GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

SpÞrsmÄl

Skrevet (endret)

Hei alle sammen!

Oppdaget forumet etter @Moskus var pÄ TV for en tid tilbake, men har i det siste virkelig begynt Ä tenke pÄ Ä prÞve meg pÄ litt automasjon her i huset ogsÄ. Har sett at det er veldig mange dyktige folk her, og sikkert like mange meninger ogsÄ ?

Problemet er at jeg er student og leier leilighet. Dermed er det litt begrensede muligheter for Ä trekke kabler, skifte ut dimmere osv. Budsjettet er selvfÞlgelig ogsÄ en utfordring. NÄ har jeg jo mer tid enn penger, sÄ er forberedt pÄ at jeg kanskje mÄ velge litt billigere lÞsninger som ikke nÞdvendigvis bare er "plug and play". 

Fikk et "startkit" til jul som inneholdt 1 Hue bridge, 6stk hue RGB pÊrer, 1 hue bevegelsessensor og 1 Hue lysbryter/fjernkontroll (kan tas ut av rammen). Har ogsÄ en Google home liggende fra fÞr.

Jeg ser for meg i fÞrste omgang Ä fÄ byttet ut resten av lyspÊrene i leiligheten. Sett litt pÄ trÄdfri, da de er litt mer hyggelige i pris enn f. eks. hue. Kan ogsÄ tenke meg sensorer i alle rom, og styring av temp alt etter om det er noen hjemme, tid pÄ dÞgnet, osv. Det er montert Mill panelovner med wifi her, men har skjÞnt at jeg mÄ ha stikk som slÄr de av og pÄ. 
Idéene er uendelige her, men jeg skjÞnner jeg mÄ begrense meg litt i starten, bÄde pga. budsjett og for at ikke fruen skal slÄ seg helt vrang :P

Aller helst vil jeg bli kjent med noe som jeg ogsÄ kommer til Ä bruke i stÞrre skala nÄr studiene er ferdige og jeg flytter til noe jeg selv eier. Orker ikke Ä stÄ i en situasjon hvor jeg mÄ gjÞre absolutt alt pÄ nytt i tillegg til Ä lÊre meg nye programmer om 1,5 Är. Har derfor siktet meg inn pÄ Homeseer + UZB1 (anbefalinger pÄ forumet) kjÞrende pÄ en Intel NUC jeg har liggende, men Homeseer er litt i overkant for hva lommeboken min kan tÄle nÄ, sÄ mÄ nok spare litt fÞr jeg fÄr rÄd til den (tilbud i mai?).