallet, etterisolert, l-l vp. Minste 2-sekunds-måling: 331 watt, maksimal måling: 14.4 kW Minste timesgjennomsnitt: 508 W, maks 11.8 kW Minste døgngjennomsnitt: 750 W, maks: 5.2 kW Statistikk hentet fra Influx med disse kommandoene: select min(value) from AMSPower select max(value) from AMSPower select min(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(1h)) select max(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(1h)) select min(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(24h)) select max(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(24h)) Endret 4. januar 2019 av berland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddvar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 2,27 kWh i snitt siste 90 dager. Enebolig fra 2002, 163 kvm. L/L vp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xibriz Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 11 timer siden, berland skrev: Minste timesgjennomsnitt: 508 W, maks 11.8 kW Minste døgngjennomsnitt: 750 W, maks: 5.2 kW Statistikk hentet fra Influx med disse kommandoene: select min(value) from AMSPower select max(value) from AMSPower select min(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(1h)) select max(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(1h)) select min(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(24h)) select max(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(24h)) Minste timesgjennomsnitt: 770 W, maks 13.2 kW Minste døgngjennomsnitt: 1080 W, maks: 7 kW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Min: 1,516.86 Max: 15,838.84W Min mean 1h: 2265.39W Max mean 1h: 12360.13W Min mean 24h: 3183.68W Max mean 24h: 6564.34W Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superwerder Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Sick...hvordan kan i have så højt et standby forbrug? Om natten om sommeren ligger vores på 3-400W per time. 200kvm hus og varmepumpe bruges kun til varmt vand. Troede vores var højt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Tja... 3-4 PCer som står på, server og NAS som står på, en Xbox som står på, alltid litt varme på i kjelleren, etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xibriz Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Unger med tilhørende klesvask og tørketrommel som bader 2-3 gang om dagen ? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superwerder Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Tjo, det er jo om dagen. Og pc'er osv slukkes vel om natten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 54 minutter siden, superwerder skrev: Og pc'er osv slukkes vel om natten. Nei, da må jeg jo starte dem opp på dagen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArnieO Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 14 hours ago, Moskus said: Nei, da må jeg jo starte dem opp på dagen... Sleep mode? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.