GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

SpÞrsmÄl

Skrevet

Hei,

Jeg er helt ny til Smarthus-systemer og hÄper derfor noen har mulighet til Ä gi noen gode rÄd angÄende valg av system. Jeg ser at det ligger en rekke andre saker rundt dette ute pÄ forumet allerede, men jeg har sÄ langt ikke funnet svar pÄ det jeg lurer pÄ og forsÞker meg derfor med Ä opprette en egen post ? 

Kort om prosessen:

Jeg er i gang med Ä pusse opp leilighet, og skal i den forbindelse ha et smarthussystem. Elektrikeren jeg benytter har i utgangspunktet lagt opp til Ä sette inn Fibaro Home Center Light/Home Center 2 da dette er systemet de vanligvis installerer i boliger. Jeg har lest en del bÄde positivt og negativt om Fibaro, men etter Ä ha lest meg opp litt ser jeg ogsÄ pÄ muligheten for andre systemer. Tenker derfor at det er en god ide Ä fÄ avklart hva slags hjemmesentral jeg skal gÄ til innkjÞp av fÞr vi er alt for langt i prosessen.

Opprinnelig plan:

I utgangspunktet var det fĂžlgende oppsett som var tenkt:

• Å montere Fibaro Dimmer 2 ved lysbrytere i veggen og bruke vippebrytere med fjĂŠr.
  • Heat-IT termostater til varmekabler. Detter er allerede montert.
  • Montere Danalock pĂ„ dĂžren. Ikke kjĂžpt inn enda.
  • Danfoss eller lignende termostat pĂ„ radiatorer. Ikke kjĂžpt inn enda
  • Benytte bevegelsesensorer o.l. fra Fibaro. Ikke kjĂžpt inn enda.
  • Koble Sonos-hĂžyttalere til systemet.
  • Koble til IKEAs nye elektriske rullgardiner nĂ„r disse slippes.
  • Utvide systemet etterhvert med flere funksjoner.
  • Muligens koble pĂ„ baderomsvifte
  • Muligens koble pĂ„ Samsung TV (stĂžtter SmartThings)

Vurdering av andre muligheter:

Underveis har jeg sett litt pÄ andre muligheter, og da spesielt Athom Homey og SmartThings. Disse har en del fordeler, ut i fra det jeg har lest:

• Begge stĂžtter alle (?) produktene jeg har listet opp over.
  • Begge kan benyttes med Elko Plus skrudimmere (316 GLED). Dette virker en del mer brukervennlig enn dimmere i form av vippebrytere.
  • Begge stĂžtter zigbee og andre protokoller i tillegg til Z-wave, noe som gjĂžr systemet mer robust for mulig utvidelse.
  • Zigbee gir mulighet for en del rimeligere sensorer osv.

Jeg har derfor noen spÞrsmÄl:

• Stemmer det at Elko Plus 316 GLED fungerer opp mot SmartThings og Homey?
    • Vil dimmeren fortsatt fungere dersom Hub-en er nede?
  • I hvilken grad kjĂžrer Homey og SmartThings lokalt? Min forstĂ„else er at Fibaro stort sett kjĂžrer lokalt.
  • Er det noen som har noen sterke anbefalinger i den ene eller andre retningen? Jeg stĂ„r altsĂ„ mellom Fibaro, Homey og SmartThings.

Alle innspill mÞtes med stor takk, da jeg som nevnt har lite/ingen erfaring (men stor interesse ? ) innenfor smarthussystemer.

12 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
1 time siden, Sebastian skrev:

Stemmer det at Elko Plus 316 GLED fungerer opp mot SmartThings og Homey?

Ja, iallfall til SmartThings, men kan vÊre litt trÞblete Ä legge til. Homey er jeg ikke sikker pÄ.

Vil dimmeren fortsatt fungere dersom Hub-en er nede?ï»ż

Ja, selvfĂžlgelig. Alle smarte brytere vil stort sett virke selv om hub'en er nede.

I hvilken grad kjÞrer Homey og SmartThings lokalt? Min forstÄelse er at Fibaro stort sett kjÞrer lokalt.

Homey kjĂžrer lokalt. SmartThings er avhengig av skyen.

Fibaro HomeCenter, HomeSeer, Home Assistant, OpenHAB, etc, etc, kjĂžrer lokalt.

Er det noen som har noen sterke anbefalinger i den ene eller andre retningen? Jeg stÄr altsÄ mellom Fibaro, Homey og SmartThings.

HomeSeer. ?

• 0
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Muligheten til Ă„ kjĂžre lokalt virker som en fordel med Homey i forhold til SmartThings i alle fall ?

Har nÄ ogsÄ forsÞkt Ä lese med opp pÄ HomeSeer ved Ä lese gjennom HS-skolen. Dette virker interessant, da kompabiliteten virker Ä vÊre langt stÞrre. Det samme virker mulighetene til Ä sette opp mer avanserte scener. 

Likevel er det et par ting ved HomeSeer som jeg lurer pÄ om kan trekke ned for meg:

- GUI i appen virker gammeldags - jeg vet ikke i hvilken grad denne kan konfigureres til et mer moderne design. Fant en app som heter «Pal» som kanskje kan fungere (bruken av app er uansett begrenset sÄ snart scener trigges av alarmer, sensorer osv.). 

- kostnaden: det virker Ä kunne bli en del dyrere, spesielt med tanke pÄ eventuelle plugins som mÄ kjÞpes. 

- slitsomt med programvareoppdateringer til PC-en som HS kjÞrer pÄ. Dette blir «enda en ting» Ä forholde seg til i hverdagen. 

Nok en gang - tusen takk for hyggelige svar :)

• 0
Skrevet
4 minutter siden, Sebastian skrev:

GUIï»ż i appï»żen virker gammeldags - jeg vet ikke i hvilken grad denne kan konfigureres til et mer moderne desï»żign.ï»ż Fant en app som heter «Pal» som kanskje kan fungereï»ż (bruken av app er uansett begrenset sĂ„ snart scenerï»żï»ż trigges av alarmer, sensorer osv.).Â ï»żï»żï»ż

Det kom en ny app for et par mnd siden - HomeSeer Mobile. Alternativet er Ä designe selv med HSTouch Designer. 

Da kan det f.eks se slik ut:

7 minutter siden, Sebastian skrev:

slitsomtï»ż med programvareoppdateringer til PC-en som HS kjĂžrer pĂ„. Dette blir «enda en ting» Ă„ forholde seg til i hverdagen.Â ï»ż

Du kan kjÞpe en ferdig boks med HomeSeer pÄ i stedet. :) 

• 0
Skrevet
PĂ„ 25.3.2019 den 8.09, ZoRaC skrev:

Det kom en ny app for et par mnd siden - HomeSeer Mobile. Alternativet er Ä designe selv med HSTouch Designer. 

Da kan det f.eks se slik ut:

Du kan kjÞpe en ferdig boks med HomeSeer pÄ i stedet. :) 

Tusen takk for gode innspill ? 

Jeg tror likevel HomeSeer blir for omfattende for meg i denne omgang, og at kostnaden med hub, plugins, HSTouch Designer osv. blir i meste laget. 

Men takk for gode innspill.

• 0
Skrevet

Hei, 
Jeg har prĂžvd Fibaro homesenter 2 og Smartthings (Homey har jeg ikke testet enda)

Fibaro Homesenter var en stabil sak. Men synes den manglet mye automasjon og mÄtte begynne Ä rote med lua script. Synes ogsÄ att app var rotete. En var tildels avhengig av at Fibaro inkluderte nye enheter som gikk veldig trekt. Dette har kanskje endret seg over tid. Ser ogsÄ at det har kommet nye firmware og app siden jeg testet.

Smartthings har hvert den boksen jeg har likt best. Men mye av enhetene har "device handler" i skyen (3 part) OgsÄ avansert programmering er i sky (WebCore) Dette fungerer raskt og flott.  --Helt til Samsung roter det til, noe som har skjedd litt for ofte. (PÄlitelig hjemmeautomasjon som lys varme og sikkerhet hÞrer ikke hjemme i skyen)

Homey virker interessant. Men vet at noen klager pÄ dÄrlig rekkevidde /  mesh pÄ zigbee og Zwave nett.  Kanskje det er noen her som kan dele erfaring?

Jeg tester nÄ ut Zipabox 2 (Rekkevidde og stabilitet er i ihvertfall pÄ plass)   

• 0
Skrevet

Mitt rÄd er hold deg til kjente og Äpne produkter sÄ har du muligheter. Ikke gÄ og kjÞr pÄ med feks verisure sine smartprodukter, kameraer som mÄÄÄÄ ha egen app osv.

smarthjem er en operasjon av gresset er alltid grÞnnere pÄ andre siden. Jeg hadde tatt en helg, installert homeseer, home assistant og openhab og leke deg litt, sÄ velger du den du fÞler deg mest komfortabel med. De alle gjÞr mye av det samme bare pÄ forskjellig mÄte.

jeg er home assistant, mens andre er homeseer. Personlig ser jeg ikke noen direkte forskjell i funksjonalitet i dag til dag bruken.

vil faktisk anbefale Ä ikke gÄ for homey, smartthings etc da du ikke har kontroll til Ä utvide selv. Jeg har brukt begge og ble litt meh

• 0
Skrevet
PĂ„ 28.3.2019 den 0.07, Ziggiz skrev:

Hei, 
Jeg har prĂžvd Fibaro homesenter 2 og Smartthings (Homey har jeg ikke testet enda)

Fibaro Homesenter var en stabil sak. Men synes den manglet mye automasjon og mÄtte begynne Ä rote med lua script. Synes ogsÄ att app var rotete. En var tildels avhengig av at Fibaro inkluderte nye enheter som gikk veldig trekt. Dette har kanskje endret seg over tid. Ser ogsÄ at det har kommet nye firmware og app siden jeg testet.

Smartthings har hvert den boksen jeg har likt best. Men mye av enhetene har "device handler" i skyen (3 part) OgsÄ avansert programmering er i sky (WebCore) Dette fungerer raskt og flott.  --Helt til Samsung roter det til, noe som har skjedd litt for ofte. (PÄlitelig hjemmeautomasjon som lys varme og sikkerhet hÞrer ikke hjemme i skyen)

Homey virker interessant. Men vet at noen klager pÄ dÄrlig rekkevidde /  mesh pÄ zigbee og Zwave nett.  Kanskje det er noen her som kan dele erfaring?

Jeg tester nÄ ut Zipabox 2 (Rekkevidde og stabilitet er i ihvertfall pÄ plass)   

Mange takk for gode innspill. For meg virker ogsÄ SmartThings som et bedre valg enn Fibaro, ut i fra det jeg har lest. I tillegg er muligheten for Ä kjÞre bÄde Zigbee og Z-wave et stort pluss. Det eneste jeg sÄ langt er skeptisk til med SmartThings er dette med at alt kjÞres i skyen - nettopp derfor virker Homey interessant. Zipabox har jeg ikke hÞrt om - fÄr lese meg litt opp pÄ dette ogsÄ fÞr jeg tar et endelig valg ? 

• 0
Skrevet
PĂ„ 28.3.2019 den 0.57, aleks skrev:

Mitt rÄd er hold deg til kjente og Äpne produkter sÄ har du muligheter. Ikke gÄ og kjÞr pÄ med feks verisure sine smartprodukter, kameraer som mÄÄÄÄ ha egen app osv.

smarthjem er en operasjon av gresset er alltid grÞnnere pÄ andre siden. Jeg hadde tatt en helg, installert homeseer, home assistant og openhab og leke deg litt, sÄ velger du den du fÞler deg mest komfortabel med. De alle gjÞr mye av det samme bare pÄ forskjellig mÄte.

jeg er home assistant, mens andre er homeseer. Personlig ser jeg ikke noen direkte forskjell i funksjonalitet i dag til dag bruken.

vil faktisk anbefale Ä ikke gÄ for homey, smartthings etc da du ikke har kontroll til Ä utvide selv. Jeg har brukt begge og ble litt meh

Takk for gode innspill. 

Det er ikke sÄ dumt Ä forsÞke flere lÞsninger fÞr man velger. Home Assistant er vel gratis, men om jeg ogsÄ skal teste HomeSeer osv. blir det fort kostbart.

Ser absolutt argumentasjonen med Ä ikke ta i bruk systemene som man ikke kan utvide fritt selv, men jeg tror kanskje en mer "out of the box" lÞsning er veien Ä gÄ i fÞrste omgang. SÄ fÄr heller de mer avanserte systemene testes etterhvert. Tipper som flere skriver inne pÄ forumet at man fort merker begrensningene i disse mer ferdigoppsatte systemene og Þnsker flere muligheter etterhvert.

• 0
Skrevet
PĂ„ 31.3.2019 den 12.41, Sebastian skrev:

men om jeg ogsÄ skal teste HomeSeer osv. blir det fort kostbart

Programvaren til Homeseer har 30 dagers gratis prÞveperiode - sÄ dersom du har en egnet maskin sÄ er det gratis Ä teste det ut. Gitt ambisjonsnivÄet i fÞrste post sÄ virker jo ikke det helt feil.

• Like 1
  • 0
Skrevet

Har brukt Homey noen mÄnter Ä opplever litt problem med mesh pÄ zigbee nettet (trÄdfri pÊrer). Zwave Ä 433 funker bra. Homey er veldig enkeli bruk men du har nok en god del mere muligheter med HomeSeer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.