Zaga Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 (endret) Etter hva jeg har forstått så har ikke skagerak energi (telemark) her i fjorden begynt med det ennå. Men venter på tilbakemelding fra Fjordkraft. Endret 10. februar 2019 av Zaga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Tibber-invitasjoner flyttet til vår eksisterende tråd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baron Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Dumt spm følger: kommer det samlefaktura med strømforbruk og nettleie? Har aldri sett på dette med strømleverandør så fjordkraft har tjent mye på meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinarH Skrevet 26. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2019 6 timer siden, Baron skrev: kommer det samlefaktura med strømforbruk og nettleie? Har aldri sett på dette med strømleverandør så fjordkraft har tjent mye på meg Jeg har forstått det sånn at Tibber har pr. nå ikke avtale om dette med min strømleverandør. Antar det er det samme med øvrige leverandører også. Du vil i så fall få to regninger, men skal bli blir den samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 I Tibber-appen så står det at hittil i måneden har jeg brukt X antall kr på oppvarming, X kr på adferd og X på ting som alltid står på. Men hvordan kan de vite dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 5 minutter siden, TMB skrev: I Tibber-appen så står det at hittil i måneden har jeg brukt X antall kr på oppvarming, X kr på adferd og X på ting som alltid står på. Men hvordan kan de vite dette? Edgeir i Tibber skriver: Sitat Det er algoritmer for mønstergjenkjenning som ligger bak dette (ulikt forbruk har ulikt mønster) - sett over tid. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 5. mars 2019 Del Skrevet 5. mars 2019 Smart.. men hvor troverdig/nøyaktig er den algoritmen tro ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armas Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 7 timer siden, TMB skrev: Smart.. men hvor troverdig/nøyaktig er den algoritmen tro ? De sammenligner deg også med andre boliger i samme størrelse, og du får beskjed om hvordan du ligger an i forhold til dem. Men hvem er det du sammenlignes med? Er det kun basert på størrelse eller tar de også med andre relevante parametere som byggeår, energikilde og beliggenhet? Det er jo ikke så interessant for meg å vite at jeg bruker 50% mindre strøm enn en 40 år gammel enebolig på Røros som kun er varmet opp med panelovner, bare fordi vi har samme BRA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 "Algoritmen" er statistikk. Ikke mer enn det, så i praksis vet ikke Tibber noe som helst om ditt forbruk, men antar en fordeling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henningl Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Tibber vet også utetemperaturen der du bor, enten via værmelding eller netatmo, vil tro det også inngår i "algoritmen". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 18 minutter siden, henningl skrev: Tibber vet også utetemperaturen der du bor, enten via værmelding eller netatmo, vil tro det også inngår i "algoritmen". Jeg tviler på at det vurderes ut fra Netato eller annet, det er nok også kun en statistisk vurdering: "Ditt område hadde en snitttemperatur på -3,7 grader i Februar". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norseman Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Kanskje @daniel.h.iversen kan si noe om det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zaga Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Fikk svar fra Fjordkraft åssen de beregnet prisen: "Timeprisen din avhenger når strømmen brukes, om du bruker mest strøm mellom 16-20 på dagen så blir mest sannsynligvis strømprisen din dyrest mulig. Alt går ut ifra tilbud og etterspørsel." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prnordmarken Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Etter og ha lest hele denne tråden lurer jeg på: har alle som bor i samme "strømsone" samme prisen pr kwh på sin faktura fra tibber? hvis ja, så kan vi fastslå at det ikke er noen andre en tibber som tjener på at man flytter strømforbruket. hvis nei, så kan vi fastslå at det er en reel timemålingsfaktura med 720-744 linjer som ligger til grunne for summen. Jeg har en slik Aidon måler og Skagerak som nettleverandør. Skagerak sier at de pr i dag har en version firmvare som ikke kan åpne HAN-porten, men de jobber med en NY MEN de kan tilbakestille til forrige verson firmware som har HAN-port open mulighet / open defult Det er nettlevrandør og Aidon som sliter ikke NVE. NVE har også satt krav til at nye strømmålere skal kunne kommunisere med andre infrastrukturenheter feks smarte vannmålere som er noe flere kommuner driver og tenker på. Hvaler har feks Kamstrup strømmålere og vannmålere. Hafslund kjører feks en test på Aidon mot Sensus iperl vannmålere med reportering tilbake. Så om dere presser på så skal det være mulig og få åpnet opp en del. Men det kan se ut som om at det er viktigere for nettselskapene og please NVE sine krav og kummunale forespørsler til vannmåler integreringer enn oss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, prnordmarken skrev: har alle som bor i samme "strømsone" samme prisen pr kwh på sin faktura fra tibber? Nei. Tibber bruker jo timespris. Prisen oppgitt på faktura er en vektet snittpris for måneden. Ikke alle har reell timesavregning enda, om man har det ser man i Tibber-appen. Hos en del av de som er estimerte så er det likevel vektede forbrukskurver fra netteier, så snittprisen vil uansett være ulik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) Som noen andre her inne sikkert også har fått nå, så sendte Tibber ut en e-post for noen dager siden med informasjon til de som har bestilt Pulse og som har Aidon-måler. De jobber med å utvikle en spesialversjon av Pulse som skal fungere sammen med Aidon slik at man ikke trenger ekstern USB-strømforsyning. Man får da valget om man vil vente på denne eller om man vil ha tilsendt den vanlige versjonen allikevel. Jeg begynte å tenke; jeg har allerede en cat6 trekt mellom sikringsskapet mitt og teknisk rom. Kan jeg plassere Pulse i teknisk rom (hvor jeg kan gi den USB-strøm) og kjøre kommunikasjonen over denne nettverkskabelen eller vil det bli for langt strekk? Hvordan er det med makslengde på MBUS, og pinout i RJ45? Tenker litt på denne løsningen fremfor å vente på spesialversjonen da Tibber sier at de ikke vet om denne vil fungere med andre målere enn Aidon. Jeg skal jo kanskje flytte en dag, og da er det kjipt å ikke kunne ta med meg Pulse og benytte videre på en eventuell annen måler. Endret 5. mai 2019 av TMB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 2 minutter siden, TMB skrev: Jeg begynte å tenke; jeg har allerede en cat6 trekt mellom sikringsskapet mitt og teknisk rom. Kan jeg plassere Pulse i teknisk rom (hvor jeg kan gi den USB-strøm) og kjøre kommunikasjonen over denne nettverkskabelen eller vil det bli for langt strekk? Hvordan er det med makslengde på MBUS, og pinout i RJ45? Mener å ha lest 350 meter maks, så du er nok innafor. bare pinne 1 og 2 brukes, så vil ikke tro det er noe problem. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daniel.h.iversen Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Ja, bør nok fungere fint. Vet enkelte som har trukket nettverkskabel fra sikringsskap ute og inn. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SBT Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Før helgen trakk jeg nettverkskabel fra sikringsskap ute til teknisk inne. Pulse har gått to dager uten problemer. Strekk er ca 30meter. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Affe Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Jeg bruker også tibber, og er foreløpig veldig fornøyd. Endret 9. oktober 2019 av Moskus Invite strøket, vi har en egen tråd for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
itjensen Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 På 5.1.2019 den 13.04, ZoRaC skrev: Dvs at allerede på 565 kWh/mnd så vil det bli dyrere enn hos Tibber. Invite brukt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 59 minutter siden, itjensen skrev: Invite brukt Kan brukes mange ganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 Fikk en hyggelig julegave fra Tibber i posten i dag ? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 7 minutter siden, TMB skrev: Fikk en hyggelig julegave fra Tibber i posten i dag ? Samme her, men jeg var bare kunde og ikke super-kunde - bruker sikkert for lite strøm! ? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Samme her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.