mistercukface Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Prøver meg på et hjemmesnekret kontaktpunkt og får bare 100mbs med kontaktpunktet koblet inn i fibersentralen. Får god måling utenom kontaktpunktet. Har fulgt denne tilkobling-anvisningen fra Elko: http://proff.elko.no/getfile.php/1365893/produkter/doc/EKO04818/Bruksanv4818.pdf Og H.ORANSJE/ORANSJE - H.BLÅ/BLÅ - H.GRØNN/GRØNN - H.BRUN/BRUN inn i Exibel RJ 45 pluggen. (fant kobling-anvisning på nettet.) VEDLAGT BILDER. Hvor ligger feilen? Noen som har peiling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) Koblingen din i veggkontakten ser korrekt ut selv om bildet er litt utydelig. Du har fulgt "B"-siden bortover ikke sant? Men pluggen på kabelen din er koblet feil. Du skal ha følgende rekkefølge inne i pluggen (sett fra den vinkelen du tok bilde): HVIT/ORANSJE ORANSJE HVIT/GRØNN BLÅ HVIT/BLÅ GRØNN HVIT/BRUN BRUN Det er standard RJ45 ethernet. Siden du har koblet feil så brukes ikke alle trådene til dataoverføring, derfor får du bare 100Mbps Fiks pluggen så skal du nok se at du får gigabit Endret 26. februar 2019 av TMB 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 7 minutter siden, mistercukface skrev: Hvor ligger feilen? Noen som har peiling? Kan hende det har en påvirkning at du har avisolert/avtvunnet så mye av trådene mot veggkontakten også. Litt varierende hvor følsomt det er, men man skal helst avtvinne maks 1-2 cm, så vidt jeg vet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
geirra Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) 24 minutter siden, mistercukface skrev: Prøver meg på et hjemmesnekret kontaktpunkt og får bare 100mbs med kontaktpunktet koblet inn i fibersentralen. Får god måling utenom kontaktpunktet. Har fulgt denne tilkobling-anvisningen fra Elko: http://proff.elko.no/getfile.php/1365893/produkter/doc/EKO04818/Bruksanv4818.pdf Og H.ORANSJE/ORANSJE - H.BLÅ/BLÅ - H.GRØNN/GRØNN - H.BRUN/BRUN inn i Exibel RJ 45 pluggen. (fant kobling-anvisning på nettet.) VEDLAGT BILDER. Hvor ligger feilen? Noen som har peiling? Denne er feil, du skal terminere etter B standard. Tipper dette er feilen din, du vil typisk få 100mbit da. (juster på grønn og blå) Men du har helt horrible termineringer. Om du skal ha cat6 ytelse skal det minimalt ut fra midtdeleren i kabelen. Endret 26. februar 2019 av geirra 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjwesterby Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Til dere som har peiling, skal etterhvert i gang med å terminere en del Cat6 kabler selv. Er det noen "gode tips" for å få det best mulig? Husker fra gammelt av at det å terminere rj45 var ett helvette.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, tjwesterby skrev: Er det noen "gode tips" for å få det best mulig? Practice makes perfect. + mye banning ser ut til å hjelpe for min del... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
geirra Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) 9 minutter siden, tjwesterby skrev: Til dere som har peiling, skal etterhvert i gang med å terminere en del Cat6 kabler selv. Er det noen "gode tips" for å få det best mulig? Husker fra gammelt av at det å terminere rj45 var ett helvette.. Om man ikke har mye erfaring så er EZ-rj45 pluggene fra Platinum tools å anbefale, med disse får du nesten perfekte kabler med tanke på tvinning og skille mellom lederne. Får kjøpt disse hos f.eks leteng. Riktig verktøy er 95% av jobben Endret 26. februar 2019 av geirra 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjwesterby Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 @geirra Genialt, men dette krever eget type verktøy og ikke standard termineringstang eller ble jeg lurt av videoen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
geirra Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Akkurat nå, tjwesterby skrev: @geirra Genialt, men dette krever eget type verktøy og ikke standard termineringstang eller ble jeg lurt av videoen? Hei, du må ha verktøyet dems ja, f.eks https://www.leteng.no/platinum-tools/100054c/ez-rj-pro-hd-crimp-tool-cat5-og-cat6 eller https://www.leteng.no/platinum-tools/100062c/exo-crimp-med-ez-rj45-die-ez-rj45 Anbefaler også verktøyet dems for å ta av kappa så slipper du tenke på å skade lederne. https://www.leteng.no/platinum-tools/15015c/kabelstripper-cat5-5e-6-plus--passer-cat5-6-kabler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjwesterby Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 @geirra - Thanks, men hva med en ebay variant? https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-EZ-RJ45-EZ-RJ45-PRO-HD-CRIMP-TOOL-WIRE-STRIPPER-FOR-EZ-RJ45-CONNECTORS-UK-/262366917049 Vile ikke det være ett greit alternativ eller er det store forskjeller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
geirra Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) Så lenge de er identiske kopier så tipper jeg det går fint. Det viktigste er at pluggene er av kvalitet. Brukte en del "Kina" AMP plug kopier før i tiden og det var typen som ble ansett som kvalitetskopi. Var ikke i nærheten av original kvalitet. Men hvorfor skal du terminere flere kabler? om du driver å fikser eget hus bør du jo helst gå fra datapunkt (med keystone plugg) til patchepanel. Endret 26. februar 2019 av geirra 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mistercukface Skrevet 26. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2019 Tusen takk for svar. Da vet jeg hvor feilen ligger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.