JxxxIxxx Skrevet 28. oktober 2019 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg beklager at jeg kommer med det som muligens er et novise-spÞrsmÄl som det kanskje allerede finnes klare svar pÄ i forumet allerede, men jeg har lest gjennom alt jeg har kunnet finne og fÞler meg fortsatt litt forvirret og ikke helt 100% trygg pÄ hva jeg skal gjÞre. Mitt spÞrsmÄl er som fÞlger: Jeg kjÞrer to HS3 installasjoner, begge med en UZB1, firmware versjon ukjent (hvordan finner jeg ut dette?). Jeg har fÞrst nÄ ganske nylig forstÄtt at den "backupen" man kan ta av UZB1 i HS3 ikke er mulig Ä restore, da HS3 tilsynelatende ikke stÞtter dette i nÄvÊrende versjoner. Med andre ord er jeg helt ubeskyttet og vil miste hele Z-wave oppsettet dersom UZB1-enhetene jeg bruker skulle feile. Jeg har videre forstÄtt det slik at det er mulig Ä ta backup av UZB1 ved Ä bruke Aeotec sin Z-stick backup software. Bare sÄ jeg er *helt* sikker pÄ at jeg ikke gjÞr noe galt og roter til noe pÄ de eksisterende installasjonene: Jeg har forstÄtt det slik at for Ä ta backup mÄ jeg utfÞre fÞlgende prosedyre: - Stenge ned HS3 og stenge ned server. - Koble fra UZB1. - Koble UZB1 til en annen windows-pc. - Eventuelt installere USB-driver for UZB1? - Starte Aeotec-software og fÞlge bruksanvisningen for ta backup, som om den skulle vÊre en Z-stick. - Koble fra UZB1. - Koble tilbake UZB1 til HS server og starte opp server og HS3. Da skal alt forhÄpentligvis vÊre som fÞr i HS3, og jeg har da fÄtt en fil med backup av UZB1-oppsettet som jeg senere kan restore til en annen UZB1 ved behov, eller eventuelt allerede nÄ restore til en "reserve" UZB1, slik at den er klar til bruk. Kan noen bekrefte om jeg har forstÄtt dette riktig, fÞr jeg setter i gang. Beklager hvis dette er banale spÞrsmÄl, men min erfaring med disse tingene er begrenset. Hele Z-wave interfacet pÄ begge installasjonene har stort sett bare virket, uten nevneverdige problemer helt siden jeg begynte Ä bruke HS3, men det fÞles ikke trygt Ä fortsette hetlt uten backup.  Siter
JohnMartin Skrevet 28. oktober 2019 Skrevet 28. oktober 2019 11 minutes ago, JxxxIxxx said: Jeg beklager at jeg kommer med det som muligens er et novise-spÞrsmÄl som det kanskje allerede finnes klare svar pÄ i forumet allerede, men jeg har lest gjennom alt jeg har kunnet finne og fÞler meg fortsatt litt forvirret og ikke helt 100% trygg pÄ hva jeg skal gjÞre. Mitt spÞrsmÄl er som fÞlger: Jeg kjÞrer to HS3 installasjoner, begge med en UZB1, firmware versjon ukjent (hvordan finner jeg ut dette?). Jeg har fÞrst nÄ ganske nylig forstÄtt at den "backupen" man kan ta av UZB1 i HS3 ikke er mulig Ä restore, da HS3 tilsynelatende ikke stÞtter dette i nÄvÊrende versjoner. Med andre ord er jeg helt ubeskyttet og vil miste hele Z-wave oppsettet dersom UZB1-enhetene jeg bruker skulle feile. Jeg har videre forstÄtt det slik at det er mulig Ä ta backup av UZB1 ved Ä bruke Aeotec sin Z-stick backup software. Bare sÄ jeg er *helt* sikker pÄ at jeg ikke gjÞr noe galt og roter til noe pÄ de eksisterende installasjonene: Jeg har forstÄtt det slik at for Ä ta backup mÄ jeg utfÞre fÞlgende prosedyre: - Stenge ned HS3 og stenge ned server. - Koble fra UZB1. - Koble UZB1 til en annen windows-pc. - Eventuelt installere USB-driver for UZB1? - Starte Aeotec-software og fÞlge bruksanvisningen for ta backup, som om den skulle vÊre en Z-stick. - Koble fra UZB1. - Koble tilbake UZB1 til HS server og starte opp server og HS3. Da skal alt forhÄpentligvis vÊre som fÞr i HS3, og jeg har da fÄtt en fil med backup av UZB1-oppsettet som jeg senere kan restore til en annen UZB1 ved behov, eller eventuelt allerede nÄ restore til en "reserve" UZB1, slik at den er klar til bruk. Kan noen bekrefte om jeg har forstÄtt dette riktig, fÞr jeg setter i gang. Beklager hvis dette er banale spÞrsmÄl, men min erfaring med disse tingene er begrenset. Hele Z-wave interfacet pÄ begge installasjonene har stort sett bare virket, uten nevneverdige problemer helt siden jeg begynte Ä bruke HS3, men det fÞles ikke trygt Ä fortsette hetlt uten backup.   Har nylig vÊrt i samme posisjon som deg:  Er sÄ enkelt/rett frem som du sier. Trenger ikke Ä flytte UZB'n til en ny maskin. Kan bare installere Aeotec pÄ server maskinen, men kan vel vÊre greit Ä stenge ned alt sÄnn at det ikke blir noe krÞll med backupen.  Jeg kjÞrer Z-net, sÄ jeg gjorde som du skriver. Bare plugget UZB'n i arbeidsmaskina og kjÞrte backup. Bare for Ä teste, sÄ tok jeg restore til en ekstra UZB jeg hadde liggende og koblet da denne til Z-net igjen. Merket ingen forskjell. Funket som en drÞm. 1 Siter
Hillmar Skrevet 28. oktober 2019 Skrevet 28. oktober 2019 Din beskrivelse er helt i henhold til metoden jeg har fulgt. Jeg har verifisert at det fungerer ved at jeg har kjÞrt restore pÄ en nu UZB1 og kjÞrt opp HS3 med denne sticken.  ForÞvrig en veldig god beskrivelse av hvordan det gjÞres! 1 Siter
JxxxIxxx Skrevet 28. oktober 2019 Forfatter Skrevet 28. oktober 2019 (endret) Takker for svar og bekreftelse, begge to.  Jeg har ogsÄ forstÄtt det slik at jeg kan uten videre koble til "backupen" i steden for den originale UZB1 og det skal fungere som fÞr. Bare at men bÞr kjÞre optimize hvis man har et lite nettverk. Hva regnes i sÄ fall for et "lite" nettverk? Mine to installasjoner er pÄ henholdsvis 27 og 23 noder, men kan muligens vokse med en 5-10 noder til. Endret 28. oktober 2019 av JxxxIxxx Siter
bjornepappa Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 Det gÄr heilt fint Ä ta backup direkte frÄ HS-serveren, det er ikkje nÞdvendig Ä plugge UZB i ei anna maskin. Ellers kan eg bekrefte at Aeotec-verktÞyet fungerer fint. Siter
Thgv8g Skrevet 6. september 2020 Skrevet 6. september 2020 (endret) Dette har jeg tenkt pĂ„ lenge đ€. FjĂ„llete att jeg ikke har gjort dette fĂžr.  Har bestilt en Aeotec gen 5, skal ta backup av systemet mitt nĂ„r jeg kommer hjem. Er fremgangsmĂ„ten slik 1. Installer Z-Stick Gen5 Backup Tool pĂ„ HS3 2. Stop HS3 3. Plug inn  Z-Stick Gen5 4. Start Backup Tool og fĂžlg manualen  Har noen UZB1 liggende, skal teste om jeg kan fyre opp backupen pĂ„ denne. Endret 6. september 2020 av Thgv8g Siter
Guahtdim Skrevet 7. september 2020 Skrevet 7. september 2020 (endret) 15 hours ago, Thgv8g said: Dette har jeg tenkt pĂ„ lenge đ€. FjĂ„llete att jeg ikke har gjort dette fĂžr.  Har bestilt en Aeotec gen 5, skal ta backup av systemet mitt nĂ„r jeg kommer hjem. Er fremgangsmĂ„ten slik 1. Installer Z-Stick Gen5 Backup Tool pĂ„ HS3 2. Stop HS3 3. Plug inn  Z-Stick Gen5 4. Start Backup Tool og fĂžlg manualen  Har noen UZB1 liggende, skal teste om jeg kan fyre opp backupen pĂ„ denne. Eventuelt du kan installere backup-software pĂ„ en annen maskin. Plugge til enhet som du skal gjĂžre backup/restore av. Slik slipper du Ă„ belaste HS3/4 systemet ditt nĂ„r du skal kjĂžre restore til en annen stick.  Bare husk at backup i Aeotec programmet=Read og restore=Write.  Edit: Jeg har brukt software uten problem mot UZB1. Endret 7. september 2020 av Guahtdim 1 Siter
slippern Skrevet 7. september 2020 Skrevet 7. september 2020 Z-Way support the backup/restore from UZB-stick / RaZberry and back to UZB-stick / RaZberry. Skal jaggu meg teste og ta backup fra UZB og laste den inn pĂ„Â RazBerryen! đ 1 Siter
Thgv8g Skrevet 7. september 2020 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, slippern skrev: Z-Way support the backup/restore from UZB-stick / RaZberry and back to UZB-stick / RaZberry. Skal jaggu meg teste og ta backup fra UZB og laste den inn pĂ„Â RazBerryen! đ Kult. Oppdater meg om dette.đ Siter
ZoRaC Skrevet 8. september 2020 Skrevet 8. september 2020 17 timer siden, slippern skrev: Z-Way support the backup/restore from UZB-stick / RaZberry and back to UZB-stick / RaZberry. Skal jaggu meg teste og ta backup fra UZB og laste den inn pĂ„Â RazBerryen! đ Jeg gjĂžr dette. Tas backup en gang i mnd.  1 Siter
Hillmar Skrevet 8. september 2020 Skrevet 8. september 2020 1 hour ago, ZoRaC said: Jeg gjÞr dette. Tas backup en gang i mnd.  Her mÄ du gjerne utdype oppsettet ditt og fremgangsmÄte Siter
ZoRaC Skrevet 8. september 2020 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, Hillmar skrev: Her mÄ du gjerne utdype oppsettet ditt og fremgangsmÄte   1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.