Morten B Skrevet 22. mars 2019 Skrevet 22. mars 2019 Heisann Jeg har en automasjon hvor en av mine action ikke fungerer som den skal. Er usikker på om jeg egentlig har gjort det riktig så legger ut her for å få noen gode tips og råd. automation: - alias: 'Hjemme' trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.home to: 'on' - platform: state entity_id: group.familie to: 'Hjemme' action: - service: notify.facebook data: message: 'Velkommen hjem.' target: - '+47xxxxxx' - service: input_boolean.turn_on data_template: entity_id: > {% if is_state('input_select.dognstatus.state', 'Morgen') %} input_boolean.trigger_morgen {% elif is_state('input_select.dognstatus.state', 'Formiddag') %} input_boolean.trigger_formiddag {% elif is_state('input_select.dognstatus.state', 'Ettermiddag') %} input_boolean.trigger_ettermiddag {% elif is_state('input_select.dognstatus.state', 'Kveld') %} input_boolean.trigger_kveld {% elif is_state('input_select.dognstatus.state', 'Natt') %} input_boolean.trigger_natt {% endif %} Jeg vet at automasjonen trigges korrekt for jeg får notifikasjonen i facebook som forventet. Derimot settes ingen boolske til on slik jeg ønsker at data_templaten skal gjøre. Jeg har dobbeltsjekket at input_select.dognstatus både har verdi, og at jeg benytter korrekte verdier. Jeg har også dobbeltsjekket at jeg bruker riktige navn på de boolske som skal settes. Det jeg derimot ikke er sikker på er om jeg faktisk skal bruke datatemplate eller noe annet for å få til logikken jeg ønsker. Det den altså skal gjøre er å sette en input_boolean basert på verdien i input_select.dognstatus. Siter
baronKanon Skrevet 22. mars 2019 Skrevet 22. mars 2019 (endret) Legg hele datatemplate-feltet ditt i templates-testfeltet , så ser du om det virker. Ellers er templating noe dritt jeg prøver å holde meg unna, da syntaxen i beste fall er vrien å få hodet rundt. Endret 22. mars 2019 av baronKanon Siter
baronKanon Skrevet 22. mars 2019 Skrevet 22. mars 2019 Fjern .state fra input_select-ene dine i if-setningen. Siter
Morten B Skrevet 22. mars 2019 Forfatter Skrevet 22. mars 2019 30 minutter siden, baronKanon skrev: Legg hele datatemplate-feltet ditt i templates-testfeltet , så ser du om det virker. Ellers er templating noe dritt jeg prøver å holde meg unna, da syntaxen i beste fall er vrien å få hodet rundt. Ja.. tydeligvis ikke alltid rett fram siden jeg ikke fikk det til. Hadde testet den i testfeltet og funnet ut at den ikke virket men en del googling ga meg ikke svaret. Da er det godt det finnes kloke hoder her. 25 minutter siden, baronKanon skrev: Fjern .state fra input_select-ene dine i if-setningen. Takker og bukker. Så enkelt kan det altså gjøres Siter
baronKanon Skrevet 22. mars 2019 Skrevet 22. mars 2019 Hele is_state()-funksjonen sjekker jo hva som er state-komponenten til en entity. Derfor er det ikke riktig å skrive "<entity_id>.state" i if-setningen. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.