Cirion Skrevet 21. februar 2019 Skrevet 21. februar 2019 Hvilken HW skal jeg kjøre Home Assistant på? Har til nå kjørt HA i Virtuabox på en PC med W10. 1. TinkerBoard? Kjører OpenHAB der nå, men ikke umulig at jeg kutter ut OpenHAB. 2. Raspberi PI 3B+ (har ikke ledig kort, så må kjøpe) 3. Lenovo M92p med HD eller SSD (i5-3470T og 4GB ram). Hva hadde dere gjort? Hvis jeg går for Lenovo M92P hvilket OS bør jeg kjøre på den? Til info, jeg ønsker å kjøre noe headless, som jeg kan installere i teknisk rom. Har VESA brakett til Lenovo og Power og har plass i patchskap til RaspberiPi eller Tinkerboard. Siter
Marhil Skrevet 21. februar 2019 Skrevet 21. februar 2019 Jeg gikk fra RPi3 til en Chromebox som jeg la inn Ubuntu server på, med Hass i Docker. Kjører som en drøm, helt lydløst og kraft nok i massevis. Kun 16 GB disk gjør at jeg må følge med litt på diskbruk, siden jeg også kjører en del andre containere, bl.a Influxdb pluss Grafana.Betalte vel 800 på Finn.no, med et bt Logitech keyboard.Ser det ligger en ute til dobbel pris: https://www.finn.no/139590714Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk Siter
kris10an Skrevet 5. mars 2019 Skrevet 5. mars 2019 Alternativ 3 uten tvil. Og som det nevnes over her: det er bare docker som gjelder for tiden [emoji4][emoji106] 1 Siter
4ndersjensen Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 (endret) Jeg lurer faktisk på det samme. Kjører hass.io på en RPI 3B+ med PoE HAT. Den funker egentlig helt fint men ser at det tar tid å reloade hele config, eller spesielt åpne logbook (Tar fort flere minutter). Spiksene er fra når jeg restarter hassio. I daglig bruk ligger CPU-bruken på mellom 5% og 10% Jeg regner med det er performance på SD-kort som er årsaken til det. Lyd-, strøm- og plassmessig er det ikke noe å sette fingeren på. Jeg har sett på Intel NUC, noen av modellene her: https://www.dustinhome.no/group/hardware/pc-komponenter/barebone/barebone-pc/?price=1000-2000 Evt. en Mac Mini Er det hass.io, Ubuntu med hass eller andre alternativer som gjelder? Går det an å eksportere fra hass.io og importere til en hass-installasjon på Ubuntu f.eks? Har lite lyst til å sette opp alt på nytt.. Endret 18. mars 2019 av 4ndersjensen Ekstra tekst Siter
autoola Skrevet 19. mars 2019 Skrevet 19. mars 2019 Eg har ein intel NUC med ESXi. På den kjører eg ein virtuell ubuntu-server med HassIO installert. NUC-en har 500 GB SSD og 32 GB ram, og HassIO-maskinen har 16 GB tildelt. Foreløpig er dette meir enn godt nok, og eg merker veldig stor forskjell i ytelse i HassIO, spesielt logger og restart. Eg ville egentlig kjøre HassIO som egen virtuell maskin, men hadde for mykje problem under installasjon (fikk aldri VMDK-en til å fungere). Dersom du går for alternativ 3 (Lenovo) ville eg installert Ubuntu server LTS og fulgt installsjonsinstruksjonene for HassIO på "Generic Linux server". Siter
Evelen Skrevet 19. mars 2019 Skrevet 19. mars 2019 (endret) Selv kjører jeg ESXi på en ganske kraftig server som jeg bla har Home-Assistant i et VM på. VM-et kjører Ubuntu Server og hass.io, jeg har delegert maskinen 768MB ram og 35GB Disk. Ytelsen er veldig bra, booter på sekunder og fungerer responsivt. Så det jeg ville gjort om jeg skulle gjøre rett på metallet er å gå for en mini PC med 1GB+ram og 20GB+ disk.ASUS Tinker Board ser ut til å holde i massevis, hvis du har muligheten for å kjøre SSD på denne fremfor minnekort tror jeg det er et veldig godt valg. Mange av de som kjører på Pi har problemer med krasj pga minnekort ikke tåler trafikken HA genererer. Derfor vil du unngå det. Jeg har også inntrykk av at Pi bruker lang til på å boote, noe som kan være irriterende ettersom reboot ofte gjøres ifbm config endring. Diskaktivitet siste timen her, totalt idle: Lenovo M92p vil så klart kjøre det helt utmerket, men blir kanskje litt overkill om du bare skal kjøre HA på den. Endret 19. mars 2019 av Evelen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.