ØysteinHJ Skrevet 14. oktober 2019 Skrevet 14. oktober 2019 Hepp. Har en ConBee 2 og har nettopp kjøpt meg noen Ikea-lyspærer og en Aqara-sensor for å teste litt. Har ConBee'en i Windows-PCen som HS3 er installert på. Og deConz og Phoscon ser ut til å fungere. Men holder på å feilsøke noen problemer jeg har med å få ConBee'en til å fungere i HS3. Problemene jeg har så lagt: * Greier ikke å få Ikea-pærene registrert i Phoscon. Ingenting skjer når jeg skanner etter lyspærer og slår av/på Ikea-pærene en rekke ganger. * Docker for Windows (som jeg kjører ESPHome i) har en intern DHCP-server for Docker-containere som også har DHCP-server og deler ut IP-adresser (så ConBee'en får IP-adresse på en annen gruppe (10.x.x.x) enn lokalnettet ellers (192.168.x.x). Får likevel tak i Phoscon og ConBee'en vha <server-ip>:8080. Ser det er blitt laget en guide for et par år siden: Gjelder dette fremdeles? Altså er det noen grunn til at jeg skal måtte fyre igang en RPi bare for å ha noe å kjøre ConBee'en på, fremfor å bare bruke den i Windows-PCen? Siter
Moskus Skrevet 14. oktober 2019 Skrevet 14. oktober 2019 ØysteinHJ skrev (På 14.10.2019 den 15.46): Gjelder dette fremdeles? Ekspander Definer "gjelder". Den fungerer enda.... ØysteinHJ skrev (På 14.10.2019 den 15.46): Altså er det noen grunn til at jeg skal måtte fyre igang en RPi bare for å ha noe å kjøre ConBee'en på, fremfor å bare bruke den i Windows-PCen? Ekspander Nei, man må ikke det. Men personlig synes jeg det gjør det enklere... Siter
ØysteinHJ Skrevet 14. oktober 2019 Forfatter Skrevet 14. oktober 2019 Moskus skrev (På 14.10.2019 den 16.42): Nei, man må ikke det. Men personlig synes jeg det gjør det enklere... Ekspander Hvordan enklere? Siter
Moskus Skrevet 14. oktober 2019 Skrevet 14. oktober 2019 ØysteinHJ skrev (På 14.10.2019 den 17.01): Hvordan enklere? Ekspander Zigbee fungerer da som en Z-NET. Alt er i en boks og man trenger bare en RPi et sted som gjør at det da kan plasseres et hendig sted for å øke rekkevidden. Siter
ØysteinHJ Skrevet 16. oktober 2019 Forfatter Skrevet 16. oktober 2019 Med "som en Z-NET" mener du at du dedikerer en RPi bare til ZigBee, sant? Eller kjører du ZigBee og Z-Wave på samme RPi? Men jeg ser poenget ditt ang. å kjøre ConBee'en på en RPi. Sannsynligvis mindre sjans for at RPien kræsjer enn Windows-PCen. Men jeg fikk det til å fungere ved å tvinge deCONZ over på en annen port. Så utsetter jeg å flytte det over til RPien til seinere. Men undres litt på hvordan det blir videre nå. Så langt jeg kan se så må både Ikea-remote og Ikea-pærer legges til i deCONZ for å kunne styre de fra HS3. Men da forsvinner den innebygde styringa av pærene fra remoten. Må jeg da bygge opp alt i HS3 av knappkontroll og tilstandsstyring (dimmekontroll og sykling mellom farger) vha skripting? Ser en del daterte tråder hvor folk har skrevet skript for å kalle på APIet til JowiHue. I så fall tenker jeg det er fristende å bare vente til HS4 kommer med innebygget ZigBee-styring, fremfor å investere masse tid i å tilpasse JowiHue. Siter
ZoRaC Skrevet 16. oktober 2019 Skrevet 16. oktober 2019 ØysteinHJ skrev (På 16.10.2019 den 7.57): Må jeg da bygge opp alt i HS3 av knappkontroll og tilstandsstyring (dimmekontroll og sykling mellom farger) vha skripting? Ekspander Ikke skripting, men events. «IF remote is set to dim up then set lyspære to lyspære+5» f.eks. Et annet alternativ er å sette det opp i deCONZ (Phoscon) sin switch editor - da får du direkte koblet bryter mot pæren. 1 Siter
ØysteinHJ Skrevet 18. oktober 2019 Forfatter Skrevet 18. oktober 2019 Det ble switch editoren i Phoscon. Hadde lyst til å legge til en diskolys-scene hvor lyset kontinuerlig syklet gjennom et knippe farger på guttungens rom. Lå ikke inne funksjon for det i Phoscon, så det får bli noe i HS etterhvert. ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.