Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Innstallerte en Fibaro dimmer 2 og tok vekk igjen - result in 2 child devices

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innstallerte en Fibaro Dimmer 2 (for første gang). La opp et event, der sensor 6(Fibaro strips) var med, for å teste. Alt ok, og fungerte vel greit nok. Brukte en ende vender bryter for å teste, pga hadde ikke en polet bryter. 

Så fikk jeg kjøpt meg et par 1polet brytere med fjær. Innstallærte den, men fikk ikke helt til funksjonen med trykke fysisk på bryter etter på. Dvs det skjer ikke noe.

Så tok jeg og fjernet Node(vanlig plass, Plugin - Z-Wave - Controller Management - Actions - Remove/Exclude Node.

Det jeg lurer på, er dette som må inn og rettes på? Dette var bare en test event, så skal slette event.

Please wait...
Activate the 'Remove from Network' function on the device...
Activate the 'Remove from Network' function on the device...
The controller found a node to be removed...
Node 13 was removed. Removing corresponding device(s) in HomeSeer.
Reloading (importing) node information...
Getting Z-Wave node list for network CBE00046...
Found 11 Z-Wave nodes
Syncing Z-Wave nodes with device list...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Node: 6 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, VERSION, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, SENSOR_BINARY, CONFIGURATION, NOTIFICATION_V6, DEVICE_RESET_LOCALLY, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, BATTERY, WAKE_UP, POWERLEVEL
Node 6 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Error: Node 6 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Warning: The device at node 6 should result in 2 child devices being created, but the node interrogation currently has 0. This may still result in a successful child creation.
Saving network information to file: ZNet_CBE00046_2019-01-29_22.20.06.ZWave. Please wait...
Done!

Skrevet

Forstår det slik at du har installert dimmer 2 og bryter selv. Er du sikker på at du har gjort det riktig siden bryteren din ikke virker? Dette skal egentlig installeres av elektrikerfirma.

Aner ikke hva du mener med Fibaro strips. Din Node 6 er ikke inkludert skikkelig i din controller. Du burde exclude og så include igjen på den.

Skrevet

Bryter fungere helt fint.

Det var bare det senarioet, når en tar vekk en node som er i event, og sier at det er 

Error: Node 6 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Warning: The device at node 6 should result in 2 child devices being created, but the node interrogation currently has 0. This may still result in a successful child creation.

Vil det skape noe problemer senere?

Der Node6 er Fibaro Strips, har ikke så mye å si, ville bare forklare hva node 6 var, og den node som jeg tok vekk og la til var node 13 som var Fibaro Dimmer 2.

Skrevet

Bryter funger nå helt fint, men tidligere så testet jeg ut med en bryter som kanskje ikke var 100% "god nok" trodde jeg, brukte en ende vender, og uten fjær i bryter. Hadde ikke 1polet bryter og fjær for hånd når jeg ville teste ut Fibaro Dimmer 2. (men feilen var at jeg brukte feil sensor, og det har jeg funnet ut nå siden det ikke fungerte som jeg ønsket, og trodde det var den endevende bryteren som gjorde at jeg ikke fikk det til. Men igjen, det var feil sensor jeg brukte). 

Tidligere satt jeg opp dimmer og endevende bryter uten fjær, og alt fungere i HS med on & off, men fungerte ikke helt med når jeg satt opp med event, der jeg brukte en Fibaro Strips Guard med i event.

Når jeg åpner dør der Fibaro strips er montert, så skulle lyset gå på i stue til 50%, vente 10sek, så gå til 98%. 

Det fungerte ikke så da mistenkte jeg det var det kunne være den fysiske bryteren så trigger Fibrao Dimmeren feil, pga ikke riktig bryter med fjær og at det var en ende vende bryter...

Nå har jeg kjøpt 1polet bryter og fjær, og satt alt opp igjen. Og med riktig sensor og alt er OK med bryter, event og dimmer.?

Endevende bryter som ble brukt. Og ifølge selger så skal en kunne bruke det endevende bryter og til Fibaro Dimmer2

image.png.850a31444cee195584ab983e11768401.png

Så til det jeg lurer på:

Når jeg skulle ta vekk den Fibaro Dimmer node 13, så kom det feil opp med/på node 6(fibaro strips) som jeg hadde knyttet event opp i mot.  

Der av:

Og der lurer jeg på om det vil skape problemer senere med slike feil meldinger...

Skrevet

... og ja, det vil skape problemer fordi du ikke har en måte å sjekke statusen til magnet-bryteren (som "Sensative Strip" egentlig er).

Ekskluder den, og legg den til. Men gjerne add den som "Non-secure" og gjør det nær controlleren din. :) 

Skrevet

Endevender kan fint brukast som 1-polt brytar, men vær obs på kva som er opp og ned, då den eine er innkopla når den andre er utkopla. 

Uansett er det lurt å bruke kronevender/serievender som er ein "dobbel 1-polt brytar", for då har du mulighet til å bruke S2 til noko nyttig eller morsomt. 

Skrevet (endret)

Starter på ny her. Sliter litt med z-wave nå......

Har en Sensitive strips, som ikke vil la seg slette / ta vekk.

Feil melding:

Vis skjult innhold

Har prøvdt å resete Sensitive Strips:

- Finn frem den runde magneten

- Plaser den runde magneten på den avrundede siden av Sensative strips 3 ganger innenfor 10sekunder, la magneten bli liggende på strips i ca 10 sekunder når du plaserer den siste gang. Et langt blink fra LED lys ved Sansative logo vil syns

- Appen vil indikere når sletting er gjennomført.

Prøvdt å fjerne den herfra -  Z-Wave Controller Configuration, finne Node 6(som er problemet),  Remove/Exclude a Node. Etter litt knotting tror jeg at jeg får det til, for det ser slik ut. 

Ska det ikke være iorden da?

image.thumb.png.32adeaa247d4f4b1ab37267355625df9.png

Nå skal jeg fikse på Dibaro Dimmer2 oppe i gangen.

Grunnen er jeg har byttet pærer, og vil ha dimming ned så langt som mulig.

Men det får jeg ikke til(inn på Z-Wave Controller Configuration - Remove/Exclude a Node). Ville ikke ta vekk dimmer. Måtte restarte nettverk eller noe.

Restarter NUC & HS3.

Inn igjen på Z-Wave Controller Configuration - Remove/Exclude a Node. Får slette dimmer, og ingen feil meldinger....

Så skal jeg legge til dimmer, og får denne meldingen

Vis skjult innhold

Etter Add node, så vil den ikke dimme, kun av og på.

Tar vekk dimmer igjen, og nå ser det ut slik etter jeg prøver å ta vekk Dimmer 2 oppe i gangen.
  Vis skjult innhold

image.thumb.png.f730e6fc6f27c6030b7a8c92eec56389.png

Tar en Restart av Z-Wave i Plug-ins. Og prøver igjen.

EDIT

Tror dette er kroken på døra, for neste HS3 innstallasjon. Etter å testet ut back up funksjonen

Endret av mr.rs4
Skrevet
  mr.rs4 skrev (På 1.2.2019 den 18.09):

Nå skal jeg fikse på Dibaro Dimmer2 oppe i gangen.

Grunnen er jeg har byttet pærer, og vil ha dimming ned så langt som mulig.

Ekspander  

Hvorfor ekskluderte du dimmeren i det hele tatt? Hadde du ikke bare byttet pærer?

mr.rs4 skrev (På 1.2.2019 den 18.09):

Etter Add node, så vil den ikke dimme, kun av og på.

Ekspander  

Da kjører du en ny kalibrering eller setter den til dimbar via parameter. :) 

Homeseer-gjengen (og @Moskus) anbefaler å inkludere non-secure. Det er visst mer stabilt og kan gjøres med noden lengre unna interface enn secure. 

Skrevet

Kjører den ike en sekvens der dimmeren sjekker belastningen? Og setter data ut ifra effekt lysene har?

Skal se på ny kalibrering med dimbar parameter

Skrevet
  mr.rs4 skrev (På 1.2.2019 den 20.05):

Kjører den ike en sekvens der dimmeren sjekker belastningen? Og setter data ut ifra effekt lysene har?

Ekspander  

Usikker på om den gjør det ved exclude/include, tror default er at den gjør det ved første poweron eller etter factory reset. Du kjører kalibrering med parameter 13. Minimum dimnivå setter du med parameter 1. 

Skrevet

Da har jeg gjort det.

Men når jeg er i HS så får jeg satt dimme verdien til det jeg vil, men det skjer ikke noe med lampen. Den er enten av eller på.

Skrevet (endret)

Nope, det hjelper ikke, med parametere 13 og valvue 1. Får dette etter å satt 13 og 1 i value. Det setter seg tilbake til 0

Vis skjult innhold

Add none Secure node, og får dette bilde opp

Vis skjult innhold

Tok vekk dimmer igjen.

Vis skjult innhold

Feil på innstallerte dimmer

Vis skjult innhold

Kjørte Audit This Node

Vis skjult innhold

På dimme bryter så fuyngere ikke dimme funksjonen, kun av og på.

Inne i HS og Home styre derfra får jeg sette dimme % på hva jeg vil, men skjer ikke noe dimming. Kun av og på der og.

Er det noe hard reset på disse bryterne?Og er det lurt å gjøre? 

Endret av mr.rs4
Skrevet

Resetting the Dimmer 2: 1. Disconnect the power supply. 2. Remove the Dimmer 2 from the wall switch box. 3. Connect the power supply. 4. Locate the B-button on the housing. 5. Press and hold the B-button to enter the menu mode. 6. Wait for the visual LED indicator to turn yellow. 7. Quickly release and click the B-button again. 8. After few seconds the device will be restarted, which is signalled with the red LED indicator colour. 9. The device enters the calibration mode.

Resetting the Dimmer 2: 1. Disconnect the power supply. 2. Remove the Dimmer 2 from the wall switch box. 3. Connect the power supply. 4. Locate the B-button on the housing. 5. Press and hold the B-button to enter the menu mode. 6. Wait for the visual LED indicator to turn yellow. 7. Quickly release and click the B-button again. 8. After few seconds the device will be restarted, which is signalled with the red LED indicator colour. 9. The device enters the calibration mode.

Skrevet (endret)
  GeneralVirus skrev (På 2.2.2019 den 0.07):

Den rekalkulerer når du tar strømmen på den, prøv å ta sikringen. "Audit this node" har jeg aldri brukt, du skal heller bruke "Rescan" hvis den ikke kommer opp riktig.

Ekspander  

Hjelper ikke, tatt rescan, og får denne log`en

Tok sikringen rundt 01.15, og da går routeren og ned på samme sikring.

Log`en:

Vis skjult innhold

Endret av mr.rs4
Skrevet

Nei, kun av og på. Men når jeg tar vekk og legger til sekvens, så dimmer den opp og ned. Når jeg trykker på bryter igjen, så er det bare av & på.

Inn i HS så får jeg nå(ikke tidligere) slide dimeren opp/ned, men det skjer ikke noe med lyset uansett.

Oppsett på 

Edit Status Text for device Switch Multilevel 1

Vis skjult innhold

Skrevet

Begynner å bli litt lei kan man si. Men om jeg gir opp, så får jeg ikke svar på det. Og kommer problemet senere, så har jeg ikke svar...

Så kanskje prøve litt til...

Lærer litt av det da, men kipt å ikke komme videre....

Skrevet
  mr.rs4 skrev (På 2.2.2019 den 0.03):

Feil på innstallerte dimmer

Vis skjult innhold

Ekspander  

Hvor langt unna sentralen er denne dimmeren? Når du inkluderer, og særlig secure, så har den litt begrenset rekkevidde. 

GeneralVirus skrev (På 2.2.2019 den 0.07):

Den rekalkulerer når du tar strømmen på den

Ekspander  

Nei:

2CAD70BB-1EF6-4736-AEFD-96D4A1CB6DA7.thumb.jpeg.c8bdd41d7e39e90c18c94ee4fdc0f9e3.jpeg

mr.rs4 skrev (På 2.2.2019 den 0.33):

Nei, kun av og på

Ekspander  

Hva sier parameter 32 og 33? 

Skrevet

@ZoRaC

Skal sjekke med parameter 32 og 32

@Moskus

Ja den har virket tidligere. Bare at den dimmet litt "skjevt" mellom 2 lamper. 

Etter første oppkobling fikk jeg det ikke til, var forliten last. Satte på bypass, så fungerte det(husker ikke om jeg tok den vekk, og la til). 

Men fikk til dimming. Eneste var "skjev" dimming på lampene. Dimmeren startet å dimme lampe A fint ifra nesten 5%, før lampe B slo seg rett "på" på ca 40% 

Og det var her jeg trodde når en forrandre last(byttet pære med annen watt på lampe A) at dimmeren måtte "kaliberes" på ny. 

Da tok jeg den vekk / legge til, fikk da feilmeldinger. 

Og har ikke fått den til å dimme etterpå, hverken ifra fysisk bryter eller HS. 

Skrevet

Jeg hadde forresten samme problem med bare on/off. Da var årsaken at elektriker hadde koblet feil. Jeg har en egen tråd om det her på forumet, med forklaring på hva feilen viste seg å være. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.