aleks Skrevet 4. juli 2019 Skrevet 4. juli 2019 Da zigbee og wifi ikke går ekstremt bra sammen, har jeg hatt en del problemer med 2.4-ghz på wifi tråkker på zigbee-kanalene. Kjører i dag deconz på kanal 15 og hue på kanal 20, wifi på 1,6 og 11. Noen som har prøvd med andre kanaler, f.eks bruke bare kanal 1 og 6 på wifi og 26 på zigbee for å holde dem langt mulig borte fra hverandre, og opplevd forbedring i nettverket? På den måten vil ikke kanalene overlappe med mindre naboene har noen ekstremt sterke sendere på kanal 11. Auto har jeg merket er en killer for zigbee-nettverk. Siter
xibriz Skrevet 5. juli 2019 Skrevet 5. juli 2019 Tja.. godt spørsmål. Jeg kjører WiFi på 1, 6 og 11. Deconz og Ikea sin hub kjører på standardkanalene. Men du opplever altså problemer med ZigBee-utstyret? Når jeg har hatt problemer med ZigBee pærer har jeg avskrevet det som rekkeviddeproblemer.. men kanskje det er WiFien som forstyrrer Siter
aleks Skrevet 5. juli 2019 Forfatter Skrevet 5. juli 2019 7 hours ago, xibriz said: Tja.. godt spørsmål. Jeg kjører WiFi på 1, 6 og 11. Deconz og Ikea sin hub kjører på standardkanalene. Men du opplever altså problemer med ZigBee-utstyret? Når jeg har hatt problemer med ZigBee pærer har jeg avskrevet det som rekkeviddeproblemer.. men kanskje det er WiFien som forstyrrer Siden wifi og zibgee overlapper samme 2,4 frekvens er det potensiale de blir påvirket, særlig med wifi-kanal 1,6 og 11. Problemet er disse tre kanalene er de anbefalte kanalene, og vil kunne overkjøre zigbee totalt. Ser en den anbefalinger for å holde zigbee på en høy kanal og droppe kanal 11 på wifi for å unngå overlapp. https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence.html Siter
xibriz Skrevet 5. juli 2019 Skrevet 5. juli 2019 Interessant lesing. Skal sjekke zigbee kanalene mine og kjøre kanal 1 på APene som er lengst unna hverandre for å se om de antatte rekkevidde- problemene forsvinner. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.