TMB Skrevet 16. mars 2019 Skrevet 16. mars 2019 (endret) Jeg har en "sensor" som rapporterer watt som heter sensor.vaskemaskin_power_2 Jeg fant en kode på nettet som jeg la inn i comfiguration.yaml for å lage en "virtuell" binary sensor: binary_sensor: - platform: template sensors: vaskemaskin_status: friendly_name: "Vaskemaskin-status" delay_off: minutes: 1 value_template: > {{ sensor.vaskemaskin_power_2 | float > 5 }} Denne skal da sette "vaskemaskin_status" til "on" dersom den rapporterer mer enn 5 watt. Og "off" hvis den går under 5 watt. Problemet er at sensoren aldri settes "on". Selve automatiseringen med varsel fungerer fint, hadde bare vaskemaskin_status vekslet som den skulle. Tips? Endret 18. mars 2019 av TMB Siter
Marhil Skrevet 16. mars 2019 Skrevet 16. mars 2019 Blir bare ren gjetting, men ville forsøkt 5.0 istf 5 (sammenligne float mot float, selv om det egentlig ikke skal ha noe å si.Ville også prøvd med >- istf bare > rett før tempate/jinja-strengen. Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk Siter
TMB Skrevet 17. mars 2019 Forfatter Skrevet 17. mars 2019 La inn begge og det utgjorde ingen forskjell dessverre.... Siter
Morten B Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 Jeg har løst det slik: sensors: vaskaktiv: friendly_name: "Vaskemaskin aktiv" value_template: >- {% if states.sensor.e1_vaskerom_energi_vaskemaskin_power.state|float > 9.9 %} 1 {% else %} 0 {% endif %} Den er ikke helt fintuna enda så den veksler litt mellom 0 og 1 når den tar pauser men der vil nok en delay løse problemet. Siter
Moskus Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 Jeg har sagt at "Vaskemaskin aktiv" skal være på når den går over 10W, men av når den går under 2 watt... 1 Siter
Marhil Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 Her er min for tørketrommelen: torketrommel_aktiv: friendly_name: "Tørketrommel aktiv" device_class: power delay_off: minutes: 5 value_template: >-{{ ( states('sensor.fibaro_torketrommel_power') | float | int) > 250 }} Edit: ugh, det ble ikke bra, postet fra Tapatalk, gitt... 1 Siter
TMB Skrevet 18. mars 2019 Forfatter Skrevet 18. mars 2019 7 timer siden, Morten B skrev: Jeg har løst det slik: Denne fungerte ikke 3 timer siden, Hilmar skrev: Her er min for tørketrommelen: Men denne fungerte utmerket, takk! ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.