GO_Nilsen Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 (endret) Hei. Får noen verdier ifra varmepumpa mi igjennom mqtt. På de devicene er det bare status i sting. Siden jeg ønsker å logge disse verdiene må jeg få de over til value Noen som har noe tips her? Mulig med et script som tar string fra (663) til value på en virtuel device? Endret 27. februar 2019 av GO_Nilsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Fra manualen til mcsMQTT: Sitat 4.1.2 How do I view the MQTT Topic Payload in HS Device The published topics are available on the Associations Tab and will be shown in green rows. Use the “A” column checkbox or row sequence number hyperlink to create a HS Device. When numeric Payloads are received the HS Device Value will be updated. When non-numeric Payloads are received then either the Device Value will be updated based upon Value Status Pairs that show relationship between text and a number or will be stored in HS Device String. Ser verdien din er "23.50". Har du da komma som desimaltegn på serveren din, slik at den ikke gjenkjenner det som en tallverdi? Har du mulighet til å enten endre desimaltegn eller få den enheten som sender verdiene over MQTT til å bytte ut "." med "," før den sender? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Dette fra manualen kan du kanskje også bruke, for det er vel akkurat det problemet ditt er : Sitat 4.1.8 Payload numbers contains periods for decimal. I need them to be comma The Association Tab has a column for Regular Expression processing of incoming Payloads prior to the Payload use within HS. For this particular case the Regular Expression match pattern is escape period (i.e. “\.”) and the replace pattern is comma (i.e. “,”). 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GO_Nilsen Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 På 27.2.2019 den 15.07, ZoRaC skrev: Dette fra manualen kan du kanskje også bruke, for det er vel akkurat det problemet ditt er : Takk for meget god info. men ser ikke ut til at dette redder problemet. Har satt inn "." i expression match. og "," i expression replace. men virker ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 3 minutter siden, GO_Nilsen skrev: Har satt inn "." i expression match. og "," i expression replace. men virker ikke Men du må jo bruke «\.», ikke «.», står det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GO_Nilsen Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 11 minutter siden, ZoRaC skrev: Men du må jo bruke «\.», ikke «.», står det. Er sikkert helt ute å kjører her. Men har prøvd dette også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Akkurat nå, GO_Nilsen skrev: Er sikkert helt ute å kjører her. Men har prøvd dette også. Jeg tror du bare skal skrive \. (uten gåseøyne) i match og bare , (uten skråstrek og gåseøyne) i replace. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GO_Nilsen Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 det er også testet ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 2 timer siden, GO_Nilsen skrev: det er også testet ? Har du sjekket under «Advanced» at det ikke har dukket opp noen value der? Kan hende du må inn på «status graphics» og opprette en range fra f.eks -50 til 50 for at det skal funke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Ser på skjermbildet ditt at du ser ut til å ha fått 3 verdier - 24.00, 25.00 og 20.00. Så kan hende du bare må få ordnet en range og nullstilt «device string». Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GO_Nilsen Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Spammer til med noen bilder til jeg ? Ser fortsatt ut at det bare er verdier i string. Endret 1. mars 2019 av GO_Nilsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Hmm, ja, her ser jo alt riktig ut (gitt at jeg har skjønt det som står i manualen riktig). Regner med du har mottatt noen ny verdier etter du satte \. og , også? For det skjer nok bare når du får nye verdier. Ville spurt på mcsMQTT-forumet jeg. Han som lager plugin er relativt aktiv. regner med det er en enkel og banal løsning når man bare vet det. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GO_Nilsen Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 Jeg har fått nye verdier hver gang jeg har testet noe. Prøver mcsMQTT forumet jeg. Gir tilbakemelding her. Men takk for hjelpa ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GO_Nilsen Skrevet 2. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2019 Problemet var at jeg ikke hadde huket av for number, men text. Når text var valgt sendte mcsMQTT bare til string. Så da virket "\." i match pattern og "," i replace pattern (uten gåsetegn). Takk for hjelpa 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Aha! Sa det jo det var noe banalt når man først kunne det. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GO_Nilsen Skrevet 2. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2019 Akkurat nå, ZoRaC skrev: Aha! Sa det jo det var noe banalt når man først kunne det. ? Hehe.. helt klart. man blir kanskje litt blind når man føler man tester alt, å ingen ting virker ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Jeg har lyst til å bruke MQTT mer, men jeg blir jo livredd av den plugin'en der. Den kan bokstavelig talt alt, men det blir litt mye... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GO_Nilsen Skrevet 2. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2019 2 minutter siden, Moskus skrev: Jeg har lyst til å bruke MQTT mer, men jeg blir jo livredd av den plugin'en der. Den kan bokstavelig talt alt, men det blir litt mye... Ja, virker jo veldig bra, men er ufattelig mye valg både her og der. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aarpi3 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Ja litt overveldet av muligheter og innstillinger i mcsMQTT. Har brukt noen timer på å finne ut av noe så enkelt som at Device VSP for å sette Device value kun funker hvis Device controll er satt til button eller list. Sent from my SM-G950F using Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.