stigvi Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 Apulanta skrev (19 minutter siden): Hei, jeg er interessert i denne ESP32 -koden, jeg planlegger å ta med Nordpol -pris for hjemmeautomatisering og justere den elektriske tilstedeværelsen via ESP32 og legge til ESP32 modbus TCP -funksjon for å hente strømprisinformasjon for å kontrollere hjemmeautomatisering. Er den ESP32 -koden publisert et sted? Det er ikke så mye kode, men mer en konfigurasjon av esphome. Dette er en tilleggsdel av Home Assistant for å integrere esp noder. ESPHome — ESPHome esphome: name: varmtvannstank platform: ESP8266 board: esp01_1m wifi: ssid: "HEIME5.ORG" password: !secret heime_wifi domain: .lan #use_address: 10.0.0.46 # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails #ap: # ssid: "Varmtvannstank Fallback Hotspot" # password: "okz8anWfZKFP" #captive_portal: # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: reboot_timeout: 24h ota: globals: - id: state_automode type: bool restore_value: no initial_value: 'false' - id: heating type: bool restore_value: no initial_value: 'false' - id: heating_has_started type: bool restore_value: no initial_value: 'false' - id: low_temp type: bool restore_value: no initial_value: 'false' - id: seconds type: int restore_value: no initial_value: '0' - id: heating_time type: int restore_value: no initial_value: '0' - id: heating_totaltime type: int restore_value: no initial_value: '0' - id: heating_start type: int restore_value: no initial_value: '0' - id: last_temp type: float restore_value: no initial_value: '0.0' - id: last_value_from_ha type: int initial_value: '0' switch: - platform: gpio pin: 12 id: varmtvannstank_varme name: "varmtvannstank_varme" restore_mode: ALWAYS_OFF icon: "mdi:water-boiler" on_turn_on: - lambda: !lambda |- id(heating_time) = 0; id(heating_start) = id(homeassistant_time).utcnow().timestamp; on_turn_off: - sensor.template.publish: id: energy state: !lambda |- id(heating_totaltime) += id(heating_time); return id(heating_totaltime) / 1800.0; - platform: template name: "varmtvannstank_varmeautomatikk" id: automode icon: "mdi:water-boiler" lambda: |- return id(state_automode); turn_on_action: - globals.set: id: state_automode value: 'true' - globals.set: id: seconds value: '0' turn_off_action: - globals.set: id: state_automode value: 'false' dallas: - pin: GPIO14 status_led: pin: number: GPIO13 inverted: yes sensor: - platform: dallas address: 0xC5000008FABF3328 id: varmtvannstank_topp_temperatur name: "varmtvannstank_topp_temperatur" filters: - sliding_window_moving_average: window_size: 5 send_every: 5 on_value: then: - lambda: !lambda |- if(x < 45 && id(state_automode) == true) { id(varmtvannstank_varme).turn_on(); id(low_temp) = true; } if(x > 46) id(low_temp) = false; - platform: dallas address: 0xFA0319A2796AD628 id: varmtvannstank_bunn_temperatur name: "varmtvannstank_bunn_temperatur" filters: - sliding_window_moving_average: window_size: 5 send_every: 5 on_value: then: - lambda: !lambda |- if(x >= id(last_temp) + 0.35) id(heating_time) = id(homeassistant_time).utcnow().timestamp - id(heating_start) + 150; id(last_temp) = x; - platform: template id: energy name: "Energibruk varmtvann" unit_of_measurement: "kWh" icon: "mdi:power-plug" binary_sensor: - platform: homeassistant id: pris1 entity_id: binary_sensor.billigste_timer_1_1 - platform: homeassistant id: pris2 entity_id: binary_sensor.billigste_timer_1_2 - platform: homeassistant id: pris3 entity_id: binary_sensor.billigste_timer_1_3 - platform: homeassistant id: pris4 entity_id: binary_sensor.billigste_timer_1_4 - platform: homeassistant id: pris5 entity_id: binary_sensor.billigste_timer_1_5 - platform: homeassistant id: pris6 entity_id: binary_sensor.billigste_timer_1_6 interval: - interval: 4h then: - if: condition: - lambda: !lambda |- auto time_now = id(homeassistant_time).utcnow(); if(time_now.timestamp - id(last_value_from_ha) > 600) return true; return false; then: - switch.turn_on: automode - interval: 1min then: - if: condition: - lambda: !lambda |- int t = (70.0 - (id(varmtvannstank_topp_temperatur).state*0.5 + id(varmtvannstank_bunn_temperatur).state*0.5)) * 404.30769; if(t > id(seconds)) id(seconds) = t; if(id(pris6).state && id(seconds) > 5*3600) { ESP_LOGD("main", "Setter i gang oppvarming for pris 6"); return true; } else if(id(pris5).state && id(seconds) > 4*3600) { ESP_LOGD("main", "Setter i gang oppvarming for pris 5"); return true; } else if(id(pris4).state && id(seconds) > 3*3600) { ESP_LOGD("main", "Setter i gang oppvarming for pris 4"); return true; } else if(id(pris3).state && id(seconds) > 2*3600) { ESP_LOGD("main", "Setter i gang oppvarming for pris 3"); return true; } else if(id(pris2).state && id(seconds) > 3600) { ESP_LOGD("main", "Setter i gang oppvarming for pris 2"); return true; } else if(id(pris1).state) { ESP_LOGD("main", "Setter i gang oppvarming for pris 1"); return true; } else { ESP_LOGD("main", "I ventefase. Oppvarmingstid er %d sekunder. Låst på tid: %d", id(seconds), id(heating_has_started)); return false; } then: - if: condition: - lambda: !lambda |- id(heating_has_started) = true; if(id(heating) == false && id(state_automode) == true) return true; else return false; then: - lambda: !lambda 'id(heating) = true;' - switch.turn_on: varmtvannstank_varme else: - if: condition: - lambda: !lambda |- id(heating_has_started) = false; if(id(heating) == true && id(state_automode) == true && id(low_temp) == false) return true; else return false; then: - lambda: !lambda 'id(heating) = false;' - switch.turn_off: varmtvannstank_varme time: - platform: homeassistant id: homeassistant_time timezone: "Europe/Oslo" on_time: - seconds: 0 minutes: 0 hours: 0 then: - lambda: !lambda |- id(seconds) = 0; id(heating_totaltime) = 0; text_sensor: - platform: homeassistant id: watchdog entity_id: sensor.time on_value: then: - lambda: !lambda |- auto time_now = id(homeassistant_time).utcnow(); id(last_value_from_ha) = time_now.timestamp; Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apulanta Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 stigvi skrev (32 minutter siden): Det er ikke så mye kode, men mer en konfigurasjon av esphome. Dette er en tilleggsdel av Home Assistant for å integrere esp noder. ESPHome — ESPHome Hei, Takk for raskt svar. Jeg trodde koden var en Arduino IDE -type for den ESP01 -plattformen som henter nordpoll www.nordpoolgroup.com dager pris .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JarleW Skrevet 19. oktober 2021 Del Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Dette løste seg av seg selv. Slettet opprinnelig innlegg! Endret 21. oktober 2021 av JarleW Tilleggsinfo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Larsen Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 (endret) Takk for et flott tillegg til HA. Jeg trenger litt hjelp til å f.eks slå på VVB når strømmen er under dagens gjennomsnitt. -og slå av når verdi er over dagens gjennomsnitt. Bruker gjerne Node Red Endret 15. november 2021 av Mr. Larsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsH Skrevet 18. november 2021 Del Skrevet 18. november 2021 Jeg sliter med å få v0.0.3 -koden til å spille. Har prøvd litt forskjellige endringer i sensor.py uten å komme i mål feilfritt. Kan det være fordi jeg fremdeles er på HA v0.117.2 (core)/ python 3.7.3? Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 485, in async_added_to_hass Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: await self.check_stuff() Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 446, in check_stuff Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: self._update(today) Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 297, in _update Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: self._average = self._calc_price(data.get("Average")) Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 278, in _calc_price Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: float(1 + self._vat) Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: TypeError: can only concatenate str (not "float") to str Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hellowlol Skrevet 21. november 2021 Forfatter Del Skrevet 21. november 2021 LarsH skrev (På 18.11.2021 den 15.26): Jeg sliter med å få v0.0.3 -koden til å spille. Har prøvd litt forskjellige endringer i sensor.py uten å komme i mål feilfritt. Kan det være fordi jeg fremdeles er på HA v0.117.2 (core)/ python 3.7.3? Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 485, in async_added_to_hass Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: await self.check_stuff() Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 446, in check_stuff Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: self._update(today) Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 297, in _update Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: self._average = self._calc_price(data.get("Average")) Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 278, in _calc_price Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: float(1 + self._vat) Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: TypeError: can only concatenate str (not "float") to str Jeg er usikker på hva som er grunnen her. Siden du selv har gjort endringer vil jeg anbefale at du tar det fresh install av nordpool componenten. Sett opp sensoren vil via gui uten noe template og enable debug logging. Hvis du fortsatt får feil åpner du en issue på github med loggen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsH Skrevet 23. november 2021 Del Skrevet 23. november 2021 Dette var feilmeldingen med den opprinnelige v0.0.3 -koden, som jeg hadde lastet på nytt i custom_components. Siste forsøk var å kommentere ut alt nordpool-oppsett i sensors.yaml, og dobbeltsjekke at det ikke var igjen noen nordpool -entiteter før en HA-restart. Deretter: laste inn og konfigurere via "new integration". Samme feil. Ser ut som denne svenske kameraten har vært borti noe lignende: https://issueexplorer.com/issue/custom-components/nordpool/76 Men jeg har ikke dobbelt med "sensors:" -headers. Skal teste enda litt til før jeg evt åpner en issue 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolo Skrevet 25. november 2021 Del Skrevet 25. november 2021 (endret) Eirek skrev (På 1.10.2021 den 10.34): En template sensor som inneholder en array med data om "inneværende time og fremover, med tilhørende priser". Man kan jo også tenke seg attributter eller nye sensorer som sier min, max og avg pris i samme periode - altså herfra og fremover. Samme som den over, bare at man her begrenser den til å være herfra og x-antall timer fremover i tid En template sensor hvor man f.eks sier "Gi meg klokkeslettet for starten på den billigste 3-timersperioden mellom f.eks kl 22 og 07:00". Tallet 3 er jo bare et eksempel med tanke på hvor mange timer man trenger bilen plugget i for å lade bilen opp til f.eks 80% ut fra gjeldende SOC. Jeg tok det som en anledning til å utforske mulighetene i template. Dette er hva jeg kom frem til. Fikk ikke tid til å teste å lage sensor av dem, men all logikk du trenger bør være her. Lim den inn i template under Developer tool. {% set today_price = states.sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_09_025.attributes.today %} {% set tomorrow_price = states.sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_09_025.attributes.tomorrow %} Dagens priser: {{ today_price }} Morgendagens priser: {{ tomorrow_price }} {% set current_hour = now().hour -%} Gjeldene time: {{ current_hour }} Pris nå: {{ today_price[current_hour]}} Videre priser i dag: {{ today_price[current_hour:]}} {% set future_price = today_price[current_hour:] + tomorrow_price -%} Fremtidige priser: {{ future_price}} Snitt av fremtidige priser: {{ future_price | average | round(3) }} Min av fremtidige priser: {{ future_price | min | round(3) }} Max av fremtidige priser: {{ future_price | max | round(3) }} {% set inteval_start_tomorrow = 0 -%} {% set interval_start_hour = 22 -%} {% set interval_end_tomorrow = 1 -%} {% set interval_end_hour = 7 -%} {% set low_interval_length = 3 -%} {% set all_price = today_price + tomorrow_price -%} {% set interval_price = all_price[interval_start_hour + 24 * inteval_start_tomorrow : interval_end_hour + 24 * interval_end_tomorrow] -%} {% set last_considered_interval_index = (interval_price | length) - low_interval_length + 1 -%} Intervall priser: {{ interval_price }} Snitt av intervall priser: {{ interval_price | average | round(3) }} Min av intervall priser: {{ interval_price | min | round(3) }} Max av intervall priser: {{ interval_price | max | round(3) }} {% set ns = namespace(current_best_average=1000, current_best_index=-1) -%} {% for price in interval_price[:last_considered_interval_index] -%} {% set current_average = interval_price[loop.index0:loop.index0+low_interval_length] | average -%} {% if current_average < ns.current_best_average -%} {%-set ns.current_best_average = current_average -%} {% set ns.current_best_index = loop.index0 -%} {% endif -%} {% endfor -%} {%- set start_index = ns.current_best_index %} {%- set best_interval_price = interval_price[start_index:start_index+low_interval_length] %} Beste invervall priser: {{ best_interval_price }} {% set best_interval_start_hour = 24 * inteval_start_tomorrow + interval_start_hour + start_index -%} Beste {{ low_interval_length }} timers intervall starter kl {{ best_interval_start_hour % 24 }} i {% if best_interval_start_hour < 24 %}dag {% else %}morgen {% endif %}og snitt-prisen er {{ best_interval_price| average | round(3) }} Endret 27. november 2021 av Jolo Bugfix 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Larsen Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Hvordan kan jeg via homeassistant definere en enhet som er true eller false basert på om den nåværende strømprisen er over eller under "average" pris, slik at jeg kan bruke dette i automasjoner? Koding er ikke min sterkeste side. Så sitter pris på om noen kan veilede meg litt her. Her er hva jeg har til nå: {% if states.sensor.nordpool_kwh_bergen_nok_3_10_025.attributes.current_price %} > {{ states.sensor.nordpool_kwh_bergen_nok_3_10_025.attributes.average }} True {% else %} False {% endif %} Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Mr. Larsen skrev (7 minutter siden): Hvordan kan jeg via homeassistant definere en enhet som er true eller false basert på om den nåværende strømprisen er over eller under "average" pris, slik at jeg kan bruke dette i automasjoner? Koding er ikke min sterkeste side. Så sitter pris på om noen kan veilede meg litt her. Her er hva jeg har til nå: {% if states.sensor.nordpool_kwh_bergen_nok_3_10_025.attributes.current_price %} > {{ states.sensor.nordpool_kwh_bergen_nok_3_10_025.attributes.average }} True {% else %} False {% endif %} Det holder med dette: {{ states.sensor.nordpool.attributes.current_price > states.sensor.nordpool.attributes.average }} Men anbefaler å bruke dette: {{ state_attr("sensor.nordpool", "current_price") > state_attr("sensor.nordpool", "average") }} Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StianBjelland Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Hei, sprøsmål.. og jeg må vel preface med at jeg er forholdsvis ny i HA og HACS, har følgt det jeg forsto av selve installasjon av hacs og nordpool integrasjon og får ikke opp noen feilmeldinger iallefall (jeg teller det som et win). Men jeg finner ikke sensor.nordpool noen plass i HA, kan dere o store orakler forklare meg hva jeg mangler for å få den opp? Jeg har lagt in HACS, lagt til nordpool integrasjonen og lagt inn teksten: nordpool: sensor: - platform: nordpool # Should the prices include vat? Default True VAT: True # What currency the api fetches the prices in # this is only need if you want a sensor in a non local currecy currency: "EUR" # Helper so you can set your "low" price # low_price = hour_price < average * low_price_cutoff low_price_cutoff: 0.95 # What power regions your are interested in. # Possible values: "DK1", "DK2", "FI", "LT", "LV", "Oslo", "Kr.sand", "Bergen", "Molde", "Tr.heim", "Tromsø", "SE1", "SE2", "SE3","SE4", "SYS", "EE" region: "Kr.sand" # How many decimals to use in the display of the price precision: 3 # What the price should be displayed in default # Possible values: MWh, kWh and Wh # default: kWh price_type: kWh # This option allows the usage of a template to add a tariff. # now() always refers start of the hour of that price. # this way we can calculate the correct costs add that to graphs etc. # The price result of the additional_costs template expects this additional cost to be in kWh and not cents as a float # Note: if VAT is set to true, VAT will also be added to any additional_costs. # default {{0.0|float}} additional_costs: "{{0.0|float}}" hva mangler jeg? Mvh Stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThoStaKa Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) @Mr. Larsen Angående VVB og styring. Jeg bruker Node red power saver: https://github.com/ottopaulsen/node-red-contrib-power-saver Forfatteren av noden, Otto Paulsen, er også aktiv i tråden her. Jeg tror ikke nødvendigvis at det å låse seg til over/under snitt alltid er det mest effektive. Med power saver definerer du hvor mange timer maks vil skru av bereder og hvor mange timer minimum du vil ha berederen på igjen etter spareperiode. Med litt tweaking kan du være ganske sikker på at du slipper å dusje i kaldvann. I min egen flow har jeg planer om å legge til ekstrastyring som slår inn ved veldig kald bereder, høyt husforbruk osv, men inntil videre kjører jeg noden rett inn i HA. Kjapt eksempel her: [{"id":"4dc492be7fb6c7f9","type":"tab","label":"Power Saver test","disabled":false,"info":""},{"id":"8e7711194203d34f","type":"power-saver","z":"4dc492be7fb6c7f9","name":"Power Saver","maxHoursToSaveInSequence":"4","minHoursOnAfterMaxSequenceSaved":2,"minSaving":0.01,"sendCurrentValueWhenRescheduling":true,"outputIfNoSchedule":"true","scheduleOnlyFromCurrentTime":"false","x":723,"y":638.5,"wires":[["99fd6bdd6486ebbb"],["28efc1c7cb6824bd"],["1800eb630787c9ce"]]},{"id":"1149594112b31830","type":"server-state-changed","z":"4dc492be7fb6c7f9","name":"","server":"438405a.003b7fc","version":3,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_3_10_025","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":true,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":273.5,"y":702,"wires":[["8e7711194203d34f"]]},{"id":"1800eb630787c9ce","type":"debug","z":"4dc492be7fb6c7f9","name":"???","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":1006,"y":797,"wires":[]},{"id":"99fd6bdd6486ebbb","type":"api-call-service","z":"4dc492be7fb6c7f9","name":"påVV ","server":"438405a.003b7fc","version":3,"debugenabled":false,"service_domain":"climate","service":"turn_on","entityId":"climate.varmtvann","data":"","dataType":"jsonata","mergecontext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":1027.42236328125,"y":558.7135162353516,"wires":[["29f7c34880fb7ec2"]]},{"id":"28efc1c7cb6824bd","type":"api-call-service","z":"4dc492be7fb6c7f9","name":"VVav ","server":"438405a.003b7fc","version":3,"debugenabled":false,"service_domain":"climate","service":"turn_off","entityId":"climate.varmtvann","data":"","dataType":"jsonata","mergecontext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":1029.8499145507812,"y":639.0216217041016,"wires":[["9546c5f68fbb5836"]]},{"id":"29f7c34880fb7ec2","type":"debug","z":"4dc492be7fb6c7f9","name":"On","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":1277.5,"y":564,"wires":[]},{"id":"9546c5f68fbb5836","type":"debug","z":"4dc492be7fb6c7f9","name":"Off","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":1260,"y":625,"wires":[]},{"id":"438405a.003b7fc","type":"server","name":"Home Assistant","version":2,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":30}] Endret 1. desember 2021 av ThoStaKa Adding attribution Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 StianBjelland skrev (19 timer siden): Hei, sprøsmål.. og jeg må vel preface med at jeg er forholdsvis ny i HA og HACS, har følgt det jeg forsto av selve installasjon av hacs og nordpool integrasjon og får ikke opp noen feilmeldinger iallefall (jeg teller det som et win). Men jeg finner ikke sensor.nordpool noen plass i HA, kan dere o store orakler forklare meg hva jeg mangler for å få den opp? Jeg har lagt in HACS, lagt til nordpool integrasjonen og lagt inn teksten: nordpool: sensor: - platform: nordpool # Should the prices include vat? Default True VAT: True # What currency the api fetches the prices in # this is only need if you want a sensor in a non local currecy currency: "EUR" # Helper so you can set your "low" price # low_price = hour_price < average * low_price_cutoff low_price_cutoff: 0.95 # What power regions your are interested in. # Possible values: "DK1", "DK2", "FI", "LT", "LV", "Oslo", "Kr.sand", "Bergen", "Molde", "Tr.heim", "Tromsø", "SE1", "SE2", "SE3","SE4", "SYS", "EE" region: "Kr.sand" # How many decimals to use in the display of the price precision: 3 # What the price should be displayed in default # Possible values: MWh, kWh and Wh # default: kWh price_type: kWh # This option allows the usage of a template to add a tariff. # now() always refers start of the hour of that price. # this way we can calculate the correct costs add that to graphs etc. # The price result of the additional_costs template expects this additional cost to be in kWh and not cents as a float # Note: if VAT is set to true, VAT will also be added to any additional_costs. # default {{0.0|float}} additional_costs: "{{0.0|float}}" hva mangler jeg? Mvh Stian Kan ikke se at du mangler noe. Har du tatt omstart av HA? Her, https://my.home-assistant.io/redirect/developer_states/ , kan du søke etter nordpool Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Larsen Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Takk skal du ha @ThoStaKa 🙂 Denne er jo genial👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StianBjelland Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) 2 hours ago, stigvi said: Kan ikke se at du mangler noe. Har du tatt omstart av HA? Her, https://my.home-assistant.io/redirect/developer_states/ , kan du søke etter nordpool Hmm ser jeg nok har kopiert inn feil tekst jeg har region=NO2 som jeg fant i nordpool sin oversikt, ser jeg får feil på det når jeg kjører check config. Er ikke den regionen tilgjengelig? Jeg bor i Stavanger ser du. Finner ikke Stavanger som et valg Endret 1. desember 2021 av StianBjelland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 StianBjelland skrev (5 minutter siden): Hmm ser jeg nok har kopiert inn feil tekst jeg har region=NO2 som jeg fant i nordpool sin oversikt, ser jeg får feil på det når jeg kjører check config. Er ikke den regionen tilgjengelig? Jeg bor i Stavanger ser du. Finner ikke Stavanger som et valg Du må bruke Kr.sand Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StianBjelland Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 16 minutes ago, stigvi said: Du må bruke Kr.sand Ok takk for svar, skal teste det etter jobb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chrlod Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Leker meg litt med additional costs for å ta høyde for varierende energiledd i nettleien som kommer neste år. Har basert dette på tariffeksempelet, men korrigert for min nettleverandørs priser, klokkeslett og vinterpriser. Det er noe i implementeringen av tariffleddet jeg tydeligvis ikke helt forstår. Kan noen hjelpe meg med hva som feiler her: additional_costs: '{% set s = { "hourly_fixed_cost": 0.2192, "winter_night": 0.2248, "winter_day": 0.3048, "summer_day": 0.3704, "summer_night": 0.2904, "cert": 0.01 } %} {% if now().month >= 4 %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% else %} {{s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% endif %} {% else %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{s.winter_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {%else%} {{s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% endif %} {% endif %}' Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 |float konvertere bare det siste leddet til flyttall så prøv om det er parantes rundt hele uttrykket som mangler {{(s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}} chrlod skrev (27 minutter siden): Det er noe i implementeringen av tariffleddet jeg tydeligvis ikke helt forstår Kan du være litt mer konkret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsH Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 On 18/11/2021 at 15:26, LarsH said: Jeg sliter med å få v0.0.3 -koden til å spille. Har prøvd litt forskjellige endringer i sensor.py uten å komme i mål feilfritt. Kan det være fordi jeg fremdeles er på HA v0.117.2 (core)/ python 3.7.3? Nov 18 15:07:48 hapi2 hass[1467]: File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/nordpool/sensor.py", line 485, in async_added_to_hass ..... Wohoo! NP-sensoren virker nå. Mest sannsynlig noe krøll i python 3.7.3 hos meg. Hadde allikevel planer om å opgradere, så prøvde en "stunt-test": * Klonet SSD'en fra en Pi3B+ med Buster/ Python 3.7.3/ HA Core 0.117.2 til SSD på en Pi4B 4GB * Oppgraderte Buster til Bullseye på Pi4B * HA Core 0.117.2 starter ikke der. Istedet for å bruke mere tid på feilsøking, "reinstallerte" jeg HA Core som beskrevet i: https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi Unntatt noen punkter ettersom HA -omgivelsene allerede er tilstede. (Tok selvfølgelig først backup av /home/homeassistant/.homeassistant minus databasen) Nå har jeg Pi4B/ Bullseye/Python 3.9.2/ HA Core 2021.11.5 og fungerende NP-sensor. Alle andre interface funker også (wmbusmeters via SDR, RFLink, Razberry2) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chrlod Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) 59 minutes ago, stigvi said: Kan du være litt mer konkret? Default ser config slik ut: additional_costs: "{{0.0|float}}" Jeg redigerte inn tariffeksempelet som vist over additional_costs: '{% set s = { "hourly_fixed_cost": 0.2192, "winter_night": 0.2248, "winter_day": 0.3048, "summer_day": 0.3704, "summer_night": 0.2904, "cert": 0.01 } %} {% if now().month >= 4 %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% else %} {{s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% endif %} {% else %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{s.winter_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {%else%} {{s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% endif %} {% endif %}' Men dette fungerer ikke og nordpool sensoren er "Unavailable" med denne varianten. Var det riktig å ta bort hele "{{0.0|float}}" og legge inn slik jeg har gjort? Hva er riktig måte å legge inn disse i additional costs? Antar at jeg mangler noe i starten? additional_costs: ???? '{% set s = { Endret 1. desember 2021 av chrlod Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 chrlod skrev (25 minutter siden): Default ser config slik ut: additional_costs: "{{0.0|float}}" Jeg redigerte inn tariffeksempelet som vist over additional_costs: '{% set s = { "hourly_fixed_cost": 0.2192, "winter_night": 0.2248, "winter_day": 0.3048, "summer_day": 0.3704, "summer_night": 0.2904, "cert": 0.01 } %} {% if now().month >= 4 %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% else %} {{s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% endif %} {% else %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{s.winter_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {%else%} {{s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}} {% endif %} {% endif %}' Men dette fungerer ikke og nordpool sensoren er "Unavailable" med denne varianten. Var det riktig å ta bort hele "{{0.0|float}}" og legge inn slik jeg har gjort? Hva er riktig måte å legge inn disse i additional costs? Antar at jeg mangler noe i starten? additional_costs: ???? '{% set s = { Endre det til additional_costs: >- {% ........... Du trenger ikke enkelsnutt der heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Beklager dumt spørsmål kanskje, men @StianBjelland (eller andre); Hvor i Norpool integrasjonen er det man legger inn slike parametre/variable/settinger ? Jeg fant ingenting i configuration.yaml (!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chrlod Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) 28 minutes ago, stigvi said: Endre det til additional_costs: >- {% ........... Du trenger ikke enkelsnutt der heller Har nå lagt inn dette: additional_costs: >- {% set s = { "hourly_fixed_cost": 0.2192, "winter_night": 0.2248, "winter_day": 0.3048, "summer_day": 0.3704, "summer_night": 0.2904, "cert": 0.01 } %} {% if now().month >= 4 %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{(s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}} {% else %} {{(s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}} {% endif %} {% else %} {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{(s.winter_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}} {%else%} {{(s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}} {% endif %} {% endif %} Nordpool sensor blir fortsatt unavailable. Har for ordens skyld sjekket at det ikke er noe annet i config.yaml som lager krøll. Er jeg forresten OK i forhold til innrykk her? 9 minutes ago, VikingOy said: Beklager dumt spørsmål kanskje, men @StianBjelland (eller andre); Hvor i Norpool integrasjonen er det man legger inn slike parametre/variable/settinger ? Jeg fant ingenting i configuration.yaml (!) Du må kopiere dette i configuration.yaml selv: https://github.com/custom-components/nordpool Endret 1. desember 2021 av chrlod Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 chrlod skrev (1 time siden): Du må kopiere dette i configuration.yaml selv: https://github.com/custom-components/nordpool Hei, jeg har installert Nordpool Integrasjonen og opprettet custom folders etc, og alt fungerer greit. Men jeg har ingen "nordpool" seksjon eller settinger verken i min configuration.yaml eller i sensors.yaml i det hele tatt. Kan jeg ganske enkelt opprette dette (manuellt) i uten at dette forstyrrer selve integrasjonen som jeg allerede har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.