Fermate Skrevet 6. januar 2019 Skrevet 6. januar 2019 Sønnen min har akkurat total renovert leiligheten sin og der har vi puttet inn bare ELKO ESH dimmere og ELKO ESH termostater. Jeg sitter derfor å setter opp ett HomeSeer system for ham og tenkte at jeg skulle logge det jeg gjorde i en guide. Jeg har altså valgt å kjøre en ConBee USB stick rett i samme maskin som kjører HomeSeer. Jeg slenger på litt ekstra IKEA stoff også så kan flere ha glede av det og det er dessuten lettere å teste med i starten. OBS det kan lønne seg å sette en fast IP på denne maskinen før du starter og enten starte HS FØR deCONZ slik at HS får port 80 og deCONZ port 8080. Eller sette HS til å bruke en annen port i Tools/Setup/Network og la deCONZ få ta port 80 (Tar input på hvordan deCONZ sin web server kan konfigureres til å la være å ta port 80) OK, HomeSeer er installert og oppdatert. Legg til JowiHue plugin i HS Kjøp en ConBee hos feks. Kjell&co Gå til denne siden og hent driveren for windows / Setup executable som beskrevet her. Pakk den ut og kjør den. Restart PC Gå til Dresden Elektronik og last ned siste versjon av deCONZ for Windows:https://www.dresden-elektronik.de/funktechnik/products/software/pc-software/deconz/?L=1 Kjør install og start den. Om den ikke finner USBStick'en kommer den opp slik med tom dropdown boks: Forsøk da å plugge sticken i en annen USB port. Om den blir gjenkjent hopper deCONZ automatisk videre til dette bildet: Nå kan vi teste ved å åpne ZigBee nettet for JOIN slik: Nå er ZigBee nettet åpent for JOIN i 60 sekunder. Skru en IKEA Trådfri pære av og på 6 ganger (du kan godt gjøre det ved å vri pæra i sokkelen) og la den være på så vil systemet oppdage den slik: Gratulerer du har nå et ZigBee nett kjørende Test ved å skru på CLUSTER INFO, Klikk på den lille sirkelen til høyre på pæra, klikk på Cluster 0006 On/Off og test Av/På: Du kan nå styre pæra fra PCen La oss nå koble dette til HomeSeer, først tar vi opp WebApp'en: Trykk på WebApp og logg inn med user: delight pwd: delight Kjør software update om den er tilgjengelig: Du kan følge med her: Da er vi klar til å koble til HomeSeer med JowiHue plugin'en Gå til konfigurasjons siden og trykk Register Bridge: Mens den står og leter, gå til WebAppen, velg Settings under Menu og trykk UNLOCK GATEWAY: Nå vil JowiHue finne denne: Og vi kan styre pæra fra HomeSeer : La oss nå for moroskyld inkludere en IKEA fjernkontroll (den runde) Denne gangen kan vi bruke WebInterfacet til å åpne nettet for JOIN: Ta av lokket på fjernkontrollen og trykk 4 ganger på knappen: Og her kommer den: Scan for Devices i JowiHue: Og plopp, her kommer den: Nå kunne vi laget en event i HS som styrer pæra (eller noe annet..) men nå er vel ikke akkurat IKEA sine brytere å foretrekke for slikt.. La oss heller koble til en ELKO dimmer. Sett spenning på dimmeren (elektriker!) Åpne ZigBee nettet for Join og trykk 1 og 3 samtidig til LED 2 blinker: og her kommer den: Og den ser akkurat ut som IKEA pæra i HS etter å ha latt JowiHue lete den opp: OK, men hva med ELKO termostaten og ELKO "Endevender dimmeren"?? Vel, deCONZ rapporterer termostaten som FUBAR på et sted men lar deg sette temperaturen fra selve deCONZ softwaren. Den dukker derimot ikke opp i WebAppen og (da) heller ikke i JowiHue. Jeg tenker at APIet mangler den objekt typen og at vi bør få shippet en slik termostat til de som oppdaterer APIet. Endevender dimmeren lar seg også detektere i deCONZ men dukker heller ikke opp i APIet så her har vi nok samme problemet. Jeg mener å huske at @Moskus og jeg testet litt på å "binde" clustere fra denne direkte til en IKEA pære i deCONZ og fant ut at den kun lot seg binde til EN pære om gangen. (Dette hadde jo holdt om en kunne "biinde den til HS") Problemet er at jeg ikke får til den bindingen lengre og jeg tar gjerne input på dette. Skru på "Binding Dropbox" og eksprimenter med å dra et cluster til Source og Destination og trykke Bind: Her har dere et startpunkt for å eksperimentere ihvertfall. Det praktiske vi har oppnådd er å kunne styre IKEA pærer og ELKO dimmere fra HomeSeer og derfor fra alt annet som HS kan ta av innput. (Som tale ) Vis full oppføring 4 1 Siter
GeneralVirus Skrevet 16. januar 2019 Skrevet 16. januar 2019 Hvis du bruker windows kan du endre port på deconz i config.ini fila her: C:\Users\"Dinbruker"\AppData\Local\dresden-elektronik\deCONZ Sikkert noe lignende på rpi. Men det vet jeg ikke. 1 1 Siter
bjornepappa Skrevet 16. januar 2019 Skrevet 16. januar 2019 Super guide! Har ConBee liggende og har bestilt litt diverse Trådfri frå IKEA, må berre vente til pakka kjem ? Siter
Vitellius Skrevet 16. januar 2019 Skrevet 16. januar 2019 Strålende Fermate! Fikk en ConBee i går, så denne guiden kom som bestilt ?? Siter
toonwolf Skrevet 16. januar 2019 Skrevet 16. januar 2019 Driver fortsatt kun i Z-Wave, men har skjønt at når det gjelder lysstyring et det ZigBee som gjelder. Takk for en meget god guide. Den vil bli god å ha! 1 Siter
Tor-Erik Skrevet 16. januar 2019 Skrevet 16. januar 2019 Veldig god guide, men skal ikke inkluderingen av Elko dimmer være "trykk 1 og 3 til 2 lyser"? 3 er jo hjulet og den har vel vanskelig for å lyse Sent from my iPad using Tapatalk 1 Siter
Fermate Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Skrevet 17. januar 2019 14 timer siden, Tor-Erik skrev: Veldig god guide, men skal ikke inkluderingen av Elko dimmer være "trykk 1 og 3 til 2 lyser"? 3 er jo hjulet og den har vel vanskelig for å lyse Sent from my iPad using Tapatalk Du har rett. Takk for tips! Rettet. Siter
Trash2000 Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 Veldig god guide! I og med at API-et kjører lokalt, så regner jeg med at styring fra HS -> endring i pæra skjer ganske umiddelbart? Siter
ZoRaC Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 4 minutter siden, Trash2000 skrev: Veldig god guide! I og med at API-et kjører lokalt, så regner jeg med at styring fra HS -> endring i pæra skjer ganske umiddelbart? Jepp! Siter
Trash2000 Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 (endret) 1 minutt siden, ZoRaC skrev: Jepp! Det er jammen dyrt å surfe her inne på søndagsformiddagen . Elektrikerne er jo veldig glad i ELKO-produkter sånn generelt. Noen som har feeling på kvaliteten til ELKO GLE-dimmeren kontra Fibaro-dimmerne? De ser jo litt mer solide ut. Endret 20. januar 2019 av Trash2000 Siter
Moskus Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 Har brukt Fibaro-dimmere i mange år uten problemer. Siter
Håvardgj Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 7 timer siden, Trash2000 skrev: Elektrikerne er jo veldig glad i ELKO-produkter sånn generelt. joda, vi er veldig glad i elko sine produkter. ? men etter å ha montert flere "piller" fra fibaro/qubino må jeg si at kvaliteten er bra på de også. for min egen del bruker jeg for øyeblikket kun fibaro/qubino/nexa sine dimmere - mest på grunn av pris... kommer nok til å oppgradere til Elko sine RF-dimmere etter hvert, da de er de eneste som har dimmehjul som jeg vet om Siter
GeneralVirus Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 7 hours ago, Trash2000 said: Elektrikerne er jo veldig glad i ELKO-produkter sånn generelt De er nok mer glad i å tjene penger. Å de tjener fett på Elko produkter. Så får det heller bare være at de ikke klarer å holde seg hvite. Siter
Håvardgj Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 2 timer siden, GeneralVirus skrev: De er nok mer glad i å tjene penger. Å de tjener fett på Elko produkter. Så får det heller bare være at de ikke klarer å holde seg hvite. ikke at det er så billig med elko for oss heller... i skrivende stund selger Kjell.com en Elko RF dimmer billigere enn jeg klarer å få skaffet den via grosisst.. så kommer alle andre utgifter oppå der... marginene i elektrobransjen er ikke helt slik de var før. men la oss ikke gå helt OT her Takker for guiden @Fermate . jeg fikk endelig somlet meg til å legge inn den ekstra ikea-fjernkontrollen jeg hadde liggende. problemet er nå at jeg ikke har noen unnskyldning for å ikke skaffe meg mer zigbee utstyr... Siter
Fermate Skrevet 27. januar 2019 Forfatter Skrevet 27. januar 2019 Har startet noen tråder for litt forskjellig Har forsøkt å oppgradere FW her: Og nå fikk jeg til en binding faktisk, her: Siter
bjornepappa Skrevet 28. januar 2019 Skrevet 28. januar 2019 Då har eg fått til å legge inn to Trådfri-lyspærer og ein Trådfri fjernkontroll, yohoo! Den eine lyspæra er RGB og den kan settast i alle slags fargar manuelt vha. xxx-(hue)-devicen. Men ved forsøk på dette vha. events så skjer det ingenting med fargen. Tips til dette? Lysstyrke vha. events fungerer fint. Siter
mr.rs4 Skrevet 29. januar 2019 Skrevet 29. januar 2019 (endret) EDIT 1 Jeg kom forbi. Stoppet programet og startet det igjen med admin(usikker på om det hadde noe for seg, men kom nå videre...) EDIT 2 Og det fungerte. Dette er kjekt. Takker for guide ? Jeg "gjemmer mine utfordringer", men lar de stå om det er andre som er intressert i dem... Spoiler Har innstallert deCONZ - ConBee, og får registret en IKEA pære. Men kommer ikke lenger enn der jeg skal Trykk på delight WebApp og logg inn med user: delight pwd: delight Når jeg trykker på WebApp så skjer det ikke noe...... Det åpner seg ikke noe ny innlogging(gul ring). Endret 29. januar 2019 av mr.rs4 Siter
Guahtdim Skrevet 29. januar 2019 Skrevet 29. januar 2019 (endret) @mr.rs4 Har du prøvd å erstatte ip-adressen som kommer opp i browseren med localhost/login.html (eller localhost:<port du har valgt>/login.html) ? Eventuelt sjekk om du har en firewall som stopper ting. I mitt tilfeller var det en kombinasjon. Endret 30. januar 2019 av Guahtdim La inn info om firewall Siter
bjornepappa Skrevet 3. februar 2019 Skrevet 3. februar 2019 På 16.1.2019 den 16.11, GeneralVirus skrev: Hvis du bruker windows kan du endre port på deconz i config.ini fila her: C:\Users\"Dinbruker"\AppData\Local\dresden-elektronik\deCONZ Sikkert noe lignende på rpi. Men det vet jeg ikke. Da er det denne som bør endrast til f.eks 8080? 1 Siter
GeneralVirus Skrevet 3. februar 2019 Skrevet 3. februar 2019 48 minutes ago, bjornepappa said: Da er det denne som bør endrast til f.eks 8080? Jepp. 1 Siter
mr.rs4 Skrevet 19. februar 2019 Skrevet 19. februar 2019 (endret) Hva er det å gjøre når man ikke får lagt til IKEA pærer lenger? Har lagt til 7stk pærer og 2 stk remote brytere. Fikk legge til 2stk trådfri pære idag, men får ikke legge til 2 siste pærene. Hva kan være galt? I går fikk jeg heller ikke legge til en IKEA pære, så trodde det var noe galt med den og byttet den inn, og kjøpte 4stk nye idag igjen(hvor jeg har fått lagt til 2stk av 4stk). Alle andre innstallerte IKEA pærer fungere 100% Vanligvis har den funnet pærene etter 60sek, men har testet med opptil 3min nå, uten det hjelper. EDIT Når jeg har lagt til fleste om ikke 6 av 7 pærer har jeg gjort det ifra web, og ikke ifra deCONZ - ConBee PC program. Har vel mer eller mindre gått smerte fritt, til igår/nå når jeg skal legge til 2 site av IKEA innkjøpte pærene. EDIT 2 USB donglen er ca 5-10cm ifra IKEA pæren. Trykker på bryter 6 ganger, og testet med å vri på pæra 6 ganger slik lyset går av & på. Og når det ikke har hjulpet, har jeg skrudd av og på mer enn 6 ganger, men det hjelper heller ikke. EDIT 3 JowHue er på version 2.0.3.0, som er siste... Endret 19. februar 2019 av mr.rs4 Siter
ZoRaC Skrevet 20. februar 2019 Skrevet 20. februar 2019 2 timer siden, mr.rs4 skrev: Hva er det å gjøre når man ikke får lagt til IKEA pærer lenger? Hvilken versjon av deCONZ? Har vært/er mye bugs rundt IKEA i de senere versjonene, dessverre. Sikker på at pærene har ny nok firmware til at de kan legges til? Kanskje du har fått noen pærer som har ligget bakerst på hylla et års tid? Denne metoden funker visst for mange også: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1237#issuecomment-462082120 Siter
mr.rs4 Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Jeg fikk tak på andre / nyere(?) IKEA pærer, og det fikset seg. Siter
aleks Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 Jeg bruker alltid resetknappen som er skjult i IKEA fjernkontrollen. Har også opplevd deconz har mistet sikkerhetsinstillingene i programvaren og det skapte vilkårlige feil etter hvilke protokoller som følges. 1. Reset med skjult resetknapp 2. Restart lampe (IKEA bør være 0-5cm fra conbee) 3, reset med link i gammelt webui 4. Inkluder. samme jeg bruker på hue, men sjekk sikkerhetsinstillingene. Står kode i 0 og Mac til 00000 el må du manuelt legge dem inn, det måtte jeg Siter
Moskus Skrevet 2. mars 2019 Skrevet 2. mars 2019 10 timer siden, aleks skrev: Jeg bruker alltid resetknappen som er skjult i IKEA fjernkontrollen. ... men den brukes jo til å resette fjernkontrollen, ikke pærene? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.