bjornepappa Skrevet 7. januar 2019 Skrevet 7. januar 2019 På 6.1.2019 den 10.00, SteinarH skrev: @daniel.h.iversen Jeg ser litt på prisene som er oppgitt hos Tibber "akkurat nå", som jeg forstår er timeprisen "as we speek". Denne er oppgitt til å være: Jeg fikk oppgitt fra Tibber at elsertifikatet i går var på 3,9 øre/kWh. Sjekker dette opp mot Nordpool, og ser at prisen i samme tidsrom (CET, som jeg mener er lik vår tid nå), er en del høyere. Får å få samme pris som Tibber oppgir, så må jeg tilbake til prisen mellom kl. 07-08. Er det noe jeg ikke har oppfattet riktig? EDIT: Ved skifte nå til kl. 10-11, så ligger utregning likt det som skule være mellom kl. 09-10. I tillegg ser jeg at det er avvik mellom prisen på det som fremkommer på nettsidene og det som fremkommer i appen. Ja, timeprisen i Tibber er akkurat no og varierer time for time. Den inkluderer elsertifikat og mva, prisen på Nordpool er uten. Siter
SteinarH Skrevet 7. januar 2019 Forfatter Skrevet 7. januar 2019 3 timer siden, bjornepappa skrev: Men: om ein ikkje kan, vil, prøver eller gidder å flytte forbruket er jo gevinsten ved å bruke Tibber kontra andre leverandørar omtrent null. Her er du inne på et viktig poeng: Ikke kan, som i mitt tilfelle. er et resultat av at strømleverandør og målerleverandør hverken har åpnet HAN-porten eller har systemer klart for å få dette gjort. Dette til tross for tidskravet som ble satt til 1. januar 2019. Viljen er derfor ikke nødvendigvis et tema. Derfor blir det også i utgangspunktet urimelig å tillegge en forbruker en standard forbruksprofil, gitt at han kanskje faktisk gjør det han kan for å flytte sitt forbruk. Ved da å velge en strømleverandør som fakturerer etter timeforbruk, vil ha da faktisk "straffes" fordi det da vektlegges en større andel forbruk da prisnivået er høyest. 3 timer siden, bjornepappa skrev: Ja, timeprisen i Tibber er akkurat no og varierer time for time. Den inkluderer elsertifikat og mva, prisen på Nordpool er uten. Det jeg prøvde å påpeke overfor @daniel.h.iversen var at det ikke var samsvar mellom den oppgitte timeprisen på Tibbers nettsider og den faktiske kostnaden på Nordpool. I stedet var det tilsynelatende en tidsforkyvning på -2 timer. Det var også et avvik i forhold til prisen som fremkommer i appen, som virker å oppgi riktige timepriser. Jeg vil jo anta at Tibber ikke skal ha forskjellige timepriser avhengig om man sjekker den ene eller andre portalen. Siter
bjornepappa Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 Det er sjølvsagt veldig synd. Dessverre er du ikkje aleine om dette, då mange nettselskap ikkje er i mål. Vi får krysse fingrane og håpe på at det går i orden i løpet av ikkje så lenge... Siter
Øyvind Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 Mange målere sender ut data selv om porten ikke er åpnet Siter
bjornepappa Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 2 minutter siden, Øyvind skrev: Mange målere sender ut data selv om porten ikke er åpnet Min Aidon-målar sendte i alle fall ingenting før den vart opna. Siter
Moskus Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 Vår Aidon sender kun "test-data". Heia Lyse. Siter
AndreasLie Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 49 minutter siden, iceball skrev: Min Aidon sender heller ingenting ? Får du lys i puls når du kobler til? Prøv å koble til med usb strøm og legg den til på nytt. Etter en natt som kom det data hos meg. Slenger inn en kode også hvis det er flere som vil inn på Tibber https://invite.tibber.com/2c432494 Siter
iceball Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 9 minutter siden, AndreasLie skrev: Får du lys i puls når du kobler til? Prøv å koble til med usb strøm og legg den til på nytt. Etter en natt som kom det data hos meg. Det har jeg ikke sjekket, den står på utsiden av huset i eget inntaksskap uten direkte tilgang til 5v/USB strøm. Appen sier den er riktig konfigurert i hvert fall, men mulig det bare betyr Wi-Fi er fungerer. Siter
JFa Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 Har en Kamstrup 3-fase måler i utvendig inntakskap. Problem med ustabil Pulse måling de første dagene. Prøvde med tilkobling av ekstern powerbank til USB-porten uten at det hjalp.Resatte Pulse en fire -fem ganger ved å koble den fra, vente noen minutter, og koble den til igjen. Etter et par dager begynte den å gå stabilt, og det har den gjort en uke nå.Lyser blått, og litt kraftigere lyseblått ca. Hvert 15.sek når den sender dataSent from my iPad using Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 2 timer siden, iceball skrev: Det har jeg ikke sjekket, den står på utsiden av huset i eget inntaksskap uten direkte tilgang til 5v/USB strøm. Appen sier den er riktig konfigurert i hvert fall, men mulig det bare betyr Wi-Fi er fungerer. Ja, da er det nok ikke det. Da får Pulse strøm, ellers får du ikke konfigurert den (jeg har prøvd). Siter
bjornepappa Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 16 timer siden, SteinarH skrev: Her er du inne på et viktig poeng: Ikke kan, som i mitt tilfelle. er et resultat av at strømleverandør og målerleverandør hverken har åpnet HAN-porten eller har systemer klart for å få dette gjort. Dette til tross for tidskravet som ble satt til 1. januar 2019. Viljen er derfor ikke nødvendigvis et tema. Derfor blir det også i utgangspunktet urimelig å tillegge en forbruker en standard forbruksprofil, gitt at han kanskje faktisk gjør det han kan for å flytte sitt forbruk. Ved da å velge en strømleverandør som fakturerer etter timeforbruk, vil ha da faktisk "straffes" fordi det da vektlegges en større andel forbruk da prisnivået er høyest. At nettleverandør ikkje har fått opna HAN-porten er beklageleg, men er AMS-målar på plass? Og i så fall, har du spesifikt bedt nettselskapet om å få gå over til timesavrekning? Enn så lenge har du så vidt eg kan sjå liten eller ingen nytte i å bruke HAN-porten i nokon form for styring. Om du har fått timesavrekning kan du (som eg har gjort i eit halvt års tid) sette opp styring av varmtvannstank, varmekabel og andre "trege" forbrukarar for å flytte forbruket til timar med lågare pris, utan at aktivering av HAN-porten gjer nokon forskjell i det heile tatt. Siter
bjornepappa Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 6 timer siden, Moskus skrev: Vår Aidon sender kun "test-data". Heia Lyse. Test-data som at det ikkje er reelle data eller at det er reele data med feil format? Siter
SteinarH Skrevet 8. januar 2019 Forfatter Skrevet 8. januar 2019 4 timer siden, bjornepappa skrev: At nettleverandør ikkje har fått opna HAN-porten er beklageleg, men er AMS-målar på plass? Og i så fall, har du spesifikt bedt nettselskapet om å få gå over til timesavrekning? AMS-måler er på plass, og nettselskapet avleser og oversender til strømleverandør timesforbruket. Ved den strømleverandør jeg har hatt i det siste, så faktureres jeg månedsforbuk jevnt fordelt (uten forbruksmønster) og til en beregnet snittpris for måneden. Forutsigbart og veldig greit, og prisen er ikke høyere enn Tibber. Ved overgang til Tibber, så vil de fakturere basert på timesforbruket. Jeg er av den tro da, at kostnadene vil gå opp. Selvfølgelig kan jeg daglig sjekke hvordan strømprisene blir neste dag, og så passe på å dra hjem fra jobb og koble ut det som muligens ligger inne, når prisene kommer over et gitt nivå. Men da har jeg lite inne på dette forumet å gjøre . Bakgrunnen for et ønske om å ta i bruk informasjonen fra HAN-porten, er foreløpig kun for å få kontroll på maksimalforbruket med større oppløsning enn timebasis. 12 timer siden, bjornepappa skrev: Min Aidon-målar sendte i alle fall ingenting før den vart opna. Mener du med dette, at du har en Aidon-måler som både er åpen og sender ut det som den skal etter forskriften?? I så fall, hvilket nettselskap har du? Tilbakemelding fra nettselskapet, Aidon og NVE, er at Aidon ikke klart klart software som ivaretar kravene som er satt med hensyn til personvern, og dermed ikke kan åpne HAN.porten. Siter
bjornepappa Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 (endret) 9 minutter siden, SteinarH skrev: AMS-måler er på plass, og nettselskapet avleser og oversender til strømleverandør timesforbruket. Ved den strømleverandør jeg har hatt i det siste, så faktureres jeg månedsforbuk jevnt fordelt (uten forbruksmønster) og til en beregnet snittpris for måneden. Forutsigbart og veldig greit, og prisen er ikke høyere enn Tibber. Ved overgang til Tibber, så vil de fakturere basert på timesforbruket. Jeg er av den tro da, at kostnadene vil gå opp. Selvfølgelig kan jeg daglig sjekke hvordan strømprisene blir neste dag, og så passe på å dra hjem fra jobb og koble ut det som muligens ligger inne, når prisene kommer over et gitt nivå. Men da har jeg lite inne på dette forumet å gjøre . Bakgrunnen for et ønske om å ta i bruk informasjonen fra HAN-porten, er foreløpig kun for å få kontroll på maksimalforbruket med større oppløsning enn timebasis. Mener du med dette, at du har en Aidon-måler som både er åpen og sender ut det som den skal etter forskriften?? I så fall, hvilket nettselskap har du? Tilbakemelding fra nettselskapet, Aidon og NVE, er at Aidon ikke klart klart software som ivaretar kravene som er satt med hensyn til personvern, og dermed ikke kan åpne HAN.porten. Enten du vil eller ikkje så kjem du til å få aktivert timesbasert avrekning, det er ein heil del av poenget med AMS. Du kan vere ganske sikker på at du blir fakturert for eit vekta gjennomsnitt og ikkje gjennomsnitt av alle timeprisar. Min Aidon-måler sender data og det begynte den med eit par dagar etter at eg sendte forespørsel om det via mail til mitt nettselskap. Om det er iht forskriften veit eg ikkje, men Pulse får data og det stemmer på ein prikk med det eg veit er av belastning. Endret 8. januar 2019 av bjornepappa Siter
SteinarH Skrevet 8. januar 2019 Forfatter Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, bjornepappa skrev: Enten du vil eller ikkje så kjem du til å få aktivert timesbasert avrekning, det er ein heil del av poenget med AMS. I know.. men til riktig tid, hadde jeg håpet. 3 minutter siden, bjornepappa skrev: Min Aidon-måler sender data og det begynte den med eit par dagar etter at eg sendte forespørsel om det via mail til mitt nettselskap. Ja, det er jo positivt. Da er det kanskje håp for oss andre med Aidon også.. Siter
bjornepappa Skrevet 8. januar 2019 Skrevet 8. januar 2019 6 minutter siden, SteinarH skrev: I know.. men til riktig tid, hadde jeg håpet. Ja, det er jo positivt. Da er det kanskje håp for oss andre med Aidon også.. Sidan du har rota deg innpå her så har du vel litt interesse for temaet? Då har du lite å tape på å begynne automatiseringen, jo før jo heller ? Siter
Moskus Skrevet 9. januar 2019 Skrevet 9. januar 2019 10 timer siden, SteinarH skrev: Ja, det er jo positivt. Da er det kanskje håp for oss andre med Aidon også.. Det er mer opp til eieren av nettet, ikke selve måleren, dessverre... Siter
Redshift Skrevet 9. januar 2019 Skrevet 9. januar 2019 Er det mulig å bruke Tibber pulse hvis strømmåler er i fellesrom tre etg. ned i borettslag? Må man få wifi dekning der for at det skal funke kankje? Siter
Moskus Skrevet 9. januar 2019 Skrevet 9. januar 2019 2 minutter siden, Redshift skrev: Er det mulig å bruke Tibber pulse hvis strømmåler er i fellesrom tre etg. ned i borettslag? Må man få wifi dekning der for at det skal funke kankje? Det blir nok vanskelig ja. Man må ha Wifi-dekning. Men man må jo ikke benytte sitt vanlige nett ettersom Pulse er en sky-dings. Du kan muligens spørre en nabo som bor nærmere om å få koble seg til der? Datamengden som sendes er jo helt ubetydelig, og vil ikke være merkbar. Siter
Redshift Skrevet 9. januar 2019 Skrevet 9. januar 2019 3 minutes ago, Moskus said: Det blir nok vanskelig ja. Man må ha Wifi-dekning. Men man må jo ikke benytte sitt vanlige nett ettersom Pulse er en sky-dings. Du kan muligens spørre en nabo som bor nærmere om å få koble seg til der? Datamengden som sendes er jo helt ubetydelig, og vil ikke være merkbar. Det er jo en god idé ja! Siter
SteinarH Skrevet 9. januar 2019 Forfatter Skrevet 9. januar 2019 38 minutter siden, Moskus skrev: Det er mer opp til eieren av nettet, ikke selve måleren, dessverre... Det er jo klart, men ut fra det jeg forsto, så lå litt av problematikken hos produsenten. Får håpe jeg tar feil. 11 timer siden, bjornepappa skrev: Då har du lite å tape på å begynne automatiseringen, jo før jo heller ? Jeg er i full gang.. Og enn så lenge har jeg automatisert ventilasjonsanlegget og lyset på badet ?... Og litt mer.. Men mer skal det bli. Mange gode forbilder her inne ? Siter
Moskus Skrevet 9. januar 2019 Skrevet 9. januar 2019 41 minutter siden, SteinarH skrev: Det er jo klart, men ut fra det jeg forsto, så lå litt av problematikken hos produsenten. Får håpe jeg tar feil. Jo, men det er ganske ullent dette. Som du ser har @bjornepappa en Aidon-måler som gir verdier slik den skal gjøre. Jeg (med Lyse) og andre (med f.eks. Hafslund) har Aidon-målere som gir noe "test-data" med lengre intervaller. Siter
SteinarH Skrevet 9. januar 2019 Forfatter Skrevet 9. januar 2019 23 timer siden, bjornepappa skrev: Min Aidon-måler sender data og det begynte den med eit par dagar etter at eg sendte forespørsel om det via mail til mitt nettselskap. Kan du dele hvilket nettselskap du har? Som du kanskje så, så har jeg i dag snakket med NVE: 12 timer siden, Moskus skrev: Det er mer opp til eieren av nettet, ikke selve måleren, dessverre... Ikke helt sikkert dette er helt rett. Se linken. Siter
bjornepappa Skrevet 9. januar 2019 Skrevet 9. januar 2019 20 minutter siden, SteinarH skrev: Kan du dele hvilket nettselskap du har? Eit veldig lite, men nokså imøtekommande: Luster energiverk Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.