Populært innlegg hellowlol Skrevet 18. august 2019 Populært innlegg Del Skrevet 18. august 2019 (endret) Jeg har laget en nordpool sensor for Home Assistant. Den ligger i hacs nå for de som evnt vil teste den. https://github.com/custom-components/nordpool Features: - Sensors en fixer issues med offpeek så det ikke bare vises som - (regner det ut selv) - Tilgang til alle timeprisen under .today og .tomorrow - Velg om moms skal være med. - Velg hvor mange decimaler en skal vise - Velg valuta - Script som lager template sensors for de som vil ha en sensor pr time. - Angir om denne timen har en lav pris eller ikke (konfigurerbar) Det hadde vært fint om dere hadde gitt beskjed om dere finner noen bugs. Endret 19. august 2019 av hellowlol Typo 10 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 10. mars 2020 Del Skrevet 10. mars 2020 Hei, jeg prøvde denne via HACS og deretter Integrations. "nordpool" katalogen opprettes og inneholder en masse rart, og den dukker opp som valg under Integrations, og kan velges og konfigureres (jeg valgte region:Oslo). Men det kommer aldri noe data (enn så lenge) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hellowlol Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 På 10.3.2020 den 15.07, VikingOy skrev: Hei, jeg prøvde denne via HACS og deretter Integrations. "nordpool" katalogen opprettes og inneholder en masse rart, og den dukker opp som valg under Integrations, og kan velges og konfigureres (jeg valgte region:Oslo). Men det kommer aldri noe data (enn så lenge) Det skal komme data etter en kort stund. Hvis det forsatt ikke virker åpne en issue på github Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Ja, jeg sjekket dagen etter, og da var dataene kommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bthovda Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Er det mulig å få lagt inn "previous value" inn i integrasjonen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hauge Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Bra jobba! Men hvem region er Vestfold og telemark? skjønner ikke de forkortelsene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hellowlol Skrevet 8. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2021 https://www.nordpoolgroup.com/maps/#/nordic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teryeah Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Hei. Super component. Men hvor kjøres scriptet for å få sensorer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solosuper Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Er det mulig å sette opp en graf som viser fremtidig priser, altså dagens priser og kanskje morgendagens? Lik den grafen som er i Tibber appen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teryeah Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 11 minutter siden, solosuper skrev: Er det mulig å sette opp en graf som viser fremtidig priser, altså dagens priser og kanskje morgendagens? Lik den grafen som er i Tibber appen Jeg har planer om å gjøre akkurat det samme.Det skal gå med mini graph card. https://community.home-assistant.io/t/nordpool-electrical-price-lovelace-card/199818 Men tror vi trenger sensor pr time for å få det til.. derfor må scriptet kjøres. Ergo mitt spørsmål over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 (endret) Det er noen som lager en helt ny kurvedings og jeg anbefaler å heller prøve den. Sjekk ut dette innlegget: https://community.home-assistant.io/t/apexcharts-card-a-highly-customizable-graph-card/272877/49 Her er den blå delen historiske data og oransje er fremtidige. Jeg har selv planer om å ta denne i bruk, men venter litt til utviklingen har stabilisert seg. Edit: Ikke sikkert jeg klarer å vente, da. Det klør i fingrene..... Endret 29. januar 2021 av stigvi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hellowlol Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 2 timer siden, Teryeah skrev: Jeg har planer om å gjøre akkurat det samme.Det skal gå med mini graph card. https://community.home-assistant.io/t/nordpool-electrical-price-lovelace-card/199818 Men tror vi trenger sensor pr time for å få det til.. derfor må scriptet kjøres. Ergo mitt spørsmål over. Det scriptet kan kjøres overalt hvor Python er installert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Dette er første forsøk på å få vist data fra nordpool sensoren. Denne viser i går, i dag og i morgen. type: 'custom:apexcharts-card' series: - entity: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_4_10_025 name: Pris type: area curve: stepline extend_to_end: false float_precision: 4 - entity: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_4_10_025 name: Pris type: area curve: stepline extend_to_end: false float_precision: 4 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((p) => { return [new Date(p.start), p.value]; }); - entity: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_4_10_025 name: Pris type: area curve: stepline extend_to_end: false float_precision: 4 data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((p) => { return [new Date(p.start), p.value]; }); graph_span: 3d span: start: day offset: '-1d' apex_config: chart: type: area height: 300 stroke: show: true width: 2 curve: stepline legend: show: false dataLabels: enabled: false xaxis: type: datetime labels: datetimeFormatter: month: ddd day: ddd fill: type: gradient gradient: shadeIntensity: 1 inverseColors: false opacityFrom: 0.45 opacityTo: 0.05 stops: - 20 - 100 - 100 - 100 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Virker i mørk modus på mobil også ..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Strømprisen i morgen ? Det må jo være ren gjetning - eller kanskje en interpolasjon? Uansett, hva skal man med det? Morgendagen kommer jo tidsnok den.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 (endret) 23 minutter siden, VikingOy skrev: Det må jo være ren gjetning - eller kanskje en interpolasjon? Market data | Nord Pool (nordpoolgroup.com) Det sentrale er tittelen - "Day-ahead prices" Endret 29. januar 2021 av stigvi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Ja, men like fullt er det ren gjetning. Hvilken nytte har det å plotte ut en gjetning på strømprisen i morgen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Akkurat nå, VikingOy skrev: Ja, men like fullt er det ren gjetning. Hvilken nytte har det å plotte ut en gjetning på strømprisen i morgen ? Det er tydelig at du misforstår noe. Hva er det som er ren gjetning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Nordpool's beregning av morgendagens priser er selvsagt bare en algoritmisk gjetning (også kalt interpolasjon). Men det var ikke det som var mitt spørsmål. Jeg bare lurte på hvilken nytte du/dere/noen ser i å vite morgendagens gjetning på strømpriser? OM du ser på historikken så har Nordpool så godt som aldri truffet riktig de gangene det virkelig har vært betydelige endringer i strømprisen fra en da til den neste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 2 minutter siden, VikingOy skrev: Jeg bare lurte på hvilken nytte du/dere/noen ser i å vite morgendagens gjetning på strømpriser? Du gjør en antakelse som er feil og formulerer et spørsmål ut i fra det som har lite relevans. Hvorfor skal noen svare da? Du må dokumentere påstandene dine, synes jeg. De strider mot det jeg selv kan lese hos Nordpool. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Ta det ikke ille opp. Jeg bare lurte på hvilken nytteverdi du mener det er mulig å hente ut fra morgendagens strømpriser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teryeah Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Min nytte av dette av dette er i utgangspunktet å vise dagens strømpris i en graf på morgenen. Så man ikke trenger å sette på vaskemaskin/tørketrommel, dusje osv. når prisen er på det høyeste. Det varierer jo selvfølgelig hvor mye dette har å si. Men i det siste har strømprisen vært dobbelt så dyr i tider på døgnet. Og når strøm i Januar kommer på ca 4000,- så er det ikke dumt å forsøke å spare litt her og der. Tibber har allerede alt dette i appen sin. Men blir lettere når man får det tilgjengelig for alle på nettbrett på veggen. Om man har morgendagens priser kan man jo planlegge da og om man ønsker. Har allerede fått å treffe bra på forbruk i forhold til pris en del dager. Men har mer å gå på. Se bilde fra tibber-appen. Endret 30. januar 2021 av Teryeah Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hellowlol Skrevet 30. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Det er ikke gjetning. Det er den avtalte prisen. Prisen er grei å ha hvis en vil styre noe ut ifra pris. Jeg gidder ikke betale dobbelt så mye for ladinga av bilen når jeg kan. Jeg driter i når den lader så lenge den er klar til når jeg trenger det. Er det feks et pris hopp fra 0300-0400 blir denne timen hoppet over og lading avsluttet senere/startet tidligere. Flotte grafer er ikke noe minus 😂 Endret 30. januar 2021 av hellowlol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Jeg må ha misforstått noe fundamentalt. Jeg trodde det var snakk om morgendagens priser og ikke dagens (?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teryeah Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Akkurat nå, VikingOy skrev: Jeg må ha misforstått noe fundamentalt. Jeg trodde det var snakk om morgendagens priser og ikke dagens (?) Man har tilgang til dagens og morgendagens priser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.