MrTiger Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 Hei, har telldus i båten med noen tempfølere og z-wave kontakter for å styre noen ovner. men, når strømmen går har jeg ikke kontroll over ovnene og risikerer at ting fryser. Skulle da hatt det slik at jeg fikk beskjed om at dette er nede, noen som har et forslag på hvordan dette kan gjøres? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evelen Skrevet 11. november 2019 Del Skrevet 11. november 2019 Ping boksen fra internett Ingen svar = ingen strøm (muligens) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 12. november 2019 Del Skrevet 12. november 2019 Kan man i Telldus trigge på at en tempføler ikke har rapportert på x min? Det er en mulighet i så fall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 12. november 2019 Del Skrevet 12. november 2019 1 time siden, ZoRaC skrev: Kan man i Telldus trigge på at en tempføler ikke har rapportert på x min? Det er en mulighet i så fall. Det hjelper vel ikke hvis Telldus ikke har strøm... ? 9 timer siden, Evelen skrev: Ping boksen fra internett Ingen svar = ingen strøm (muligens) Det er vel eneste løsning. UptimeRobot kan f.eks. brukes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 12. november 2019 Del Skrevet 12. november 2019 2 minutter siden, Moskus skrev: Det hjelper vel ikke hvis Telldus ikke har strøm... ? Nei, den må han jo nesten ha batteridrift på da. Ellers er det jo umulig å skille på strømbrudd og internettbrudd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Byelektrikeren Skrevet 12. november 2019 Del Skrevet 12. november 2019 (endret) Her er en enkel og billig løsning: 1. Finn frem en gammel iPhone som ikke lenger er i bruk 2. Kjøp et kontantkort og sett i telefonen 3. Installer Black Out fra Apple App store (gratis) 4. Konfigurer Black Out 5. Plugg lader inn i ønsket stikk du ønsker å overvåke 6 Koble lader til iPhonen. 7. Utfør en test Beklager men har ikke funnet tilsvarende for Android telefoner. Installerte egen stikk i tavlen til dama, og forsynte den med spenning fra fryseboks kursen ? /Helge Endret 12. november 2019 av Byelektrikeren Attachment 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 12. november 2019 Del Skrevet 12. november 2019 Ha en SMS dongle på smarthjemmet, eller rett og slett host smarthjemmet på en laptop så har du innebygget "UPS" - da kan du lett sjekke mellom flere konaktpunkter for å finne ut hva som er nede, evt hva gjøre med det (starte generator etc) og sende sms om problemet. Derfor er laptop fine greier noen ganger til å kjøre smarthjem. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 12. november 2019 Del Skrevet 12. november 2019 18 minutter siden, Byelektrikeren skrev: Beklager men har ikke funnet tilsvarende for Android telefoner. Tasker kan trigge på ladestatus. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrTiger Skrevet 12. november 2019 Forfatter Del Skrevet 12. november 2019 Husk at dette er i en båt;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 9 hours ago, MrTiger said: Husk at dette er i en båt;) Jeg hadde prøvd ut billig/gammel telefon med tasker(android)/black out(iphone). Det burde fungere i en båt hvis man har ett ekstra uttak i tillegg til de som benyttes av varmeovner. Kontantkort fra f.eks. Talkmore for å sende sms ved strømbrudd. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrTiger Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 (endret) Nå er routeren og tellsticken koblet opp mot båtens batteri og vi være i drift en god stund evt. Etter et strømbrudd på landstrømmen.Trenger egentlig bare noe som kan gi meg beskjed når landstrømmen blir borte, hvordan kan jeg gjøre dette? Endret 25. november 2019 av MrTiger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 (endret) 22 timer siden, MrTiger skrev: Trenger egentlig bare noe som kan gi meg beskjed når landstrømmen blir borte, hvordan kan jeg gjøre dette? Du kan montere ett veksel-rele (noe slikt) som er "lukket" så lenge landstrøm finnes. og en Nexa WBT912. Benytt rele-kontaktene som lukker/kobler når rele åpner og koble til en av inngangene på WBT915. I Telldus Live, hendelser , legg inn trigger på WBT912 "ON" og i "handlinger" legg inn send mail og/eller SMS evt Push. Dette betinger at du har strømforsynig til alle berørte enheter via båtens batteri . (Litt elektriker arbeide, releet bør/må monteres i en isolert boks.). Endret 26. november 2019 av arneolav Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrTiger Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 Takk for forslag, litt usikker på det med veksel- relé, noen tips på hva som kan brukes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 (endret) Klikk på "veksle-rele" i teksten. Du bør nok få en med kunnskap om slikt til å ordne dette. 220volt siden av releet kobles med kabel og støpsel til 220v veggkontakt. Må ikke nødvendigvis være elektriker. Endret 26. november 2019 av arneolav Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrTiger Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 Takk for svar. ser ut som dette kan virke. Men finnes det et z-wave modul i steden for den til necxa sin variant. Kanskje best med 2 veis kommunikasjon på dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 (endret) Så lenge Nexa sender når rele skifter fra åpen til lukket så ser jeg egentlig ikke noen grunn til z-wave. Nå vet jeg ikke hvor stor båten din er og hvor langt/mange hindringer det er mellom sender og telldus. Fordelen med z-wave er at den vil sende til den har fått tilbakemelding om at signalet er mottatt. Mulig du kan "hacke" en billig z-wave fuktsensor fra AliExpress. Endret 27. november 2019 av Guahtdim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 (endret) Du kan evt. benytte en slik: https://www.eldirekte.no/fibaro-smart-implant-universal-sensor/cat-p/c/p1500010404?gclid=Cj0KCQiA2vjuBRCqARIsAJL5a-L0Neb2-gifcY-XBeIUIFUq5_LqRK1nlODNirIrnhsbWfACUxz3Mh0aAv4LEALw_wcB Men som Guahtdim skriver, hvis ikke båten er veldig stor så går det bra med Neza 433. z-wave kan også feile. Nexa WBT912. er med 3v batteri, z-wave ovenfor kan få spenning fra båten, 9-30volt. Endret 27. november 2019 av arneolav Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrTiger Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 trur jeg prøver med WB912 først og ser hvordan det fungerer, det er en fordel at den drives av et internt batteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrTiger Skrevet 28. november 2019 Forfatter Del Skrevet 28. november 2019 (endret) Når det gjelder NexaWB912 modulen, fungerer ikke den slik at man kan lukke/åpne kontaktene i modulen via telldus live? Den forteller vel ikke om kretsen er åpen eller lukket...så hvordan kan jeg da trigge en event at den ene utgangen s1 blir kortsluttet? Eller er det slik at den rapporterer til tellduss live om krestsen s1/s2 er kortsluttet/åpen. Endret 28. november 2019 av MrTiger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 9 minutter siden, MrTiger skrev: Eller er det slik at den rapporterer til tellduss live om krestsen s1/s2 er kortsluttet/åpen. Ja, det er slik. Du får et ON signal når kretsen "lukkes". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 @arneolav Etter å ha sett igjennom forklaringen så bør man vel ha ett rele som er normally closed? Slik at det lukker seg/kobler når strømmen forsvinner. Det vil si at så lenge det er landstrøm så er relet åpent og ikke lukket som du har skrevet. Eller har jeg misforstått reler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 (endret) Jeg tenker derfor et veksel-relé. Så lenge landstrøm finnes holdes relé lukket. (vil da ikke trekke strøm fra båtens batterier.) Når landstrøm forsvinner vil relé åpne, men i et veksel relé finnes doble kontakter, dvs at en krets kan "lukkes" når rele åpner, eller motsatt. Studer litt på dette bildet så ser du de doble kontaktene. Bildet viser et rele med 4 veksel-kontakter (varianter finnes), men kun én er aktuell å benytte her her. Edit: Bildet viser ved en feil et 4 veksel-relé, skulle vært 2 veksel. Andre typer kretser kan også benyttes, men et relé med synlige kontakte er enklest å forstå. Endret 28. november 2019 av arneolav 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 Takk for forklaringen. Nå er jeg med! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Denne så heller ikke så dum ut https://www.direktronik.no/direktronik/overvaking-kontroll/automasjonscada/alarminnsamling-loggers/sms-larm-vid-oonskad-temperatur-och-stromavbrott/?variationCode=119-0415 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.