Sleepy81 Skrevet 24. januar 2019 Skrevet 24. januar 2019 Har bestilt meg en Grohe Sense Guard. https://www.grohe.no/no_no/smarthome/sense-guard/ Noen som har denne og fått den inn i HS på noe vis? Lest litt på det, og den kommuniserer på WIFI, så man kan ta lokal kontroll på den. Det finnes også noen som har fått den inn i openHAB. Siter
Hårek Skrevet 5. mars 2019 Skrevet 5. mars 2019 Lurer litt på hvordan denne fungerer. Har du også Grohe sense smart vannsensor? Det er noe uklart om Guard kan stenge vannet automatisk på signal fra sensorer. Siter
taktoktik Skrevet 21. mars 2019 Skrevet 21. mars 2019 Den kan stenge vannet automatisk. Noen har laget et Java api ved å se på dataen sendt fra appen. https://github.com/FlorianSW/grohe-ondus-api-java Litt om hvordan cloud tjenesten deres fungerer fra Amazon http://aws-de-media.s3-eu-west-1.amazonaws.com/images/AWS_Summit_Berlin_2017/Presentations/NGA2-1_Grohe_IOT_Solution_by_Storm_Reply.pdf Siter
Hårek Skrevet 22. mars 2019 Skrevet 22. mars 2019 Ja, jeg har funnet ut at den stenger på signal fra sensorer. Grunnen til at jeg spurte var at Grohe selv påsto noe annet. I et svar på spørsmål om dette svarte kundeservice: «Grohe Sense (puckene) kan kun gi deg et varsel via Ondus appen eller mail hvis den oppdager f.eks vann på gulvet, hvor du så kan gå inn i appen og manuelt stoppe vannet.» Etter å ha mast på de om dette har de nå endret det. https://www.grohe.no/no_no/grohe-sense-kit-smart-lekkasjestopper-3-x-smart-vannsensorer-22502LN0.html Java API var interessant, det skal prøves. Takk for info. Siter
Arbeidsmann Skrevet 27. september 2019 Skrevet 27. september 2019 Jeg har også skaffet meg Grohe Sense Guard og 3 x Grohe Sense. Skal prøve å få laget noe tilllegssoftware slik at jeg kan ha egen intelligens. Men...jeg har problemer med å få satt opp Grohe Sense, den kommer ikke opp som wifi valg på mobilen. Noen tips? Siter
Hårek Skrevet 28. september 2019 Skrevet 28. september 2019 Hadde ingen problemer med det. Fulgte bruksanvisningen - Sense blinket blått, SSID dukket opp og fikk koblet meg til. Siter
Arbeidsmann Skrevet 28. september 2019 Skrevet 28. september 2019 Da kan det jo være det er noe galt med den jeg har. Kjøper ny idag og tester. Siter
Hårek Skrevet 28. september 2019 Skrevet 28. september 2019 Du har 3 Sense - er det Guard du har problemer med? Der må du ta av dekslet for å kom til bryteren på innsiden. Siter
Arbeidsmann Skrevet 28. september 2019 Skrevet 28. september 2019 Fikk kontakt med Guard. Får ikke kontakt med Sense. Har prøvd fra adndoid og iphone mobil. Begge så nettet GROHE_Sense...... en gang etter mange runder men rakk ikke å taste passord for å komme på. Hmmm. Har byttet til ny Sense men samme med den. Noen forslag? Siter
Tommy45 Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Hei Arbeidsmann Jeg kjøpte meg en grohe sense guard i foregårs, jeg har samme problemet som deg, finner ikke Wlan etter strømmen er slått på, utrolig frustrerende. Men fikk du løst det hos deg, eller byttet du til et annet system? Ser noen sier man må ta av dekslet for å komme til en bryter, hvilken bryter er det snakk om, reset? Siter
taktoktik Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Factory reset og så konfigurere via appen. Noen ganger hvis den feiler under konfigurasjon/installasjon så må du både ta factory reset samt avinstallere appen eller slette dataen til appen for den havner av og til i en ugyldig tilstand hvis det ble noe krøll på et tidspunkt. Generelt er ikke prosessen med installasjon og konfigurering veldig feilsikker. Prøv factory reset på enhetene først og hvis det ikke hjelper prøv factory reset pluss reinstallere appen. Siter
Tommy45 Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Takk så mye for svar taktokik, da skal jeg forsøke dette når jeg kommer hjem. Ser de skriver at factory reset gjøres ved at man tar ut kontakten til enheten, lar den være av i minst 30 sek før man setter strøm på igjen, deretter skal man holde inne begge knappene i 3 sek, er dette mens den booter eller etter den er bootet? Siter
Arbeidsmann Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Hei Jeg sendte mail til Tyskland om problemet. Det kom en oppdatering som sikkert går til alle. Veldig trøbblete å få satt opp. Service avdelingen i Norge var ikke til hjelp. Kjipe og gjerrige. Jeg fikk satt det opp til slutt, husker ikke hvordan. Så etter noen uker var hele databasen (oppsettet borte!). Svaret fra Tyskland var at de ikke kunne finne det igjen og at jeg måtte legge inn alt pånytt. Det orket jeg ikke Siter
Arbeidsmann Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Vet ikke hva som finnes på markedet nå men det må vel finnes noen etter hvert som har et mer stabilt system enn Grohe. Siter
Tommy45 Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Kjedelig at det skal være så jævla vrient dette grohe opplegget, har hørt det er mange som sliter, likevel var jeg dumå kjøpte det. Det verste er at jeg alt har montert det opp, ikke lurt å gjøre uten å sjekke at det funket mot nettverket først nei. Men får jeg det ikke til, så må rørleggeren komme å montere på et skjøtestykke der den er montert inn Siter
Hårek Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Må si jeg regner Grohe for å være et stabilt system. Eneste problemet jeg har hatt var jeg satte inn en TpLink WiFi Range extender, da mistet Guard nettverket. Siter
taktoktik Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Tommy45, hold inn knappene mener jeg var fra du satt inn strømmen igjen. Har ikke hatt noe problemer når alt har vært satt opp, men har opplevd det som ustabilt ved installasjon og ved oppdatering av firmware, hvor jeg har vært nødt til å gå gjennom samme prosessen mange ganger før det til slutt har fungert ordentlig. Siter
Arbeidsmann Skrevet 27. mars 2020 Skrevet 27. mars 2020 Tommy45. Jeg skal sette det opp når coronaen er over (har det på hytta) jeg får det til, det vet jeg, noen triks som jeg ikke husker nå. Mens det var oppe var jeg fornøyd. Jeg sier ifra her på denne tråden når jeg har satt det opp igjen med detaljert beskrivelse av hvordan. Synes det var kult å følge med på vannforbruk, temperatur , trykk og sånt på mobilen hjemmefra Siter
Tommy45 Skrevet 28. mars 2020 Skrevet 28. mars 2020 Hei igjen Jeg har forsøkt å få dette systemet mitt på nett nå i 3 dager, det er ikke sjanse, har vel fabrikk resatt enheten 20 ganger. Begge lampene blinker blått 5 sekunder ca, har forstått at det er da enheten har skapt et vlan man skal kunne finne igjen på sin telefon, men det skjer aldri. Etter 5 sekunder er nettverkslampa gul, og da får man ikke aktivert denne igjen ved å holde den inne i 3 sekunder. Jeg har satt opp masse slikt smarthus opplegg, fra mange leverandører, aldri hatt så mye kødd som jeg har hatt med dette Grohe systemtet. Jeg får ikke kontakt med de trådløse sensorene heller, er noe merkelig her. Routeren står 3 meter fra sense guarden, er ikke pga elendig wifi signal heller. Appen er vel avinstallert og installert 10 ganger den også, men ingenting hjelper. Så jeg er redd det er noe galt med dette Grohe systemet mitt. Har tatt kontakt med kundeservice hos dem da, men regner ikke med det kommer noe fornuftig derfra. Siter
taktoktik Skrevet 28. mars 2020 Skrevet 28. mars 2020 Prøv å koble til den med en annen mobil og/eller router kanskje? Også verdt og merke fra manualen "2.4 GHz, IEEE 802.11b/g/n is required. Only WLAN channels 1 – 11 can be used". Jeg hadde en netgear trådløs router før som jeg byttet ut med et unifi access point og fikk da generelt mye mindre problemer med smarthus enheter. Med netgear routeren så mistet jeg forbindelsen til både Grohe enhetene og de fleste andre wifi smarthus enheter ganske ofte, men med ubiquity har jeg ikke hatt noe problem annet enn med robotgressklipperen. Siter
Tommy45 Skrevet 28. mars 2020 Skrevet 28. mars 2020 jeg har forsøkt 3 routere, har opprinnelig et mesh nettverk her i huset, men var usikker på om den klarte å koble seg til dette. Men så har jeg forsøkt 2 andre routere også, valgt 2.4ghz båndet, men det hjelper ikke noe. Har forsøkt alle kanalene de forslår, men akkurat like dødt, derfor jeg tror det er noe med selve enheten. Siter
taktoktik Skrevet 28. mars 2020 Skrevet 28. mars 2020 De trådløse sensorene kan brukes uten sense guard, så det burde være mulig å få noen av de til å virke. Ville være veldig merkelig hvis ingen av de virket med noen av routerene. Siter
Tommy45 Skrevet 28. mars 2020 Skrevet 28. mars 2020 Ja jeg skjønner ikke dette her... Jeg jobber innen IT også, er ikke helt grønn når det kommer til nettverk, men det ser ikke ut til å hjelpe noe det heller Har egentlig kastet inn håndkleet iforhold til dette her nå, jobber nok med problemløsning på jobb i forhold til IT utstyr, skal ikke være så krøkkete som dette her tydeligvis er. Er jo ikke bare meg som har hatt utfordringer med Grohe systemer ser det også ut til. Har skrevet til Grohe support, for se om de kan komme opp med noe fornuftig og ikke bare det standard 1 linje support vaset man som oftest møter hos kundesupport. Siter
taktoktik Skrevet 28. mars 2020 Skrevet 28. mars 2020 Hvis du ikke får kobler til noen av enhetene med mobilen så er det vel bare to muligheter, de er neppe defekte alle sammen. Enten mobilen som ikke er kompatibel med nettverket på enhetene eller at de ikke står i sånn tilkoblingsmodus hvor de fungerer som et wifi access point du kan koble til. Dobbeltsjekk at lysene lyser på riktig måte i forhold til hva står i manualen. Siter
Tommy45 Skrevet 28. mars 2020 Skrevet 28. mars 2020 Jeg har forsøkt med en iphone 11, en nokia 7.2 og en Mi A2, resultatet er likt på alle, finner ingen Grohe enheter, om ikke noen av disse telefonene er kompatible, så tror jeg grohe har et problem i forhold til kundemassene. Grohe enhetene blinker blått når de har dannet et access point, det gjør sensorene. Vannstopperen blinker blått i 5 sekunder etter jeg har holdt inne konnekt knappen i 3 sekunder, deretter blir den lampa gul, som indikerer at den ikke er tilkoblet noe nettverk.Jeg mener den skulle blinket blått i minst 5 minutter, så man hadde en sjanse for å få koblet enheten til et eksisterende nettverk, derfor tror jeg det er noe galt med vannstopperen. Det skal dannes et wifi accsess point som skal vare i 5 minutter, får man ikke koblet seg på innen den tid, så må man resette enheten og forsøke igjen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.