Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Z-way 2.2.4 er ute og kommer med en del feilrettinger og nye funksjoner.

Du kan laste ned siste versjon av Z-Way her.

Jeg skal gi en kort forklaring på et par av de nye funksjonene.

Z-Wave nettverk kart

Screen Shot 2016-10-25 at 10.33.24.png

Dette er en ny funksjon som du finner i ExpertUI under "Network/Network Map" som skal være et kart over alle nodene i nettverket ditt og hvordan de er linket med hverandre. Selv er jeg ikke helt imponert over denne funksjonen enda da den virker litt "uferdig" pluss at i mine øyne får du en bedre oversikt over nettverket ditt ved å bruke rutetabellen du finner under "Network/Routing" som vist på bildet under.

Screen Shot 2016-10-25 at 10.34.20.png

Z-wave Link Health

En annen funksjon som er ny i 2.2.4 ExpertUI er Link Health som du finner under konfigurasjons menyen til enhetene dine. Dette er en glimrende funksjon som gjør det enklere for deg å feilsøke nettverket ditt da du kan teste kommunikasjonen mellom hver enkelt node i nettverket.

Screen Shot 2016-10-25 at 10.32.25.png

Se full endringslogg her:

Vis skjult innhold

Vis full oppføring

Skrevet

Jepp. :) 

@iblis bruker den til Z-wave, og har flere programmer til ulike systemer, og jeg gleder meg enda til innlegget hvor han oppsummerer systemet sitt på en forståelig måte. :D

Skrevet
  SK951 skrev (På 31.10.2016 den 9.23):

Er  Z-Way en plattform som eks. Domoticz? 

Ekspander  

Ja, det er en plattform ala Domoticz/HomeSeer/openHAB med egen appstore for mer funksjonalitet og med en fullverdig API for å integrere andre systemer.

Selv bruker jeg den kun som en z-wave motor for mitt hjemmeautomasjon-system via MQTT.

PS: Den fungerer bare sammen med RaZberry og UZB1 (med lisens) eller som en gateway kalt POPP HUB.

Moskus skrev (På 31.10.2016 den 9.46):

... og jeg gleder meg enda til innlegget hvor han oppsummerer systemet sitt på en forståelig måte. :D

Ekspander  

Den kommer... ??

• Like 1
Skrevet (endret)
  iblis skrev (På 1.11.2016 den 8.22):

Du får kjøpt Z-Way lisensen enten fra eBay eller Z-Wave Europe.

Selv har jeg kjøpt lisens fra begge steder. 

Ekspander  

Takk for svar. Det var faktisk ikke helt rett fram å finne ut av.

En ting til, vet du om lisensen er inkludert i Razberry?

Endret av xibriz
Skrevet
  iblis skrev (På 2.11.2016 den 8.46):

Ja, det er kun UZB1 som trenger lisens. RaZberry er ferdig lisensiert ut av boksen. :) 

Ekspander  

Supert. Siste spørsmål siden du er i nærheten: Finnes det en plugin/binding/vet ikke hva det heter mellom Telldus og Z-Way eller er det ikke noen som har laget dette enda?

Planen min er å fortsette å bruke Telldus til 433Mhz enheter å begynne å bruke Z-Way til Z-Wave.. da hadde det vært greit å styre alt fra en plass.

Skrevet
  xibriz skrev (På 2.11.2016 den 8.48):

Supert. Siste spørsmål siden du er i nærheten: Finnes det en plugin/binding/vet ikke hva det heter mellom Telldus og Z-Way eller er det ikke noen som har laget dette enda?

Planen min er å fortsette å bruke Telldus til 433Mhz enheter å begynne å bruke Z-Way til Z-Wave.. da hadde det vært greit å styre alt fra en plass.

Ekspander  

Tok et raskt søk og kom frem til denne posten på z-wave.me og svaret er nei :( 

Selv bruker jeg Z-Way til Z-Wave som igjen kommuniserer med openHAB over MQTT (openHAB støtter også Z-Way via en egen binding hvis du ikke vil bruke MQTT). 

Og openHAB har også en egen binding for Telldus som gjør at du kan styre alt fra en plass :) 

Skrevet
  iblis skrev (På 2.11.2016 den 9.08):

Tok et raskt søk og kom frem til denne posten på z-wave.me og svaret er nei :( 

Selv bruker jeg Z-Way til Z-Wave som igjen kommuniserer med openHAB over MQTT (openHAB støtter også Z-Way via en egen binding hvis du ikke vil bruke MQTT). 

Og openHAB har også en egen binding for Telldus som gjør at du kan styre alt fra en plass :) 

Ekspander  

Supert, selv om det ikke var svaret jeg ønsket :)

Da lager jeg heller min egen binding mellom Z-Way og Telldus enn å gå veien via OpenHAB dersom det blir behov for det samtidig som jeg får masse fritid til overs :)

Skrevet
  xibriz skrev (På 2.11.2016 den 9.14):

Da lager jeg heller min egen binding mellom Z-Way og Telldus enn å gå veien via OpenHAB dersom det blir behov for det samtidig som jeg får masse fritid til overs :)

Ekspander  

Dette tror jeg mange vil sette pris på :D 

Du finner en del informasjon om hvordan lage din egen modul/addon til z-way her.

• Like 1
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.