Zulboom Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 (endret) I og med at 350 kr-grensa forsvinn f.o.m. 1. januar 2020 kan det sikkert vere lurt å hamstre diverse småstash frå AliExpress og eBay før den tid. Kva skal de handle før det er slutt på moroa? Edit: meinte visst 1. april 2020. Takk til Zorac! Endret 12. oktober 2019 av Zulboom 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 9 timer siden, Zulboom skrev: I og med at 350 kr-grensa forsvinn f.o.m. 1. januar 2020 Du mener 1. April 2020? God tid enda. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Slik jeg har forstått det så er det åpnet for at feks aliexpress kan sørge for innbetaling av moms. Gjør de det er plutselig grensen endret til 3000 kroner. Ref https://www.dinside.no/okonomi/denne-buksa-blir-nesten-300-kroner-rimeligere-nar-momsgrensa-forsvinner/71684683#_ga=2.217027222.1030969913.1570829221-1381958642.1563606364 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 55 minutter siden, Guahtdim skrev: Slik jeg har forstått det så er det åpnet for at feks aliexpress kan sørge for innbetaling av moms. Gjør de det er plutselig grensen endret til 3000 kroner. Ref https://www.dinside.no/okonomi/denne-buksa-blir-nesten-300-kroner-rimeligere-nar-momsgrensa-forsvinner/71684683#_ga=2.217027222.1030969913.1570829221-1381958642.1563606364 Men elektronikk er tollfritt, så 3000 kr-grensa får ingen betydning for den typen utstyr. Så prisene går da bare opp med 25% MVA. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillmar Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Fordelen med at butikken får mulighet til å betale inn mva. på kjøp under 3000 er i hovedsak at man slipper unna gebyrene til speditøren (posten ol.). Og toll i de tilfellene der man kjøper tollbelagte varer. Jeg antar at butikkene vi ta et vist gebyr for å betale inn mva. men tipper dette blir lavere enn speditøren sine gebyrer i dag... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zulboom Skrevet 12. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2019 1 time siden, ZoRaC skrev: Du mener 1. April 2020? God tid enda. Dette var flaut, men ja, du har heilt rett ? 28 minutter siden, ZoRaC skrev: Men elektronikk er tollfritt, så 3000 kr-grensa får ingen betydning for den typen utstyr. Så prisene går da bare opp med 25% MVA. Det høyrest jo kjempebra ut, då er det ikkje så farleg likevel. Kanskje eg berre skal stenge heile tråden? ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 På 12.10.2019 den 10.08, ZoRaC skrev: Så prisene går da bare opp med 25% MVA. ... utenom at du må betale et sprøtt høyt "gebyr" til fraktselskapet hvis de må ta seg av momsen for deg. Toll har aldri vært et problem, men "fortollingsgebyret", "håndteringsgebyr" eller "MVA-gebyr" gjør en vare til 30 kr skrekkelig dyr. Så la oss håpe at mange blir med på den frivillige ordningen. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 Ordningen med at nettbutikken krever inn og betaler MVA til Norge heter VOEC (VAT on eCommerce). Jeg spurte Skatteetaten om det finnes en liste over VOEC-butikkene og hva som skjer om man kjøper fra ikke-VOEC-butikker (siden teksten på nettsidene deres gir innrykk av at alle må være VOEC for å selge til Norge). Svar: Sitat VOEC-ordningen trer i kraft 1. april 2020, og det er ikke åpnet for å registrere seg ennå. Vi vil oppdatere nettsidene våre med informasjon om ordningen i løpet av kort tid. Så alle nettbutikker i verden får da 1 mnd på seg til å registrere seg og få på plass de nødvendige IT-endringene! Jeg tipper hele ordningen blir utsatt... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 11. februar 2020 Del Skrevet 11. februar 2020 Her er forresten teksten: Sitat Utenlandske nettbutikker Varer med verdi under 3 000 kroner Utenlandske nettbutikker som tilbyr andre varer enn næringsmidler, restriksjonsbelagte varer og varer som ilegges særavgifter, må registrere seg for merverdiavgift og oppkreve merverdiavgift ved salg av slike varer til forbrukere i Norge. Plikten gjelder ved salg av varer med verdi under 3 000 kroner. Dette utgjør en endring fra dagens prosedyrer ved innførsel, der det gjennomgående er forbrukeren som er ansvarlig for å betale merverdiavgiften. Plikten til å registrere seg og beregne og betale merverdiavgift påhviler «tilbyderen» av varen, altså den utenlandske nettbutikken. Der selgeren selger sine varer gjennom egen nettbutikk, app-butikk, portal e.l., skal selgeren registrere seg. Der selgeren derimot selger sine varer via en formidler, typisk en e-handelsplattform, skal formidleren registreres. Kilde: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-fjernes-350-kronersgrensen-ved-handel-fra-utlandet/id2682933/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 17 timer siden, ZoRaC skrev: Jeg tipper hele ordningen blir utsatt... Ja, la oss håpe det. Hvordan i allverden har de tenkt nå? eBay har vel dette snart integrert tror jeg, men hva med AliExpress? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sture00 Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 Jeg stemmer for at vi bruker Kvoteappen og betaler inn på eget initiativ. Da kan vi bruke et system som allerede satt i gang og fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norseman Skrevet 12. februar 2020 Del Skrevet 12. februar 2020 eBay har hatt dette lenge hvis man handler via eBay Global Shipping Program. Amazon også. Betaler MVA når man handler og ferdig med det. Forutsigbart og praktisk. Faktisk pleier det å komme noen kroner i retur fordi de tar i litt ekstra når de beregner mva grunnet valuta-usikkerhet. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Jeg tok feil... Nå har de lagt ut info om registrering: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/lav-verdi/ Et par interessante punkt som jeg merket meg: Sitat Vær oppmerksom på at 3000-kronersgrensen for VOEC-ordningen gjelder per vare – ikke per faktura eller transaksjon. Det er verdien av varen på kjøpstidspunktet som er avgjørende. Sitat Overgangsordning For å lette implementeringen av den nye ordningen vil Norge innføre ytterligere forenklinger for nettbutikker og markedsplasser i en overgangsperiode. Salg som ble gjort før 1. april 2020 Den nye VOEC-ordningen gjelder varer kjøpt 1. april 2020 eller senere. Den vil ikke gjelde tidligere salg (dersom ikke MVA er pliktig under eksisterende regler) selv om varene ikke ankommer Norge før etter 1. april 2020. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Oi! Jeg har handlet småplukk som en gærning de siste dagene, men nå er det jo altså bare å fortsette helt frem til 31. mars. Sweet! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Her er svar på hva som skjer om butikken ikke krever inn MVA (da blir det egentlig likt som i dag, bare fra første krone): Sitat Internasjonale nettbutikker får plikt til å registrere seg slik at det gjør det mulig for dem å kreve inn merverdiavgift og sende varer til Norge. De som ikke registrerer seg i den forenklede ordningen (VOEC) må registrere seg i det ordinære MVA-registeret. Hvis nettbutikken ikke krever inn mva, vil avgiften bli krevd inn ved innførsel til Norge. Den som transporterer varen (f.eks. Posten eller andre transportører) kan i tillegg kreve et gebyr fra kunden for å deklarere varen. Du finner informasjon som forbruker på: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Tror dere de har kontaktet de store nettbutikkene om dette? Ser liksom ikke for meg at AliExpress på egen hånd leser om norske VOEC... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Jeg har lurt litt på det. Amazon og eBay har jo gjort noen tiltak, og Ali har vel mange nok norske brukere til at noen har prøvd å gi dem beskjed... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilfire Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/350-kronersgrensen-avvikles/ Sitat - Disse avgiftene ilegges ved innførsel, slik at varer som bestilles før 1. januar også kan bli ilagt avgift hvis de fortolles etter denne datoen. Det er viktig å være obs på dette når man legger inn bestillinger i tiden fremover, sier Hatleskog Vastvedt. Fra 1. april er det planlagt å avvikle 350-kronersgrensen for øvrige varer. For næringsmidler så er datoen for innførsel ikke annkomst slik jeg leser det. Vil ikke samme gjelde øvrige varer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 36 minutter siden, lilfire skrev: For næringsmidler så er datoen for innførsel ikke annkomst slik jeg leser det. Vil ikke samme gjelde øvrige varer? Nyheten du linker til er fra 2019, de har «ombestemt seg» og lagt ut annen info etter det. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solosuper Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 Men hvis vi går tilbake til hovedspørsmålet. Hva ville du hamstret før 1. april? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Jeg har bestilt over 20 forskjellige små pakker. F.eks. solder sleeves, batteridrevet loddebolt, USB-adaptere, helping hands, hovedkort og glassplate til 3D-printer, nano tape og forskjellige kabel-connectors. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mk1 black limited Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 I disse virustider så tar det temmelig mye ekstra tid å få tingene sendt, de sliter i Kina nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Ja, mange av mine har ikke blitt sendt enda. Og det har gått over en måned... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ATWindsor Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 On 20/02/2020 at 16:22, ZoRaC said: Her er svar på hva som skjer om butikken ikke krever inn MVA (da blir det egentlig likt som i dag, bare fra første krone): Hele dette opplegget er ufattelig klønete gjennomført, hvorfor gjøre det i norge et halvår før det blir et fellesopplegg i EU? Hvorfor ikke la oss fortolle i en app eller noe, istedet for å betale overpris til fraktselskap? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodstrupmoen Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 350-kronersgrensen består inntil videre for sendinger fra nettbutikker som ikke er registrerte i VOEC Utgangspunktet har vært at 350-kronersgrensen skulle fjernes for alle varer fra 1. april. Det er imidlertid vedtatt en overgangsordning. Den medfører at 350-kronersgrensen for betaling av mva og toll skal bestå inntil videre når du handler fra en nettbutikk og e-markedsplasser som IKKE er registrert i VOEC. Det betyr at dagens ordning vil bestå også etter 1. april for sendinger fra disse butikkene. De varene som muligens er forsinket på grunn av koronaviruset har dermed større sjanser for å nå frem i tide. https://www.toll.no/no/om-tolletaten/nyheter/2020/netthandel---hva-skjer-1.-april/ 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.