aleks Skrevet 25. april 2019 Skrevet 25. april 2019 Finnes det en måte å automatisere termostaten på vvb vi har i Norge? Har lyst til å kunne kontrollere temperatur, lese av faktisk temp og kontrollere den faktiske termostaten. Siter
Tverfyll Skrevet 26. april 2019 Skrevet 26. april 2019 Termostaten er bare en temperaturstyrt bryter. Du kan ikke lese av temperatur på denne, kun måle om termostaten er av eller på. Det eneste du kan få til med den originale termostaten er å se om den ligger inne eller ikke. Men dette kan enkelt kontrolleres ved å se på strømtrekk. Siter
Moskus Skrevet 26. april 2019 Skrevet 26. april 2019 13 timer siden, aleks skrev: Finnes det en måte å automatisere termostaten på vvb vi har i Norge? Har lyst til å kunne kontrollere temperatur, lese av faktisk temp og kontrollere den faktiske termostaten. Det finnes ihht. OZO ingen termostater som er laget for dette, så nei, dette er ikke noe du kan styre pr. dags dato. Siter
bjornepappa Skrevet 26. april 2019 Skrevet 26. april 2019 Men du kan jo montere f.eks Aeotec HD relé foran og overvåke temperatur vha DS18B20. Det har eg gjort og det fungerer svært så bra. 1 Siter
aleks Skrevet 26. april 2019 Forfatter Skrevet 26. april 2019 6 hours ago, bjornepappa said: Men du kan jo montere f.eks Aeotec HD relé foran og overvåke temperatur vha DS18B20. Det har eg gjort og det fungerer svært så bra. Se ut som du bruker høiax tank? Burde det ikke være mulig å koble seg på selveste termostaten og lese av tempen inne i tanken, å legge en sensor inntil slik, kan da ikke være nær til korrekt resultat? Selv på utløpet, finnes det ikke kobberør men insert eller innebygget temperaturmåler (og evt måler forbruk)? Siter
bjornepappa Skrevet 26. april 2019 Skrevet 26. april 2019 28 minutter siden, aleks skrev: Se ut som du bruker høiax tank? Burde det ikke være mulig å koble seg på selveste termostaten og lese av tempen inne i tanken, å legge en sensor inntil slik, kan da ikke være nær til korrekt resultat? Selv på utløpet, finnes det ikke kobberør men insert eller innebygget temperaturmåler (og evt måler forbruk)? Nei, det er nok OSO. Eg lurte litt på det samme, og etter å ha fikla litt fant eg ut att sjølvaste termostaten berre er ein plastkloss som ligg utanpå den rustfrie tanken, nøyaktig på samme måte som min DS18B20. Det fungerer. Skal ikkje uttale meg om eventuelle andre muligheiter på utløpet. Det eg i ettertid har gjort er å isolere denne med røyrisolasjon og målinga blir med det litt mindre påvirka av lufttemperaturen. Den er derimot ein meget god indikator på resterande varmtvatn i tanken. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.