roy Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 (endret) Nå som jeg endelig får ut fornuftige data fra strømmåleren min vurderer jeg hvordan jeg skal bruke disse videre. For oss som ikke har noe bakgrunn i elektronikk: Kan noen fortelle (evt. linke til en kilde) hva i disse meldingene som kommer hvert 10. sekund fra måleren med øyeblikksdata om gir nåværende strømforbruk? Jeg er ikke så interessert i hele forklaringen om vekselstrøm jeg kan lese om på Wikipedia, men mer konkret hvilke(t) tall av active/reactive power +/- som (sammen?) gir det faktiske strømforbruket. Helt konkret så jeg f.eks. dette rapportert: Active Power +: 1703 Watt Active Power -: 0 Watt Reactive Power +: 0 Watt Reactive Power -: 480 Watt Hva er egentlig da strømforbruket? Hva tar liksom strømselskapet betalt for da? Beklager hvis jeg spør om ting som er selvfølgelig for "alle". ? Endret 19. juni 2019 av roy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hårek Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Du betaler for 'Active Power +'. Det er energien som du trekker fra nettet. 'Active Power -' er eksport, hvis du f.eks har installert solceller som gir overskudd. Da får du betalt. Reactive Power er ikke så enkelt å forklare. Disse tallene er ikke av interesse for forbrukeren. Reaktiv effekt utfører ikke noe arbeid, nettselskapet vil helst holde den så lav som mulig. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy Skrevet 19. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2019 Ah, nice. Takk for en god og enkel forklaring! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.