GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

SpÞrsmÄl

Skrevet (endret)

Hei alle sammen!

Oppdaget forumet etter @Moskus var pÄ TV for en tid tilbake, men har i det siste virkelig begynt Ä tenke pÄ Ä prÞve meg pÄ litt automasjon her i huset ogsÄ. Har sett at det er veldig mange dyktige folk her, og sikkert like mange meninger ogsÄ ?

Problemet er at jeg er student og leier leilighet. Dermed er det litt begrensede muligheter for Ä trekke kabler, skifte ut dimmere osv. Budsjettet er selvfÞlgelig ogsÄ en utfordring. NÄ har jeg jo mer tid enn penger, sÄ er forberedt pÄ at jeg kanskje mÄ velge litt billigere lÞsninger som ikke nÞdvendigvis bare er "plug and play". 

Fikk et "startkit" til jul som inneholdt 1 Hue bridge, 6stk hue RGB pÊrer, 1 hue bevegelsessensor og 1 Hue lysbryter/fjernkontroll (kan tas ut av rammen). Har ogsÄ en Google home liggende fra fÞr.

Jeg ser for meg i fÞrste omgang Ä fÄ byttet ut resten av lyspÊrene i leiligheten. Sett litt pÄ trÄdfri, da de er litt mer hyggelige i pris enn f. eks. hue. Kan ogsÄ tenke meg sensorer i alle rom, og styring av temp alt etter om det er noen hjemme, tid pÄ dÞgnet, osv. Det er montert Mill panelovner med wifi her, men har skjÞnt at jeg mÄ ha stikk som slÄr de av og pÄ. 
Idéene er uendelige her, men jeg skjÞnner jeg mÄ begrense meg litt i starten, bÄde pga. budsjett og for at ikke fruen skal slÄ seg helt vrang :P

Aller helst vil jeg bli kjent med noe som jeg ogsÄ kommer til Ä bruke i stÞrre skala nÄr studiene er ferdige og jeg flytter til noe jeg selv eier. Orker ikke Ä stÄ i en situasjon hvor jeg mÄ gjÞre absolutt alt pÄ nytt i tillegg til Ä lÊre meg nye programmer om 1,5 Är. Har derfor siktet meg inn pÄ Homeseer + UZB1 (anbefalinger pÄ forumet) kjÞrende pÄ en Intel NUC jeg har liggende, men Homeseer er litt i overkant for hva lommeboken min kan tÄle nÄ, sÄ mÄ nok spare litt fÞr jeg fÄr rÄd til den (tilbud i mai?). 

NUCen jeg har liggende har Windows nÄ, men lurte litt pÄ Ä kjÞre Linux pÄ den. Er det noen fordeler Ä bruke Windows over Linux eller vice versa sÄ lenge man er kjent med begge?

Og hvor kjĂžper dere utstyret for tiden? Hvilke nettbutikker (evt. fysiske) er anbefalt? Og er UZB1 fortsatt anbefalt?

Takker pÄ forhÄnd for alle svar!

Endret av Ullski
  • Haha 1

10 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Hvis du har lite penger (som er forstÄelig som student), sÄ tror jeg ikke jeg ville anbefalt Ä starte med z-wave. Det blir stadig billigere, men likevel dyrt.

Har du mye tid, og lite penger foreslÄr jeg Home-Assistant pÄ linux pÄ NUC-en din, samt kanskje noen NodeMCU prosjekter? Jeg har ikke noe erfaring med det selv, kombinasjonen lite tid og medium med penger har nok mye av skylden, men viser til denne trÄden: 

• Like 1
  • 0
Skrevet

Hei! Kult med flere studenter som driver med hjemmeautomasjon i den grad vi kan. Jeg og flere av mine venner er ogsÄ studenter med lave budsjetter. Vi har alle forskjellige integrasjoner ved hjelp av Home Assistant kjÞrende pÄ en Raspberry Pi (fÄr de ofte gratis via studiet). Vi har alt fra Philips Hue, Ikea TrÄdfri, og Xioami Aqara til Aoetec Nano Dimmers og annet Z-wave utstyr. UZB1 er fortatt anbefalt sÄ vidt jeg vet, spesielt for Homeseer. Har vÊrt veldig fornÞyd med Aoetec Z-stick og kompisene har i tillegg Conbee (og TrÄdfri Hub) for ZigBee. NÄr det gjelder Windows/Linux sÄ vil jeg tro en av de stÞrste fordelene med Linux i automasjonsverden er hvor utrolig mye enklere/bedre det er Ä kjÞre Docker pÄ UNIX-systemer.

Om du ikke vil betale for Homeseer enda anbefaler jeg Ä prÞve Home Assistant, det var akkurat den situasjonen jeg var i, og er veldig fornÞyd. Har hatt litt slit, men utrolig gÞy, med Ä sette det opp. KjÞpte utstyr fra Tronika.no, men vurderer ogsÄ Ä handle noe fra Intin - sÄ har fÄtt meg bruker der via dette forumet. 

• Like 1
  • 0
Skrevet
12 timer siden, Ullski skrev:

Har derfor siktet meg inn pÄ Homeseer + UZB1 (anbefalinger pÄ forumet) kjÞrende pÄ en Intel NUC jeg har liggende, men Homeseer er litt i overkant for hva lommeboken min kan tÄle nÄ, sÄ mÄ nok spare litt fÞr jeg fÄr rÄd til den (tilbud i mai?). 

HÞres bra ut. :) La oss hÞre om @ZoRaC kan trylle litt...

... men det finnes gratisalternativer ogsÄ som kan vÊre verdt Ä sjekke ut. OpenHAB og Home Assistant er kapable, og hvis du har tid til rÄdighet kommer du langt med dem ogsÄ. HomeSeer-ruta er nok mer behagelig og enklere over tid, men svir litt mer i lommeboka.

Jeg hadde gÄtt av skaftet for en temperatursensor og en pluginmodul for Ä styre varmen pÄ hybelen da jeg var student. Jeg hadde et gammeldags tidsur, og det passet aldri med den variable hverdagen som studentlivet gav, samt at i Trondheim var det sjeldent lurt Ä skru varmen helt av vinterstid da det kunne bli skikkelig kaldt for en vestlending.

StudenttilvÊrelsen er vel en av de fÄ situasjonene hvor det faktisk passer med smarte lyspÊrer (istedenfor smarte brytere, som jeg normalt vil anbefale). Ta en tur pÄ Ikea og handle det du har rÄd til. :) 

For mer "alvorlige ting" som temperaturstyring hadde jeg spandert pÄ meg Z-wave. Plugin-moduler og bevegelsessensorer kan du fint ta med deg nÄr du flytter, akkurat som lyspÊrene.

• Like 1
  • 0
Skrevet (endret)

Ikke glem Domoticz med tanke pÄ hjemmeautomasjonssystemer.

http://www.domoticz.com/

Det fungerer utmerket i Windows og legger seg inn som en service (hÞrer dere HomeSeer utviklere?!?!). Jeg hadde det oppe fÞr jeg gikk over til HomeSeer. Hadde det ikke vÊrt for at HomeSeer gir meg mulighet til Ä utvikle plugins i C# sÄ hadde jeg muligens fortsatt kjÞrt det. Domoticz benytter seg av Lua (javascript avart tror jeg) for script. Eventuelt du kan kaste deg inn i repo og prÞve litt (C++).

Endret av Guahtdim
  • Like 1
  • 0
Skrevet
10 timer siden, Moskus skrev:

Laï»ż oss hĂžre om @ZoRaC kan trylle litt...ï»ż

Hehe, dessverre. Pleier Ä fÄ en treukers 50% rabattkode fra HomeSeer nÄr jeg holder hjemmeautomasjonskurs, men den siste gikk ut 28. Feb. Minikurset jeg holdt i gÄr (50 min for 10 stk) ordnet jeg ingen rabattkode til...

• Like 1
  • 0
Skrevet

On 14/03/2019 at 23:49, Preference said:

Har vĂŠrt veldig fornĂžyd med Aoetec Z-stickï»ż

SĂ„ en video av en som hadde denne. SĂ„ jo veldig grei ut, spesielt med pare-funksjonen via knappen.

On 14/03/2019 at 23:49, Preference said:

Om du ikke vil betale for Homeseer enda anbefaler jeg Ă„ prĂžve Home Assistant

Tror jeg skal gi Home Assistant et forsÞk, i hvert fall i starten. Jeg fortsetter bare Ä sette av noen kroner til Homeseer, og hvis jeg bestemmer meg for Ä beholde oppsettet med Home Assistant sÄ har jeg jo bare noen ekstra penger til utstyr :P

On 15/03/2019 at 08:46, Moskus said:

Jeg hadde et gammeldags tidsur, og det passet aldri med den variable hverdagen som studentlivet gav

Jeg har satt opp tidsstyring gjennom Mill sin app (forferdelig ustabil), men det er nÞyaktig dette som blir problemet her ogsÄ.

Tusen takk for alle tips. Stipendet kom i gÄr, sÄ nÄ gÄr nok kvelden foran PCen til Ä finne utstyr og priser med pÄfÞlgende himling med Þynene fra samboeren ?

• Like 1
  • Haha 1
  • 0
Skrevet
PĂ„ 16.3.2019 den 18.33, Ullski skrev:

SĂ„ en video av en som hadde denne. SĂ„ jo veldig grei ut, spesielt med pare-funksjonen via knappen.

Tja... i praksis er den sjeldent like hendig som det virker. Du kan f.eks. ikke kryptere nÄr du bruker knappen for krypteringsnÞkkelen ligger i programvaren, ikke i usb-saken.

Og "Network Wide Inclusion" fungerer supert, iallfall hvis man har et litt stĂžrre nettverk.

• Like 1
  • 0
Skrevet

Med deler frÄ Kina kan du bygge ein enkel multisensor sjÞlv. Dersom du gÄr for Home Assistant inkluderer den guiden alt du trenger for Ä sette den opp, men den kommuniserer via MQTT, sÄ du kan bruke den i dei fleste system.

Du kan ogsÄ kjÞpe Z-wave-plugg og andre Z-wave-ting frÄ Kina. Du sparer penger, sÄ lenge du husker Ä velge riktig frekvens. 

• 0
Skrevet
4 minutter siden, autoola skrev:

Duï»żï»ż kanï»ż ogsĂ„ kjĂžpe Z-wave-plugg og andre Z-wave-ting frĂ„ Kina. Du ï»żsparer penger, sĂ„ lenge du husker Ă„ velge riktig frekvens.Â ï»żï»żï»ż

Og sÄ lenge du ikke er redd for at huset skal brenne ned... ? jeg har kjÞpt mye fra AliExpress, men alt er batteridrevet, tar ikke sjansen pÄ noe annet!

• Like 2
  • Haha 1
  • 0
Skrevet
On 19/03/2019 at 20:41, ZoRaC said:

Og sÄ lenge du ikke er redd for at huset skal brenne ned

Nei, tenkte Ä unngÄ det sÄ langt det var mulig :P

Ser det finnes utallige mange forskjellige merker der ute. Ser Fibaro blir mye snakket om her pÄ forumet, men hva annet er bra? Og hva bÞr man evt. styre helt unna?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.