Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en graphana / influx eller kode for å gjøre følgende

m tibber sitt api lagrer jeg konstant prisendringer på strøm, pluss lagrer live forbruk og produksjon

hadde ønsket to utregninger

1. forbruk utregnet med tibber strømpris (timestipulert)

2. 1 inkl alle offentlige avgifter (faktisk pris)

Skrevet

Jeg gjør slikt med Python. pyTibber-modulen (Python 3) for å snakke med Tibber sitt API direkte (henter ut priser pr time), og så har jeg forbruket  (lest fra HAN-porten ) lokalt i InfluxDB, og bruker da en Python-Influx-modul. Dvs jeg gjør det ikke helt slikt, fordi den gamle koden min som henter forbruksdata fra Smappee sitt API er fortsatt aktiv hos meg.

Dataene limes inn i Pandas DataFrame-objekter, der det er lett å gange sammen kolonner med pris i en kolonne, og forbruk i en annen (og legge til nettleie fra en tredje kolonne). 

(man må også gjennom noen tidssone-teknikaliteter, og håndtering av overgang sommer--til-vintertid)

Er du oppegående på Python og pandas, kan jeg etterhvert lime inn litt kode, men du må være i stand til å tilpasse det til ditt miljø.

Skrevet
4 minutes ago, berland said:

Jeg gjør slikt med Python. pyTibber-modulen (Python 3) for å snakke med Tibber sitt API direkte (henter ut priser pr time), og så har jeg forbruket  (lest fra HAN-porten ) lokalt i InfluxDB, og bruker da en Python-Influx-modul. Dvs jeg gjør det ikke helt slikt, fordi den gamle koden min som henter forbruksdata fra Smappee sitt API er fortsatt aktiv hos meg.

Dataene limes inn i Pandas DataFrame-objekter, der det er lett å gange sammen kolonner med pris i en kolonne, og forbruk i en annen (og legge til nettleie fra en tredje kolonne). 

(man må også gjennom noen tidssone-teknikaliteter, og håndtering av overgang sommer--til-vintertid)

Er du oppegående på Python og pandas, kan jeg etterhvert lime inn litt kode, men du må være i stand til å tilpasse det til ditt miljø.

Atm kjører jeg tibber og smappee, så det kunne faktisk passe

Skrevet
1 hour ago, Øyvind said:

Hvordan lagrer du strømprisene fra tibber?

Både Tibber og Smappee lagrer automatisk i InfluxDB gjennom home assistant

Skrevet

Her er eksempel som regner ut kostnad siste 48 timer, gitt at du har både strømpris og forbruk lagret i Influx:

from influxdb import InfluxDBClient
from influxdb import DataFrameClient
import pandas as pd

pdclient = DataFrameClient('influxserver', 8086, '', '', 'openhab_db')

pris_navn = 'Tibber_current_price'  # Endre disse til dine navn i Influxdb
forbruk_navn = 'AMSpower'

priser = pdclient.query('select mean(value) as pris from ' + pris_navn + ' where time > now()-48h group by time(1h)')[pris_navn]
forbruk = pdclient.query('select mean(value) as forbruk from ' + forbruk_navn + ' where time > now()-48h group by time(1h)')[forbruk_navn]

# Bruk Pandas til å lime de to tidsseriene sammen til en tabell
prisforbruk = pd.concat([priser, forbruk], axis=1)

prisforbruk['nettleie'] = 41  # Bytt til det som du har selv. Enhet øre.

# Beregn kostnad (med enhetskonvertering)
prisforbruk['kostnad'] = (prisforbruk['pris'] + prisforbruk['nettleie'])/100 * prisforbruk['forbruk']/1000

print(prisforbruk)
print("Kostnad site 48 timer: {}".format(prisforbruk.kostnad.sum()))

Dette regner marginalt feil, fordi det regnes utifra instantanstrømforbruket, som kanskje ikke addereres opp til det kumulative forbruket (f.eks. hvis man mangler data i 10 min) Et litt mer komplisert eksempel hadde brukt kumulative data fra AMS-måleren, og beregner differansen på det tallet fra en time til det neste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.