4ndersjensen Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Hei. Hvordan jobber dere best med automasjon i hassio/HA? Jeg har brukt webgui, men kommer til kort når jeg skal jobbe med and / or regelsett. Jeg har brukt vi via SSH, men det blir fort uoversiktig, synes jeg. Er alternativet Notepad++, en online YAML-verifikasjon og copy/paste tilbake til config/automations.yaml? Siter
aleks Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Den UI-editoren er ikke helt hundre prosent hvis du skal gjøre noen særlig. Jeg bruker yaml-automasjoner (egenskrevet) og splitter dem ut i separate filer. Bruker du vscode holder den yaml-koden på plass, og tar ikke lang tiden å få grepet på det. Hvis du er særlig imot å bruke yaml kan du prøve node-red Siter
4ndersjensen Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Skrevet 9. mars 2019 Jeg har ikke noe problem med YAML, bare det at det virker som HA selv formatterer koden. Noen ganger er det entity som er prefixed med - andre ganger er det action. Blir litt usikkert for meg om det er formatteringen eller logikken min som er årsaken til at ting ikke fungerer som det skal. Skal gi vscode et forsøk. Har du da en !include i configuration.yaml for hver automasjon? Jeg tenker å lage en automations_<lokasjon>.yaml hvor en fil da inneholder all automasjon for kjøkken, en annen for stue, en for ute, soverom etc. etc. Siter
aleks Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Det du ikke må gjøre er å først begynne med automasjoner i UI, så gjøre ting i yaml så gjøre ting i UI. Jeg personlig bruker packages, da kan jeg logisk dele opp automasjoner etc. Det eneste du trenger å gjøre et å lage en packages folder og lage en fil for hver "ting" du ønsker å logisk seksjonere 1 Siter
4ndersjensen Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Skrevet 9. mars 2019 (endret) Lurt. ? Er Packages en extension eller? Endret 9. mars 2019 av 4ndersjensen La til litt ekstra Siter
aleks Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Vel to har to opsjoner. 1. https://www.home-assistant.io/docs/configuration/splitting_configuration (anbefalt av ha) 2. https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/ (penere, men krever flere reboots) Det sies du ikke kan laste om automasjoner hvis du bruker packages (fra UI), men jeg bruker packages og det fungerer så usikker på om det er dok som ikke er oppdatert Siter
baronKanon Skrevet 9. mars 2019 Skrevet 9. mars 2019 Jeg bruker appdaemon når det skal litt logikk inn i automatikken min. Da har man full kontroll. Er det bare trigg, gjør noe, bruker jeg UI. Siter
4ndersjensen Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Skrevet 10. mars 2019 Jeg har kommentert ut automations i configurations.yaml og lagt til følgende istedenfor: Men dette feiler. Får feilmelding: Testing configuration at /config Failed config General Errors: - Component not found: packages Successful config (partial) Ifølge https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/ så skal det være mulig å gjøre slik: Hva gjør jeg feil? Har forsøkt med forskjellige indentations, men intet hjelper. Jeg vil helst unngå !include_dir_named med mindre det er en god grunn for det. Siter
4ndersjensen Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Skrevet 10. mars 2019 Hvis jeg indenterer packages 2 spaces og livingroom 2 spaces igjen, slik at det får formatet som over, så får jeg følgende feil: Testing configuration at /config ERROR:homeassistant.util.yaml:while parsing a block mapping in "/config/configuration.yaml", line 1, column 1 expected <block end>, but found '<block mapping start>' in "/config/configuration.yaml", line 140, column 3 Failed config General Errors: - Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping in "/config/configuration.yaml", line 1, column 1 expected <block end>, but found '<block mapping start>' in "/config/configuration.yaml", line 140, column 3 Successful config (partial) Siter
4ndersjensen Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Skrevet 10. mars 2019 Hmm.. Er rimelig grønn her.. Må packages komponenten installeres på en vis? Lurer på denne: - Component not found: packages Uansett om jeg !include <yaml-fil> eller legger kode rett under packages: så får jeg feilmeldingen over. Siter
4ndersjensen Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Skrevet 10. mars 2019 Takk. Men det betyr altså at man laster alle filer som ligger i mappen definert der? Det går ikke an å inkludere filer en og en? Siter
aleks Skrevet 10. mars 2019 Skrevet 10. mars 2019 1 minute ago, 4ndersjensen said: Takk. Men det betyr altså at man laster alle filer som ligger i mappen definert der? Det går ikke an å inkludere filer en og en? Det går, men poenget er det skal jo iofs skje automatisk slik den scanner folderen og legger inn det den trenger. Hvis du må disable noe kan du bare endre filnavnet til .notuse eller noe slik og ellers la den inkludere alt selv. Siter
4ndersjensen Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Skrevet 10. mars 2019 (endret) Da har jeg fått organisert i packages/automation/<mappe>/<type>.yaml, f.eks. packages/automation/livingroom/light.yaml og packages/automation/livingroom/heat.yaml Fungerer bra så langt, tror jeg Men bruker man packages, så mister man vel oversikten over hvilke automations som er loaded, aktive etc.? Edit: Ser automation entities også, så da har jeg løst dét problemet Endret 10. mars 2019 av 4ndersjensen Edit Siter
4ndersjensen Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Skrevet 20. mars 2019 I PowerShell, f.eks., vil man kunne lage en if(Get-Date -gt (Get-Date 21:47:00) -and $time -lt (Get-Date 21:59:00)) { #Do this } else { #Do that } I yaml vil man, som jeg har skjønt, bruke følgende syntax: condition: - condition: or conditions: - condition: time after: '20:45' before: '20:47' - condition: time after: '23:05' before: '23:15' Er det mulig å lage en automation med flere conditions i en one-liner? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.