4ndersjensen Skrevet 3. februar 2019 Skrevet 3. februar 2019 Hei. Jeg har Unifi USG, switch og 2 AP AC Lite. Kjører management av infrastruktur på 192.168.1.1/24 (native untagged VLAN) og alt av devicer på VLAN10 (172.16.x.x/24) Jeg har opprettet et nytt VLAN som jeg tenker skal brukes til de dingser som HA skal snakke med direkte. Isolere trafikken til et eget subnet / VLAN. Zigbee og Z-wave er ved siden av da det er egne protokoller. Hva tenker dere om dette? Plassere HA og nettverksdingser (kablet / wifi) i samme net og NATe fra LAN til HA for web-aksess mot HA. Siter
slippern Skrevet 14. april 2019 Skrevet 14. april 2019 Har fundert en del på dette... og har prøvd litt forskjellig.. Men det som funker best er og ha HA i samme nett som du er i, også ha andre IoT devicer i et eget VLAN. Når jeg hadde HA i eget VLAN, så sluttet jo alt som benytter multicast etc og fungere. Har også egne soner i firewallen til de respektive VLANene. For web-aksess mot HA benytter jeg en nginx proxy i DMZ. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.