Ronny Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 Plutselig uten forvarsel, ser jeg at min Hometroller SEL Pro ikke responderer på webgui. Om jeg forsøker å gå inn på View logfile så henger nettleser, og tilslutt melder Homeseer Out of memory. Andre menyer er operative og ok. Jeg har disablet og enablet log i System setup. Jeg har renamet Homeseerlog.hsd og ser at den lager ny fil. Jeg har også valgt restore backup, og Reinstall Homeseer fra Recovery. Tror jeg har vært gjennom det meste, om jeg disabler alle plugins, og restarter, så ser det ut til at logen vises i 10 sekunder etter restart så henger den. Om jeg først går inn på View log. så er eneste utvei restart etterpå/svenskeknappen Alle plugins virker, Zwave er oppe og kjører etter restore og i grunnen er alt bra, men jeg ønsker å kunne se loger som før. Er det noen som har noen gode tips ? Siter
Ronny Skrevet 15. september 2019 Forfatter Skrevet 15. september 2019 6 minutes ago, ZoRaC said: Kan det være disken som er full? Takk for raskt svar. Du pekte meg i riktig retning. noe mindre kjent med Linux så tenkte ikke på dette Noen tips til hvilken mappe som fyller seg opp unødig ? Jeg starter letingen etter unødige filer Siter
ZoRaC Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 7 minutter siden, Ronny skrev: Noen tips til hvilken mappe som fyller seg opp unødig ? Sitat Type the following command at the shell prompt to find out top 10 largest file/directories: du -a /dev/sda1 | sort -n -r | head -n 10 Siter
Ronny Skrevet 15. september 2019 Forfatter Skrevet 15. september 2019 14 minutes ago, ZoRaC said: du -a /dev/sda1 | sort -n -r | head -n 10 Nydelig. Ser at Yr plugin har vært slem med diskplassen... /usr/local/HomeSeer/html/images/YR/images/ Skal se over config av denne. Ser ut til at den laster ned forecast osv som bilder, men ikke rydder etter seg. Siter
ZoRaC Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 Men det blir vel bare ca 200 MB på 300 dager? Siter
Ronny Skrevet 15. september 2019 Forfatter Skrevet 15. september 2019 6 minutes ago, ZoRaC said: Men det blir vel bare ca 200 MB på 300 dager? Tydelig at noe bygger seg opp her. Bilde før og etter sletting av YR\ìmages mappen Disken min smiler igjen, og jeg kjenner jeg er bittelitt skeptisk til Yr plugin etter dette... Tusen takk for hjelpen @ZoRaC 1 Siter
HSv Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 (endret) Det er nok verdt å slette de yr-filene, så får du iallefall systemet skikkelig i gang igjen. Men fortsett å lete - som ZoRaC sier så utgjør ikke de filene så mye Gode steder å se er /var/log og /usr/local/HomeSeer/Logs Du kan også sjekke om du har noen store filer liggende av typen .zip .tar eller .tgz En generell metode for å lete vil bli noe lignende: cd / sudo du -ksH * Og så "drill down" i directory stukturen til du finner noe som gjør en forskjell Endret 15. september 2019 av HSv ...eller at du har større filer også i yr-mappen :-) Godt det order seg Siter
Ronny Skrevet 15. september 2019 Forfatter Skrevet 15. september 2019 Just now, HSv said: Det er nok verdt å slette de yr-filene, så får du iallefall systemet skikkelig i gang igjen. Men fortsett å lete - som ZoRaC sier så utgjør ikke de filene så mye Gode steder å se er /var/log og /usr/local/HomeSeer/Logs Du kan også sjekke om du har noen store filer liggende av typen .zip .tar eller .tgz En generell metode for å lete vil bli noe lignende: cd / sudo du -ksH * Og så "drill down" i directory stukturen til du finner noe som gjør en forskjell Hos meg utgjorde YR\Images alene 75% av diskplassen på 21GB. Alt fungerer topp nå Jeg følger med på den mappen videre og ser om den fortsetter å fylles. Jeg ser ingen grunn for at Pluginen skal ta vare på forecast filer x år tilbake i tid. Er det ikke en "retention" metodikk på dette så filer/bilder eldre enn x-dager kan slettes ? Det hadde jeg sett for meg at pluginen kunne defineres til. Siter
ZoRaC Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 5 minutter siden, Ronny skrev: Tydelig at noe bygger seg opp her. Bilde før og etter sletting av YR\ìmages mappen Jøss, 15 GB... Jeg vil tipse om Monit - den kan sende pushvarsel ved f.eks lite diskplass, høy minne-/CPU-bruk, automatisk restarte tjenester (HomeSeer) som ikke responderer, osv. Siter
Moskus Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 Akkurat nå, Ronny skrev: Jeg ser ingen grunn for at Pluginen skal ta vare på forecast filer x år tilbake i tid. YR-plugin'en har alltid ryddet etter seg her. 2 Siter
ZoRaC Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 1 minutt siden, Ronny skrev: Er det ikke en "retention" metodikk på dette så filer/bilder eldre enn x-dager kan slettes ? Det hadde jeg sett for meg at pluginen kunne defineres til. Om ikke plugin håndterer dette så kan du lage en event som sletter filer fra mappen som er eldre enn x dager. Siter
Ronny Skrevet 15. september 2019 Forfatter Skrevet 15. september 2019 1 minute ago, ZoRaC said: Jeg vil tipse om Monit - den kan sende pushvarsel ved f.eks lite diskplass, høy minne-/CPU-bruk, automatisk restarte tjenester (HomeSeer) som ikke responderer, osv. Nesten pinlig å si at min jobb IT mann og jobber med bla. monitorering av infrastruktur/systemer. Men det er for kunder vel og merke. Du vet skomakerenes barn.... ? 2 Siter
toby_77 Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 (endret) 2 hours ago, Moskus said: YR-plugin'en har alltid ryddet etter seg her. YR'pluginen skal rydde opp etter seg - men så nå at det er en liten bug som gjør at dette ikke skjer på Linux. Fikset i versjon 3.0.3.11 Endret 15. september 2019 av toby_77 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.