Mastiff Skrevet 22. juli 2019 Skrevet 22. juli 2019 (endret) Jeg har kjøpt en Pi 4 og installert Home Assistant på denne. Etter litt fikling og kopiering av oppsettet (hele .storaga-katalogen og innholdet i Z-Wave XML-fila) fungerer det meste, men jeg har noen problemer med Heat It!-termostatene (som jeg har en del av rundt i huset). Først og fremst har tjenesten climate.set_operation_mode for disse termostatene forsvunnet totalt. Jeg tror jeg har samme version av Hass i både den gamle Pi 3B+-en og den nye Pi 4-en, men operasjonsmodus er altså borte. For det andre (og det kan jo godt hende at de henger sammen) gir den en annerledes tilbakemelding når det kommer inn signaler fra termostatene. Jeg bruker denne koden for å få informasjonen: - alias: Gulvtemperatur med modus action: data_template: payload_template: "{{state_attr('climate.termostat_'+trigger.from_state.attributes.friendly_name.split(' ')[1]+'_heating', 'operation_mode')}},{{trigger.from_state.attributes.node_id}},{{trigger.from_state.state}},{{trigger.from_state.attributes.friendly_name.split(' ')[1]}},{{state_attr('climate.termostat_'+trigger.from_state.attributes.friendly_name.split(' ')[1]+'_heating', 'temperature')}},{{state_attr('climate.termostat_'+trigger.from_state.attributes.friendly_name.split(' ')[1]+'_energy_heat', 'temperature')}}" topic: eg/Gulvtemperatur service: mqtt.publish condition: [] id: '110257' trigger: - entity_id: sensor.termostat1_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat2_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat3_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat4_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat5_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat6_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat7_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat8_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat9_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat10_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat11_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat12_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat13_temperature platform: state - entity_id: sensor.termostat14_temperature platform: state På den forrige installasjonen (som jeg selvsagt fremdeles har for å kunne kjøre den fram til dette funker helt) gir dette denne MQTT-meldingen (med payload i anførselstegn): eg/Gulvtemperatur "Energy Heat,13,17.5,12,5.0,11.0" Den nye versjonen gir meg denne: eg/Gulvtemperatur u"None,13,16.5,12,5.0,11.0" Er det noe med det samme greiene? Begge har jo med modusen å gjøre. Og hvor bør jeg lete for å finne ut av det? Endret 22. juli 2019 av Mastiff Siter
baronKanon Skrevet 22. juli 2019 Skrevet 22. juli 2019 Les release notes for 0.96. Climate er endret på mange plan. Siter
Mastiff Skrevet 22. juli 2019 Forfatter Skrevet 22. juli 2019 Aha, forstår. Søren også, jeg trodde jeg hadde oppgradert den installasjonen jeg kjørte den på til 0.96. Men der ser jeg at det er endret til hvac_mode. Da prøver jeg det, takk! Siter
Mastiff Skrevet 22. juli 2019 Forfatter Skrevet 22. juli 2019 Da slipper jeg feilmeldingene ved å sette modus, men jeg får fremdeles "none". Og det ser jeg under utviklingsverktøy, maler. For når jeg skriver inn: {{state_attr('climate.termostat_12_heating', 'hvac_mode')}} Så får jeg "none" som resultat. Men hvis jeg sjekker modusene: {{state_attr('climate.termostat_12_heating', 'hvac_modes')}} Da får jeg resultatet: ['off', 'Energy Heat', 'heat', 'cool'] Som jeg burde få. Jeg har sett på endringene, men jeg kan ikke se hva som har gjort det. Kan du være så snill å gjøre slutt på lidelsene mine? Siter
Mastiff Skrevet 22. juli 2019 Forfatter Skrevet 22. juli 2019 (endret) Hvis jeg ser under statuser på climate.termostat_12_heating så ser jeg at den står på Energy Heat. Så det er bare å få den fram på riktig måte. Og jeg ser jo at det er state (status) jeg skal ha tak i, men jeg er ikke så bevandret i malene til Hass. Endret 22. juli 2019 av Mastiff Siter
Mastiff Skrevet 22. juli 2019 Forfatter Skrevet 22. juli 2019 Og endelig satt den visst... Pinlig. Det skal visst bare være {{states('climate.termostat_13_heating')}} Siter
baronKanon Skrevet 22. juli 2019 Skrevet 22. juli 2019 11 minutter siden, Mastiff skrev: Og endelig satt den visst... Pinlig. Det skal visst bare være {{states('climate.termostat_13_heating')}} Som sagt: står i release notes; bl.a. at tilstand er operasjonstilstand. Siter
Mastiff Skrevet 22. juli 2019 Forfatter Skrevet 22. juli 2019 Ja, det skjønte jeg, som det står over. Det tok bare en time å finne ut at det skulle være states ikke state_attr. Som sagt er jeg ikke veldig inni dette. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.