nilst Skrevet 18. oktober 2020 Skrevet 18. oktober 2020 (endret) 19 timer siden, Moskus skrev: Men da må man altså ha to kanaler? Det finnes ingenting som passer i 100 mm? Ifølge produsenten (https://blaubergventilatoren.de/en/catalog/single-room-reversible-units-vento/form-ducts/2886), har følgende produkter 100mm rør: ECO A30-4 S Pro ECO A30-4 S11 Pro ECO EXPERT A30 S10 W V.2 Jeg har tidligere fått veldig god hjelp fra Robin i Foris til å skaffe Blauberg-vifter som ikke er i standardsortimentet (pga kaldt klima og tynne vegger, trengte jeg vifter med selve motoren på innsiden). Alle Wifi viftene på versjon 2 skal være kompatible med Home Assistant plugin'en (som selvsagt er gratis). Tilsvarende fra Vents (https://ventilation-system.com/catalog/single-room-reversible-twinfresh-units/form-ducts/7450) : Twinfresh Comfo RA1-25-2 Twinfresh Comfo RA1-25-14 Twinfresh Expert RW-30-14 v.2 Og Duka (https://dukaventilation.dk/produkter/1-rums-ventilationsloesninger?Dimension=Ø 100mm) : Duka One Mini Duka One R25 (ser ikke ut tilk at noen av disse har Wifi) Endret 18. oktober 2020 av nilst 1 Siter
hjemmedude Skrevet 27. januar 2021 Skrevet 27. januar 2021 (endret) @nilst vet du noe om pris på disse modellene? Og eventuelt kjøper man blaugberg via foris, men hva med de andre merkene? Ser at vents er en del av blauberg, så er vel mye lik pris. Endret 27. januar 2021 av hjemmedude Siter
nilst Skrevet 27. januar 2021 Skrevet 27. januar 2021 @nilst vet du noe om pris på disse modellene? Og eventuelt kjøper man blaugberg via foris, men hva med de andre merkene? [emoji4] Duka har jeg ikke sett i Norge, men mener Foris har både Vents og Blauberg. Hold deg til v2 av wifi grensesnittet. Fullt støttet i Home Assistant. Når det gjelder priser, vet jeg ikke. Jeg har kjøpt mine fem hos Foris og fått topp service hele veien, men du finner dem jo også hos andre leverandører. Sent fra min SM-G973F via Tapatalk Siter
hjemmedude Skrevet 28. januar 2021 Skrevet 28. januar 2021 Takker! Planen var flere mitsubishi vl-50, men når den ikke passer i ett rom pga størrelse så velger jeg nok bort alle og kjøper likt. De ø100 har litt høyere db enn ø160, men er det noe plagsomt? Er til soverom.. Siter
nilst Skrevet 28. januar 2021 Skrevet 28. januar 2021 1 time siden, hjemmedude skrev: Takker! Planen var flere mitsubishi vl-50, men når den ikke passer i ett rom pga størrelse så velger jeg nok bort alle og kjøper likt. De ø100 har litt høyere db enn ø160, men er det noe plagsomt? Er til soverom.. Jeg har bare ø160, så det tør jeg ikke uttale meg om. Men vi er jo alle forskjellige når det gjelder lyd og søvn 🙂 Siter
hjemmedude Skrevet 28. januar 2021 Skrevet 28. januar 2021 Får bare utvide til 160 jeg også Da er det litt å velge mellom. Siter
hjemmedude Skrevet 30. januar 2021 Skrevet 30. januar 2021 Tror jeg havner på twinfresh V2.0 fra foris, 28000kr for 5 stk med utvendig kappe. Siter
gullfrode Skrevet 30. januar 2021 Skrevet 30. januar 2021 45 minutter siden, hjemmedude skrev: Tror jeg havner på twinfresh V2.0 fra foris, 28000kr for 5 stk med utvendig kappe. De er rimelig like, har 4 v1 Blauberg og 6 V2 twinfresh Siter
nilst Skrevet 30. januar 2021 Skrevet 30. januar 2021 1 time siden, gullfrode skrev: De er rimelig like, har 4 v1 Blauberg og 6 V2 twinfresh Grensesnittet for IP-kommunikasjonen er ulikt på versjonene. Siter
hjemmedude Skrevet 30. januar 2021 Skrevet 30. januar 2021 (endret) Så blauberg, twinfresh, vents og flexit er samme produkt i bunn og grunn? H os https://ventilasjonost.no/twinfresh-easy/ så dukker denne meldingen opp; "Vi anbefaler nå å bruke Roomie fra norske Flexit når det du har behov for romventilasjon og har derfor sluttet å selge Twinfresh fra Vents for en periode fremover. Velg trygge aktører igjennom et et norsk firma med full reklamasjon og garanti." Jaha? Endret 30. januar 2021 av hjemmedude Siter
gullfrode Skrevet 30. januar 2021 Skrevet 30. januar 2021 3 timer siden, hjemmedude skrev: Så blauberg, twinfresh, vents og flexit er samme produkt i bunn og grunn? Har forstått det slik ja, uten at jeg vet det. Siter
Mathias Skrevet 31. januar 2021 Skrevet 31. januar 2021 21 hours ago, hjemmedude said: Så blauberg, twinfresh, vents og flexit er samme produkt i bunn og grunn? Usikker på om hardware er identisk, men det virket som at styringen er lik, iallefall. Og de ser veldig like ut. Jeg bruker en custom component i HA som heter Ecovent til å styre min Flexit Roomie Duo Wifi. og den har funket uten problemer siden første stund. Ecovent-integrasjonen er skrevet basert på dokumentasjonen til tilsvarende Vento Expert. Man finner den her: https://blaubergventilatoren.de/uploads/download/ventoexpertduowsmarthousev11en.pdf Siter
hjemmedude Skrevet 31. januar 2021 Skrevet 31. januar 2021 Takk for info, det høres jo helt utmerket ut. Tror kanskje jeg venter til flexit er på tilbud igjen og slår til på x antall da. Billigste roomie one wifi til 5490 den gang i desember. Dual har separert luftstrøm og to vifter, men koster litt mer og er sjeldent på tilbud. Siter
nilst Skrevet 31. januar 2021 Skrevet 31. januar 2021 Be om rabatt når du kjøper så mange! De pleier å være greie sånn Sent fra min SM-G973F via Tapatalk Siter
hjemmedude Skrevet 1. februar 2021 Skrevet 1. februar 2021 @nilst tror ikke det er mye tilbud å hente hos montera, obs bygg eller megaflis Siter
nilst Skrevet 1. februar 2021 Skrevet 1. februar 2021 Tenkte mer på Foris eller andre nettbutikker. Sent fra min SM-G973F via Tapatalk Siter
gullfrode Skrevet 2. februar 2021 Skrevet 2. februar 2021 (endret) På 30.1.2021 den 11.40, nilst skrev: Grensesnittet for IP-kommunikasjonen er ulikt på versjonene. Bruker Dukaone mot V2 i Home Assistant, og Ecovent mot V1. Rogergl har laget Homeseerplugin og mqtt-itegrasjon til begge(som jeg kjøpte før noen lagde integrasjon mot Home Assistant. Tror ikke de som selger Blauberg og Twinfresh har så voldsom stor fortjeneste. Coop har nok litt andre innkjøpsavtaler, så fler tilbud på Flexit vil jeg tro er sannsynlig. Endret 2. februar 2021 av gullfrode Siter
DIYkastinering Skrevet 27. mai 2021 Skrevet 27. mai 2021 Er det mulig å be om at en av dere som bruker "EcoVent" i Home Assistant kunne forklart litt mer hvordan dere har satt opp selve scriptet/automasjonen? Gjerne noen skjermbilder om mulig. 😇 Jeg kommer fra Smartthings, og er helt fersk på Home Assitant, så vet ikke helt om jeg er på vei mot noe, eller er helt på villspor. Har fått installert EcoVent via Hacs, fått inn service (fan.ecovent_set_airflow), og får opp en "entity" som heter "fan.soverom_fan". Prøvde så å lage en "toggle-knapp" via Helpers(for å slå av vifte f.eks?), og forsøkte meg med noe script, men her merker jeg det stopper litt for min del. Noe eksempel på script/automasjon hadde hjulpet mye! Siter
Mathias Skrevet 28. mai 2021 Skrevet 28. mai 2021 (endret) 18 hours ago, DIYkastinering said: Er det mulig å be om at en av dere som bruker "EcoVent" i Home Assistant kunne forklart litt mer hvordan dere har satt opp selve scriptet/automasjonen? Gjerne noen skjermbilder om mulig. 😇 Hei! Jeg har et kort som ser slik ut for å styre min vifte: Den benytter følgende: - 'custom:fan-control-entity-row' - kortet som du finner i HACS - denne gir deg de knappene med "HIGH", "MED" osv... - Template-sensor som trekker ut aktiv "Airflow"-attributt. - Template-sensor tar verdien i sensoren ovenfor og presenterer på norsk. (Man kan greie seg kun med den her og ta det direkte, men jeg hadde et annet behov i tillegg så da gjorde jeg det sånn) - Tre script som aktiverer hver sin airflow. Disse har jeg på den nederste rekken som knapper med <tap_action: togggle> Kortet i kode: cards: - cards: - entities: - customIsOffSpdColor: white customTheme: true entity: fan.kontor_vifte sendStateWithSpeed: true type: 'custom:fan-control-entity-row' name: Ventilasjon - entity: sensor.kontor_vifte_aktivt_modus name: Aktivt viftemodus show_header_toggle: false title: null type: entities - cards: - entity: script.fan_kontor_vifte_heat_recovery hold_action: action: more-info icon: 'mdi:cached' icon_height: 25px name: Varmegjenvinning show_icon: true show_name: true tap_action: action: toggle type: button - entity: script.fan_kontor_vifte_air_supply hold_action: action: more-info icon: 'mdi:home-import-outline' icon_height: 25px name: Lufttilførsel show_icon: true show_name: true tap_action: action: toggle type: button - entity: script.fan_kontor_vifte_ventilation hold_action: action: more-info icon: 'mdi:home-export-outline' icon_height: 25px name: Ventilasjon show_icon: true show_name: true tap_action: action: toggle type: button type: horizontal-stack type: vertical-stack type: 'custom:vertical-stack-in-card' Template-sensorer: - platform: template sensors: kontor_vifte_current_airflow: friendly_name: 'Kontorvifte - current airflow' value_template: "{{ state_attr('fan.kontor_vifte', 'airflow') }}" - platform: template sensors: kontor_vifte_aktivt_modus: friendly_name: 'Kontorviftemodus' value_template: "{% if is_state('sensor.kontor_vifte_current_airflow', 'ventilation') %} Ventilasjon {% elif is_state('sensor.kontor_vifte_current_airflow', 'heat recovery') %} Varmegjenvinning {% elif is_state('sensor.kontor_vifte_current_airflow', 'air supply') %} Lufttilførsel {% else %} Ingen info {% endif %}" Script som aktiverer de tre forskjellige viftemodusene: fan_kontor_vifte_heat_recovery: alias: Kontorvifte varmegjenvinning sequence: - service: fan.ecovent_set_airflow data: entity_id: fan.kontor_vifte airflow: heat_recovery fan_kontor_vifte_ventilation: alias: Kontorvifte ventilasjon sequence: - service: fan.ecovent_set_airflow data: entity_id: fan.kontor_vifte airflow: ventilation fan_kontor_vifte_air_supply: alias: Kontorvifte lufttilførsel sequence: - service: fan.ecovent_set_airflow data: entity_id: fan.kontor_vifte airflow: air_supply Ett av skriptene presentert i UI: Kan sikkert virke litt overdrevent komplisert, men du ba om eksempler, så da får du det jeg har Er greit å tilføye at dette kortet bruker jeg i et "avansert-dashboard". Normalt så bruker jeg kun den som viser de knappene øverst da jeg skjelden endrer viftemodus. Automasjon blir jo mye likt som i skript bare med valg av triggere og evt forutsetninger som ekstra parametere. Da denne vifta står på kontoret mitt og kun skal kjøre når jeg er på kontoret så har jeg ikke tatt meg bryet med å automatisere den, men det kommer jeg nok til å gjøre etter hvert når jeg får en nerdete ånd over meg (som ofte dukker opp) Endret 28. mai 2021 av Mathias 2 Siter
DIYkastinering Skrevet 28. mai 2021 Skrevet 28. mai 2021 34 minutter siden, Mathias skrev: Kan sikkert virke litt overdrevent komplisert, men du ba om eksempler, så da får du det jeg har Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive alt dette. Jeg har nesten ikke ord. Helt innertier spør du meg, og gleder meg til å sette i gang(ser allerede hvor jeg har rotet meg bort). Tenker på sikt å få den til å justere hastighet etc ut i fra Co2-måling fra Netatmo, men starter nok med det panelet du viste på toppen for å erstatte appen. 1 Siter
Mathias Skrevet 3. juni 2021 Skrevet 3. juni 2021 (endret) Mulig noen flere enn meg som fikk stopp på ecovent-integrasjonen etter oppdatering til 2021.6 I tilfelle noe plages så er løsningen å legge inn en ekstra "version"-linje i fila manifest.json som man finner i mappa til Ecovent. Jeg endret til følgende og da fungerte det fint: { "domain": "ecovent", "name": "EcoVent", "documentation": "https://github.com/aglehmann/pyEcovent", "dependencies": [], "codeowners": ["@aglehmann"], "requirements": ["pyEcovent>=0.8.3"], "version": "1.0.0" } Har lagt inn en "issue" i Git-repoet så regner med at det fikses på "offisiell" versjon om ikke lenge Endret 3. juni 2021 av Mathias 1 Siter
Johan.e Skrevet 1. september 2021 Skrevet 1. september 2021 Hallå, Kanon bra jobbat Mathias!! Jag försöker styra min blauberg vento via Homekit... Någon som har kläm på hur man kan kontrollera det olika lägena (Ventilation/återvinning/tilluft)? Siter
Mathias Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 Er det ikke slik at script i HA vises som bryter (switch) i Homekit? I så fall kan du jo lage ett skript pr. Airflow som du kan styre i Homekit. Altså at du lager script som bruker service ecovent_set_airflow til å sette verdi. Siter
Johan.e Skrevet 5. september 2021 Skrevet 5. september 2021 Absolut, det vore dock smutt om man kunde integrera dessa i ventilationen. som t.ex. riktning eller oscillering... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.