Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det noen år med disse teknologiene og min personlig oppfatning er Zwave er ustabilt på inkludering, dårlig båndbredde, Zigbee fungerer bra, men dårlig rekkevidde og wifi har jeg ikke stor formening på,

jeg har i hver fall hatt mist issues med Zigbee.

hva er deres erfaring, hvilke retning burde vi gå?

når Zwave får ut de to nye styringssystemene er det nok en annen diskusjon 

Skrevet

Jeg holder ikke en knapp på wifi. Jo flere dingser, jo dårligere opplevelse og iom. wifi brukes til laptops, tablets etc. så vil opplevelsen for brukerne gå ned etterhvert som flere dingser kobles på. Det er også derfor jeg har avventet kjøp av LiFX og Netatmo da jeg heller vil gå for Zigbee eller Z-wave.

Men når det er sagt, så blir jeg litt usikker på om fler zigbee-devicer (2.4 GHz) påvirker wifi på 2.4 GHz eller om det isoleres til bare zigbee-nettet? En aktiv mikrobølgeovn interfererer jo wifi på 2.4 GHz, så jeg tipper at jo flere devicer som snakker på samme frekvens, jo dårligere opplevelse, uansett teknologi. Tar gjerne imot kommentarer altså :)

Skrevet
1 minute ago, 4ndersjensen said:

Jeg holder ikke en knapp på wifi. Jo flere dingser, jo dårligere opplevelse og iom. wifi brukes til laptops, tablets etc. så vil opplevelsen for brukerne gå ned etterhvert som flere dingser kobles på. Det er også derfor jeg har avventet kjøp av LiFX og Netatmo da jeg heller vil gå for Zigbee eller Z-wave.

Men når det er sagt, så blir jeg litt usikker på om fler zigbee-devicer (2.4 GHz) påvirker wifi på 2.4 GHz eller om det isoleres til bare zigbee-nettet? En aktiv mikrobølgeovn interfererer jo wifi på 2.4 GHz, så jeg tipper at jo flere devicer som snakker på samme frekvens, jo dårligere opplevelse, uansett teknologi. Tar gjerne imot kommentarer altså :)

Zigbee KAN bli påvirket av wifi-netterket, og problemet her er jo de prevantive tingene en kan gjøre selv vs hva en ikke har kontroll på. Det er vel zigbee kanal 15 og 20 (?) som overlapper wifi minst, men når det er 30 wifi-nettverk i nabolaget som alle har automatisk funksjon for å finne det minst belastet nettverekt sitter vi med 2,4ghz-signaler i hele spektrumet.

Jeg er selv veldig usikker; men en ting er klar, og det er dagens teknologi for zwave og zigbee ikke er god nok. 2,4ghz har jo ifs vært en suksessfull frekvens, men med en gang en setter conbee og hue på samme frekvens, og kanskje 3 naboer setter wifien nært zigbeefrekvens 15 begynner problemene. Jeg sliter også med at jeg har produkter som bruker xbee sin p2p-protokoll som spammer zigbee-frekvensene.

Skrevet

Jeg holder enda minst 3-4 knapper på Z-wave. God dekning, bra mesh, application layer sørger for høyere kompatibilitet enn i Zigbee-verdene. :) 

Jeg brukte litt tid i januar/februar på å sette opp Zigbee-pærer (både Hue og Tradfri) for å gi fagfolkene lys (og automatisert lys). Er ikke bare overbevist av Zigbee, ble skuffet over meshingen og rekkevidden. Det endte med å bruke Z-wave plugger for å skru dem pålitelig av og på.

Zigbee og Zigbee ikke behøver å være kompatibelt i det hele tatt. Det er nok det største problemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.