Dengamle Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 Hei, fant denne tråden og tenkte å få til omtrent det samme med min WaterGuard. Har du/dere fått opp alarm i Home Assistant? Eller bruker dere bare til å slå vannet av/på? Siter
teeko Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 Tenkte jeg skulle prøve meg på dette en av de nærmeste dagene. Det er jo to alarmer (lekkasje og batteri) og en bryter -- så en Smart Implant høres perfekt ut. Siter
bthovda Skrevet 16. september 2020 Skrevet 16. september 2020 (endret) Har fått til kontroll av ventil fra home assistant, men sliter med feedback fra ventilstatus. dvs. om ventilen stenges/åpnes lokalt på waterguard panel. si i fra om noen får til dette. Endret 16. september 2020 av bthovda Siter
semuren Skrevet 19. september 2020 Skrevet 19. september 2020 Noen som har testet Waterguard Remote interface for oppkobling mot smarthus system? https://waterguard.no/remote_interface-master/ Jeg ønsker en lekkasjesikring som fungerer uavhengig av smarthus, men som samtidig gir meg mulighet til stenge ventilen via smarthusløsning når jeg er bortreist og for å lese av status. Ser ut til at waterguard sammen med remote interface kan dekke mine behov. Siter
Moskus Skrevet 19. september 2020 Skrevet 19. september 2020 Ser jo ut til at dette burde fungere utmerket med en Smart Implant. Inngang 1 på Status AV/PÅ. Inngang 2 på Lekkasje Alarm (hopp over teknisk alarm) Utgang 1 på Vann AV/PÅ. (Reset av alarm hadde jeg muligens hoppet over) Siter
Jørn Ola Skrevet 11. juni 2021 Skrevet 11. juni 2021 På 13.6.2019 den 17.31, aleks skrev: Dessverre ikke så mye å vise, da jeg bare har testet den, men her er et bilde av testoppsettet. Skal koble den permanent til DC-adapteret til RING-dørklokken (DIN-modul) så kan jeg kjøre ring + wg kontrollpanel + rele) fra samme siden alt skal stå ved siden av hverandre uansett. Gammel, men nyttig tråd. Trenger litt nødhjelp. Kan jeg spørre om veiledning til hvordan dette skal kobles? Jeg skal gjøre omtrent det samme, men jeg er helt grønn på dette. Kan jeg få en fool proof forklaring på hvordan dette skal kobles? jeg ønsker å kunne slå av/på vannet med mobilen og få varsel ved utløst vannlekkasje-alarm på mobilen. Siter
Christian203 Skrevet 31. august 2022 Skrevet 31. august 2022 Hei, Som andre før meg har jeg kommet over denne tråden ifb at jeg ønsker å integrere Waterguard i Home Assistant. Ser at flere har slitt med å få ventilstatus til å vise korrekt. Er det noen som kan bekrefte at de har fått ventilstatus til å fungere? På forhånd takk! - Christian Siter
G400 Skrevet 21. januar 2023 Skrevet 21. januar 2023 On 19/09/2020 at 13:53, Moskus said: Ser jo ut til at dette burde fungere utmerket med en Smart Implant. Inngang 1 på Status AV/PÅ. Inngang 2 på Lekkasje Alarm (hopp over teknisk alarm) Utgang 1 på Vann AV/PÅ. (Reset av alarm hadde jeg muligens hoppet over) Vil forsøke å integrere denne med Futuhome og Fibar Smart Implant. Er det noen som har skjema for tilkobling? Siter
Curtsy0341 Skrevet 22. januar 2023 Skrevet 22. januar 2023 (endret) Hei jeg har Waterguard/OSO følgte med huset, visste ikke hva dette var, men viste seg jo jeg hadde flere muligheter. Her har jeg koblet meg inn på alarmreleet samt på sensorledning, så Homeassistant får både beskjed om det er en lekkasje på en av sensorene i huset (men ikke hvilken) og jeg kan og selv trigge alarmen/stoppe vannet selv (greit om jeg i tillegg har andre zigbee vannsensorer foreksempel) Fungerer fint, eneste ulempen er at du ikke kan åpne vannet/tilbakestille alarmen her i fra. Panelet som består av noen brytere har følgende nyttige knapper: "Reset" som kan tilbakestille alarmen, og da skru på vannet "Feriemodus" som skrur av VVB (nyttig med tanke på og flytte forbruk til når det er billig, samt denne og har en legionella funksjon) "Economy" deler VVB i to, og varmer kun øvre del, greit om du vil ha mindre vann å rutte med, da er det jo enda enklere å kun bruke strøm når den er billig. Det var litt vanskelig å få disse knappene inn i HomeAssistant, måtte skjære ut knappen, og feste ledninger på der knappene hadde vært, brukte limpistol og kniv til dette. Etter monterte jeg en lyssensor for at homeassistant skal ha et forhold til om modusen er på eller av (som er viktig med tanke på automatiseringer) Koden for dette er følgende: (har og vannmåleren smartifisert på denne esp32 samt temp/luftfuktighet for rommet og klargjøring av å innlemme eco knappen i systemet, dette skal være fjernet dette fra koden) Sitat time: - platform: homeassistant id: homeassistant_time captive_portal: # Enable Web server #web_server: # port: 80 dallas: - pin: 19 sensor: - platform: dht pin: 32 temperature: name: "Vaskerom temperatur" humidity: name: "Vaskerom luftfuktighet" update_interval: 60s - platform: dallas address: 0x7 name: "Temperatur VVB nede" - platform: dallas address: 0x2b name: "Temperatur VVB oppe" - platform: adc pin: 34 id: luxsensvacation unit_of_measurement: lux update_interval: 1s attenuation: auto filters: - lambda: |- return (x / 10000.0) * -2000000.0 + 628.71; - platform: adc pin: 35 id: luxsenseco unit_of_measurement: lux update_interval: 1s attenuation: auto filters: - lambda: |- return (x / 10000.0) * -2000000.0 + 628.71; switch: - platform: gpio id: "hovedkranbryter" #Er den fysiske bryteren, er denne på går anlegget i alarmmodus, for å skru av alarmmodus må reset trykkes på pin: number: 25 inverted: false restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON - platform: template id: valve name: "Hovedkran" icon: "mdi:pipe-valve" optimistic: false lambda: |- if (id(leak).state) { return false; } else { return true; } turn_off_action: if: condition: binary_sensor.is_off: leak then: - switch.turn_off: hovedkranbryter turn_on_action: if: condition: binary_sensor.is_on: leak then: - switch.turn_on: hovedkranbryter - switch.turn_on: reset - platform: gpio pin: number: 33 inverted: true icon: "mdi:water-boiler-off" id: vacation on_turn_on: - delay: 100ms - switch.turn_off: vacation - platform: gpio pin: number: 14 inverted: true id: reset name: "Reset" icon: "mdi:water-boiler-alert" on_turn_on: - switch.turn_on: reset - delay: 100ms - switch.turn_off: reset - platform: gpio pin: number: 27 inverted: true id: ecomode #fysisk bryter til å trigge ecomode - platform: template id: ferietemplate name: "Feriemodus" icon: "mdi:water-boiler-off" optimistic: false lambda: |- if (id(binarysensorvacation).state) { return true; } else { return false; } turn_on_action: if: condition: binary_sensor.is_off: binarysensorvacation then: - switch.turn_on: vacation - delay: 100ms - switch.turn_off: vacation turn_off_action: if: condition: binary_sensor.is_on: binarysensorvacation then: - switch.turn_on: vacation - delay: 100ms - switch.turn_off: vacation - platform: template id: VVB #Dette er den samme som feriemodus knappen, bare jeg har en knapp som virker motsatt der skru på betyr at VVB varmer, og av betyr at den ikke varmer name: "VVB" icon: "mdi:water-boiler" optimistic: false lambda: |- if (id(binarysensorvacation).state) { return false; } else { return true; } turn_off_action: if: condition: binary_sensor.is_off: binarysensorvacation then: - switch.turn_on: vacation - delay: 100ms - switch.turn_off: vacation turn_on_action: if: condition: binary_sensor.is_on: binarysensorvacation then: - switch.turn_on: vacation - delay: 100ms - switch.turn_off: vacation - platform: template id: ECO name: "ECO" optimistic: false icon: "mdi:water-boiler" lambda: |- if (id(binarysensoreco).state) { return true; } else { return false; } turn_on_action: if: condition: binary_sensor.is_off: binarysensoreco then: - switch.turn_on: ecomode - delay: 100ms - switch.turn_off: ecomode turn_off_action: if: condition: binary_sensor.is_on: binarysensoreco then: - switch.turn_on: ecomode - delay: 100ms - switch.turn_off: ecomode binary_sensor: - platform: gpio pin: number: 26 inverted: false mode: input: true pullup: true id: leak on_state: then: - if: condition: for: time: 3s condition: switch.is_on: hovedkranbryter then: - binary_sensor.template.publish: id: alarmlekkasje state: ON else: - binary_sensor.template.publish: id: alarmlekkasje state: OFF - platform: template name: "Lekkasje oppdaget av waterguard" device_class: moisture id: alarmlekkasje lambda: |- if (id(leak).state) { return {}; } else { return false; } - platform: analog_threshold id: binarysensorvacation icon: "mdi:water-boiler" sensor_id: luxsensvacation threshold: 400 - platform: analog_threshold id: binarysensoreco icon: "mdi:water-boiler" sensor_id: luxsenseco threshold: 400 Har og montert to temperatursensorer på siden av de temperatursensorene som allerede er i VVB så jeg kan følge med på statusen på de to avdelingene: Veien videre: Implimentere eco knappen Implimentert på liknende vis som "Feriemodus knappen" Om det hadde vært mulig å heller koblet seg til via modbus eller liknende? Strømmåling på kabelene til varmelementene så jeg kan se forbruk uten at jeg er koblet på schuko kontakten og at jeg kan få data om den varmer på elementet oppe eller nede Styring av sett temperatur? Skrive koden om sånt at når du skrur på igjen vannkranen så gir den impuls på "Reset" knappen automatisk, samt at hovedkran får state fra "waterguard alarmen" Utført, kode oppdatert, la og inn funksjon som gjør at det ikke gir lekkasje alarm om jeg skrur av vannet selv. Men den kommer når det kommer en alarm fra sensorene i Waterguard Implimentering av Water Heater entity i HA ala: Opdatert eget card til betjening med grafisk look: Endret 26. januar 2023 av Curtsy0341 Kode oppdatert og implimentering av ecomode 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.