Mastiff Skrevet 23. oktober 2016 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg skal bytte dør på hytta, og jeg har bestemt meg for en NorDan Linjal. Og så må jeg selvsagt ha en morsom løsning på dørlåsen. Jeg har lest litt rundt, og jeg skjønner jo etter hvert at det begynner å brenne under "hvem trenger Z-Wave når man har Nexa og RFXtrx?" for meg, så jeg kommer nok til å kjøpe en liten USB-plugg med Z-Wave for denne dørlåsen og dimmerne til den dullionen med spotter jeg har i taket i stua, og kjøre interface enten med Pi eller via NetHomeServer. Vi er vanligvis to stykker her (meg og kona), men innimellom kommer ungene på besøk fra studiene. Og om sommeren har vi to uker der opphavet har bruksrett til hytta, derfor må det være forståelig og mulig for ekte teknologiulykkesfugler å bruke greia også. Det er vel ID Lock og Yale Doorman som er de mest aktuelle, så vidt jeg kan se. Men hva bør jeg satse på? Kjør debatt, som de sier på TV2... 1 Siter
Mastiff Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Skrevet 23. oktober 2016 Oi, jeg er skuffet! Jeg hadde ventet omtrent fem minutter før Moskus mobbet meg for å vurdere overgang til "The Dark Z-ide"! Det må ha vært en hard fest i går... ? Siter
psv021 Skrevet 23. oktober 2016 Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Vet ikke om det blir så mye debatt når valget står mellom IDlock og Yale Doorman, hvorav kun IDlock kan gjøre det du planlegger å gjøre (koble den til en interface med z-wave). Eller har jeg glemt noe nå angående Yale Doorman? Det er vel fortsatt bare mulig å koble den til Verisure? Edit: Relevant link, selv om den begynner å bli litt gammel: http://www.duppeditten.com/blog/smart-locks-for-scandinavian-doors Endret 23. oktober 2016 av psv021 Siter
Moskus Skrevet 23. oktober 2016 Skrevet 23. oktober 2016 8 timer siden, Mastiff skrev: Oi, jeg er skuffet! Jeg hadde ventet omtrent fem minutter før Moskus mobbet meg for å vurdere overgang til "The Dark Z-ide"! Det må ha vært en hard fest i går... Hvis du allerede vet hva jeg vil svare, hvorfor gjør du bare ikke som jeg sier da? Hvis du skal koble Doorman til noe som helst system, så krever det vel Verisure, med eller uten abonnement. Det er jo et stort nok argument mot. Siter
DeVille Skrevet 23. oktober 2016 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg har i grunnen samme spørsmål som Mastiff. Er det fremdeles slik at Domoticz ikke kan styre dørlåser? Siter
Moskus Skrevet 24. oktober 2016 Skrevet 24. oktober 2016 Jo, OpenZ-wave støtter vel kryptering nå. Så så vidt jeg vet så er det teknisk mulig, men om du får det til pålitelig i praksis kan jeg ikke svare på... Siter
Mastiff Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Skrevet 26. oktober 2016 Takk for svar! Vel, da ser det ut som ID Lock er saken. Det blir alt fra samme firma, siden det er ei NorDan dør jeg skal ha (Linjalen), og NorDan eier majoriteten (51%) i ID Lock-firmaet. Så får vi se hvordan dette går! Jeg må bare bestemme meg for Z-Wave-løsningen som passer best med det oppsettet jeg har. RaZberry og Aeon Labs Z-stick er vel de aktuelle alternativene. RaZberry kan jeg interface med MQTT, mens Z-stick bør fungere gjennom OpenNetHome til EventGhost. Siter
DeVille Skrevet 26. oktober 2016 Skrevet 26. oktober 2016 Tar gjerne en erfaringsrapport om litt... ? Siter
Mastiff Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Skrevet 26. oktober 2016 Det skal jeg, men det tar litt tid. Fikk vite fra WIndoornet at selv om dte sto "på lager" på døra, vil det ta to uker, pluss frakt... Siter
Superzite Skrevet 27. oktober 2016 Skrevet 27. oktober 2016 Id Lock og Domoticz funker bra det. Har benyttet meg av denne løsningen i ca en mnd før jeg gikk over til Homeseer. mest pga ventilasjons systemet jeg skal ha, da dette ikke var støttet i domoticz. Det man ikke fåt i Domotic er notification og man kan ikke sende nye pin koder til døra.. Her er funksjonsmatrise , virker på samme måte som fibaro..https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf Siter
Ken Skrevet 4. november 2016 Skrevet 4. november 2016 et alternativ kan være Danalock http://www.sikkerheten-selv.no/product/803/danalock-circle-bt100-smartlås Jeg bruker personlig IDlock mot smartthings og har ikke prøvd Danalock, men har hørt at den skal være ok. litt mye lyd,men på hytten bør vel ikke det være et problem. Siter
Mastiff Skrevet 4. november 2016 Forfatter Skrevet 4. november 2016 Takk for det, men nå er IDLock kjøpt inn. Og denne Danalock-greia er ikke like stilig på en fin, ny dør. For ikke å snakke om at IDLock er mer brukbar når man har foreldre som av og til skal inn, og de stoppet opp på mobiltelefoner av typen som var på moten rundt 1995... ? Men den var noen hakk billigere, så den kan være aktuell å bruke på en verandadør, hvis den lar seg montere der. Siter
DeVille Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 På 27.10.2016 den 19.34, Superzite skrev: Id Lock og Domoticz funker bra det. Har benyttet meg av denne løsningen i ca en mnd før jeg gikk over til Homeseer. mest pga ventilasjons systemet jeg skal ha, da dette ikke var støttet i domoticz. Det man ikke fåt i Domotic er notification og man kan ikke sende nye pin koder til døra.. Her er funksjonsmatrise , virker på samme måte som fibaro..https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf Var det noen spesielle triks med inkluderingen i Domoticz? Når jeg inkluderer secure dukker den opp som unknown enhet, men med 9 devicer. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.