Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Av og til så er fibaro dimmer treg, og vil ikke gjøre det den er "kommandert" til. Kan sette % eller skru av på/av, og etter minutter så kan det skje det jeg har satt dimmerene til.

Nå "lever" lyset/dimmerene sine egne liv, og kommer lenge etter på hva jeg har trykket på.

Kan det ha noe med "over belastning", som jeg tester ut mine events(tester ut hvordan ting fungere)?

Har restartet zwave plugin et par ganger og PC er restartet 1 gang. 

Hva kan være galt?

Log:

Vis skjult innhold

Endret av mr.rs4
Skrevet

Hvis du ser i loggen din så ser du at taklys bad settes til av hvert sekund. Hvordan ser eventet ditt som heter "3 etg - Lys bad Bad Lys AV" ut? Der har du mest sannsynlig problemet ditt. Prøv å legg til en til trigger med at lyset også må være på for at det skal kjøre.

Skrevet

Fant ut av det. Av en eller annen grunn så var ikke z-wave initialized og da kjørte jeg det ifra ZWaveControllers(var ikke grønn hake).

"STARTUP COMPLETE: All configured interfaces were successfully initialized."

Skrevet
  GeneralVirus skrev (På 13.2.2019 den 0.02):

Hvis du ser i loggen din så ser du at taklys bad settes til av hvert sekund. Hvordan ser eventet ditt som heter "3 etg - Lys bad Bad Lys AV" ut? Der har du mest sannsynlig problemet ditt. Prøv å legg til en til trigger med at lyset også må være på for at det skal kjøre.

Ekspander  

Ok, det har jeg ikke satt opp nei

Dette hadde jeg satt opp, som var kanskje feil...

Vis skjult innhold

Er dette bedre?

Med AND IF This device has a value equal to - Any value. Eller skal det stå On, for da er det vel på uansett hvilke % dimmeren har?

Vis skjult innhold

Skrevet
  mr.rs4 skrev (På 13.2.2019 den 0.13):

Dette hadde jeg satt opp, som var kanskje feil...

Ekspander  

Ja, denne vil trigge hvert sekund etter at det har gått 12 minutter til neste gang det blir motion. Du burde bytte ut "This device has been/for at least" til "has been/for excactly".

mr.rs4 skrev (På 13.2.2019 den 0.13):

Med AND IF This device has a value equal to - Any value. Eller skal det stå On, for da er det vel på uansett hvilke % dimmeren har?

Ekspander  

Hvis du setter det til "Any value" kan du jo egentlig la være, enten on eller greater then 1.

• Like 1
  • Thanks 1
Skrevet (endret)

Ok, har 2 rom med tilsvarende oppsett, så kan være derfor dette "krasjer" systemet mitt ?

Takker for info & hjelp ?

Endret av mr.rs4
Skrevet (endret)

Hvor "ofte" bør en heller bruke "has been/for excactly" istedenfor "This device has been/for at least"?

Eller i hvilke situasjoner bør en ha "has been/for excactly"?

Endret av mr.rs4
Skrevet

Ok, slik som det er nå, har jeg ikke så mange triggere enda. Har satt opp bevegelse trigger og tids punkt trigger foreløpig for det meste.

Har satt opp en trigger på bevegelse i dør sensor, og da bruker jeg "This device has been/for at least" 

Dette for å slå på en "varsel" lys, om at noen kommer, og jeg er i et rom med mye støy. 

Hadde det vært bedre og brukt "has been/for excactly" med å "varsle" meg?

Skrevet

Har forandret en del ting her og der, men ser fortsatt aktivitet i LOG, og lurer på om det er vanlig

Oppsett på gang 3 etg

Vis skjult innhold

Log, er det vanlig med slik aktivitet?

Vis skjult innhold

Skrevet
  mr.rs4 skrev (På 13.2.2019 den 0.35):

Hvor "ofte" bør en heller bruke "has been/for excactly" istedenfor "This device has been/for at least"?

Eller i hvilke situasjoner bør en ha "has been/for excactly"?

Ekspander  

Hvis du vil at noe skal skje hvert eneste sekund i evig tid etter tiden du angir (f.eks 12 min), så bruker du «has been for at least». Vil du at noe skal skje EN gang etter tiden du angir (f.eks 12 min), så angir du «has been for exactly». 

Jeg kommer ikke på et eneste tilfelle der «has been for at least» bør brukes...

• Thanks 1
Skrevet
  mr.rs4 skrev (På 13.2.2019 den 2.58):

Log, er det vanlig med slik aktivitet?

Ekspander  

Ja, den ligger nå akkurat i grensa 0,9w og 1w. Default er at den skal rapportere ved 10% endring, så da blir det slik. Jeg har endret parameter til 50% endring før den skal rapportere. Gjorde det på alle dimmere for et pr uker siden og synes jeg merker at ting er raskere pga mindre trafikk (kan selvsagt være innbilning). :) 

Skrevet

Næmmen SE hva som står i HS-skolen del 7:

Sitat

Q: Hva er forskjellen på triggerne "Device Has Been X for Exactly Y time" og "Device Has Been X for At Least Y time"?
     Vil det ikke være best å bruke "At Least"?

A: Som trigger er "At Least" veldig skummel å bruke, et eksempel på hvor galt det kan gå kan du lese her. Grunnen er forskjellen i hvordan disse to trigges.

Nå er det litt mer komplisert enn det som forklares her (og sjekkene skjer oftere enn det), men la oss for enkelhets skyld si at alle eventer blir sjekket hvert sekund. Normalt skal et Event kun kjøre en gang, med mindre det er gode grunner til å kjøre det flere ganger, men sannsynligvis aldri så ofte som hvert sekund

Et event med trigger "Taklys has been OFF for exactly 2 minutes" vil kun kjøre den ene gangen, og ferdig med det.

Et event med trigger "Taklys has been OFF for at least 2 minutes" vil kjøre etter 2:00, 2:01, 2:02... altså hvert sekund etter at det har gått to minutter siden taklyset ble skrudd av.

Jeg tror grunnen til at folk ofte velger "at least" istedenfor "exactly" er at "exactly" høres så usikkert ut. "Oi, tenk hvis den bommer! Da vil jo 'At Least' være sikrere". Og det finnes tilfeller der "At Least" absolutt kan være nyttig, den er spesielt hendig som en condition. Men hvis du vil bruke den som trigger, så må du legge til andre conditions som gjør at eventet ikke trigges i det uendelige...

Ekspander  

Bare lufter det enda en gang, liksom: Kanskje det nå hadde vært en idé å lese den fra ende til annen...? ;) 

• Like 2
Skrevet

Ja, noe går inn og noe går ikke inn. Den HS skolen er meget bra ?

Noen lærer best med å teste ut, andre lærer best med å lese seg frem til ting. Jeg er nok i den andre kategorien der jeg må teste frem. Skulle ønsket jeg forsto mer med å lese meg frem til ting, hadde vært en del lettere. Men denne Q & A for "Device Has Been X for Exactly Y time" og "Device Has Been X for At Least Y time" burde jeg ha ihvertfall ha visst bedre på.

Skrevet
  mr.rs4 skrev (På 16.2.2019 den 0.52):

Jeg er nok i den andre kategorien der jeg må teste frem.

Ekspander  

Ja, og det er forståelig. Men hvis noe feiler, så hadde det vært både enklere og kjappere å slå opp i kjent literatur... ;)

Det hender selvfølgelig at vi bommer alle sammen. :) 

Jeg har gjort feil i eventer jeg også, og kommer garantert til å gjøre det igjen: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/192-dine-automasjonstabber/

Skrevet

Det har fungert mer eller mindre greit, til dem siste dagene. Har hatt en fibaro dimmer(i 3etg i gangen) der den dimmet 2 stk forskjellige lamper med forskjellige laster. Som dere har sagt så var dette ikke å anbefale og det ser jeg nå. Det fungerte tidligere, men etter hvert som tilbake meldingene som kommer til til dimmer ifra last og videre til z-wave og NUC. Der den ikke kunne "lese" tilbake meldingene. Så jeg tok vekk denne dimmeren fysisk(tok ikke vekk node / dimmer i HS3), og satt opp IKEA pærer der istedenfor. 

Nå er systemet helt ustabilt, flere sensorer(bevegelse sensorer) er litt på styr. Har scanet zwave på nytt, optimalisert på nytt uten hjelp.

Nå skal jeg teste ut back up, men her har jeg allerede en dimmer som er med i backup(den som jeg tok vekk i 3etg gang). Vil det fortsette med problem? 

Ifra log

Vis skjult innhold

Skrevet
  mr.rs4 skrev (På 22.2.2019 den 19.50):

(tok ikke vekk node / dimmer i HS3)

Ekspander  

Da må du gjøre det. Utkoblede Z-wave noder gir enda tregere reaksjonstider.

Jeg vet, for jeg har koblet ut 7 noder den sist uka, men enda ikke rukket å ekskludere dem. Da har reponstiden vært ganske så lang inni mellom. Jobber akkurat nå med å skru på strøm på alle dimmerne og ekskludere dem. Ser ut til at jeg har fått bort den som mye tydeligvis var routet gjennom, da responstiden nå er upåklagelig igjen.

• Like 1
Skrevet
  Moskus skrev (På 23.2.2019 den 8.36):

Utkoblede Z-wave noder gir enda tregere reaksjonstider.

Ekspander  

Generelt spørsmål rundt dette. Vil det si at noder man har inkludert for test, og så bare tatt av strømmen av el.l. De kan altså lage tregheter i nettet?
Bør man da ekskludere de etter testen ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.