Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må få på plass noen flere sensorer for bla. temperatur og luftfuktighet i heimen. Ser at det finnes feks. Cleverio temp/fuktighetssensor til 299 som er z-wave og xiaomi sine på zigbee(som man vel får handla på nett ulike steder billigere enn kjell).

Noen tanker om z-wave/zigbee? Ut over de kjente det ene vs det andre på nett, hvordan erfarer folk det i praksis? Dette kommer til å bli brukt med HA som hub og en del sensorer bør kunne gå på batteri av praktiske årsaker. Det favoriserer vel  zigbee, men bor i rekkehus så mengden utstyr som opererer i samme frekvensområde er jo ikke akkurat liten.....

Skrevet

Jeg har Xiaomi sine i nesten alle rom. Veldig fornøyd! Lang batteritid og visuelt greie og se på. :) 

Var ikke klar over at det fantes noe Z-Wave alternativ, faktisk...

Skrevet

Har etterkvart ein heil haug med Xiaomi sine (Aqara?). 

Veldig fornøgd med desse, rapporterer temperatur, RH og lufttrykk - den siste har eg ikkje brukt til noko enno. Billig og bra, brukar CR2032 batteri som er billig å kjøpe på nettet, samanlikna med f.eks CR123 som ikkje akkurat er billige. 

Skrevet

Har 8 xiaomi aqara jeg også, og de fungerer helt supert.

Mens vi er inne på tremp sensorer. Noen som kan anbefale noe på zigbee for å måte temperatur på innsiden av kjøleskap og fryseskap?

Skrevet

Tror de som er z-wave er ganske nye, koster fort en del mer pr stk også og det blir fort litt penger av det når du skal ha en noen.

Forsåvidt interessert i kjøleskap også, står -5 og 0 som operating temp på flere, da bør de jo i prinsippet funke i kjøleskapet, med mindre signalet blir for svakt.

Skrevet
43 minutter siden, chr85 skrev:

Forsåvidt interessert i kjøleskap også, står -5 og 0 som operating temp på flere, da bør de jo i prinsippet funke i kjøleskapet, med mindre signalet blir for svakt.

Jeg har Xiaomi Aqara i kjøleskapet. Må bytte batteri 3-4 ganger i året, men ellers greit. :) 

Prøvde i fryseren, men batteriet holdt bare 2-4 uker...

Skrevet
4 timer siden, ZoRaC skrev:

Prøvde i fryseren, men batteriet holdt bare 2-4 uker...

Samme erfaring her, men gjaldt det også originalbatteriene hos deg? Innbiller meg at de varte sikkert et år, men at alle andre jeg har prøvd i ettertid bare varer noen få uker.

Skrevet
8 minutter siden, Venin skrev:

Samme erfaring her, men gjaldt det også originalbatteriene hos deg? Innbiller meg at de varte sikkert et år, men at alle andre jeg har prøvd i ettertid bare varer noen få uker.

Det originale tror jeg holdt 5-6 mnd. 

Skrevet
5 timer siden, Evelen skrev:

Mens vi er inne på tremp sensorer. Noen som kan anbefale noe på zigbee for å måte temperatur på innsiden av kjøleskap og fryseskap?

Om du er villig til å bruke NodeMCU/Arduino så har eg bra erfaring med DS18B20-sensorar. Sender data via WiFi (til HomeSeer). Sensorane er av typen vanntette med 1-2 m kabel som du loddar eller skrur på kortet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.