madsun Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 Hei, vet ikke om dette subforumet er rett plass, men prøver her. Skal bygge et batteri med nominell spenning på 42V. For å få dette til trengs 3,6V * 12 batterier i serie. Har nå lagd seriekoblingen, og fulladet batteriene til 4,15V. Men, når jeg måler spenningen får jeg 41.6V, noe som er tilnærmet nominell spenning. Hadde forventet nærmere 50V. Hvorfor skjer dette?? Polene er koblet med nikkel, så kontaktflaten skal være optimal. PS! Skal brukes til elsykkel og solceller :) Hilsen Håkon Siter
Rufus Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 Måler du batteriene ubelastet? Ved belastning vil nok spenning droppe litt. Siter
Rufus Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 Kanskje det kan skyldes en dårlig celle eller noe. Usikker på hvordan det vil oppføre seg i seriekobling, men mulig det har innvirkning dersom cellespenningen ikke er helt lik. Hva får du dersom du måler hver enkelt celle nå? Siter
madsun Skrevet 7. mai 2019 Forfatter Skrevet 7. mai 2019 De ligger på mellom 4.13V og 4.16V, så alle skal være fulladet Siter
Rufus Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 https://batteryuniversity.com/learn/article/serial_and_parallel_battery_configurations Litt lesestoff.. Å måle batterispenning ved fulladet er tydeligvis ikke godt nok for å vite status på batteriet. Siter
madsun Skrevet 7. mai 2019 Forfatter Skrevet 7. mai 2019 17 minutter siden, Rufus skrev: https://batteryuniversity.com/learn/article/serial_and_parallel_battery_configurations Litt lesestoff.. Å måle batterispenning ved fulladet er tydeligvis ikke godt nok for å vite status på batteriet. Konge, skal lese igjennom :-) Siter
madsun Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Skrevet 8. mai 2019 Megatabbe som var så åpenlys at jeg ikke så den. Multimetere viste 4.16V, ikke 41.6V.. Så hadde lagd en diger paralellkobling og ikke serie.. Nå viser den fine 49.9V ?? 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.