redchristmasale Skrevet 18. november 2019 Skrevet 18. november 2019 Heisann. Godt mulig dette hører hjemme i nybegynner-kategorien, men jeg tar sjansen på å prøve her. Jeg kjøpte meg en Zee S2 og en Fibaro Switch 2 for ca. et år siden med en plan om å etablere et ekstra kostbart astro-ur ? Det jeg rakk å gjøre før det ble jul ifjor var å sette en fast ip på boksen og oppgradere fw, deretter ble det full stopp i prosjektet. Først nå for en uke siden fikk jeg satt meg ned for å prøve og feile litt. Det har endt med at jeg nå via et event har en fungerende styring av utelyset via sunrise/sunset kombinert med time after/before. Dette var så gøy og enkelt at jeg har prøvd meg litt videre, kjøpte noen z-wave strømplugger for å kunne styre 2 x varmelaken i heimen. Det har enda ikke gått helt knirkefritt for seg, skulle gjerne hatt noen tips til hva jeg gjør galt. Jeg har laget en event for å skille på ukedag / helg: Her er event for on/off av plugger: Det som skjer i praksis er at pluggene skrus på til angitt klokkeslett, uten at dette vises i device statusene. Hverken i "Home" eller "Device Management". Etter å ha skrudd seg på blir de stående til de manuelt blir skrudd av. Eventen for ukedag/helg har fungert i helg, men ikke nå i ukedag. Skjønner at jeg må ha gjort noe veldig feil et sted, er takknemlig for alle tips! PS: Har fagbrev som Elektriker om noen skulle henge seg opp i at jeg har montert Fibaro-switchen selv ? Siter
ZoRaC Skrevet 18. november 2019 Skrevet 18. november 2019 42 minutter siden, redchristmasale skrev: Jeg har laget en event for å skille på ukedag / helg: Siden ukedag ikke endrer seg gjennom døgnet ville jeg kjørt disse bare en gang pr dag i stedet for 24. «when the time is 00:00:01» er nok. 44 minutter siden, redchristmasale skrev: Her er event for on/off av plugger: Her ville jeg snudd på det «the time is 22:00:00 and type dag is helg/ukedag». Da slipper du at triggeren slår til hver eneste sekund. I tillegg vil den vel slå seg på hvert eneste sekund mellom kl 22:00 og 22:01, mulig det klusser til ting litt - løses med å legge til en «and if switch is off». «Cancel delayed action» mener jeg ikke fungerer på «wait». Hele «then wait» kan fjernes og så utvider du den siste linjen for «off» til å være «after waiting...». Da fungerer «cancel delayed action». 52 minutter siden, redchristmasale skrev: Det som skjer i praksis er at pluggene skrus på til angitt klokkeslett, uten at dette vises i device statusene. Det er veldig merkelig... har du sjekket assosiasjonene? Ser du alle child-devicer? Skjer det noe med devicene om du slår av/på med fysisk bryter (om du har det tilkoblet)? 1 Siter
Moskus Skrevet 19. november 2019 Skrevet 19. november 2019 Støtter @ZoRaC fullt ut, og vil oppsummere kort hovedessesnsen i HS-skolen del 7: Analyser problemstillingen din nøye. Det kan være at triggeren din kan gjøres på en enklere måte. "Has been X for at least 0 sec" er f.eks. det samme "is equal to X", og sistnevnte er en enklere betingelse å sjekke for (og å lese om 4 måneder). Å bruke et nøyaktig klokkeslett som betingelse er ofte et hint om at man burde byttet om trigger og conditions. Men klokkeslett der det sjekkes for mindre eller mer enn kl. Y er selvfølgelig noe annet. Problemet med dette er at det krever litt kunnskap om hvilke muligheter man faktisk har... Siter
redchristmasale Skrevet 20. november 2019 Forfatter Skrevet 20. november 2019 Tusen takk for tips, begge to! Gjorde alle endringer @ZoRaC foreslo, alt ble så meget bedre ? Feilen med at eventet for varmelaken ble kjørt men ikke registrert, bunnet i at jeg hadde klart å velge feil device på de aktuelle nodene. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.