Utgaardsloke Skrevet 11. desember 2019 Skrevet 11. desember 2019 Hei! Jeg ser litt på forskjellige termostater til styring av varmekabler (strøm). Jeg tenker først og fremst Z-Wave men er alltid åpen for innspill. Uansett, to kandidater stikker seg frem: Heltun HE-ZW-THERM-FL2 https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/zwave-klimastyring/termostat-he-zw-therm-fl2.html HeatIt Z-TRM2FX https://nordic-led.no/produkt/heatit-z-trm2fx-hvit-z-wave-termostat-2900w-13a/ Heltun koster 1600kr men kommer med intern temperatursensor som skal være ganske bra. Heatit er litt billigere på ca. 1200kr men krever ekstern temp. sensor slik at totalen kommer ganske nærme Heltun. Har folk her noen kommentarer på for/imot disse to? f.eks Hvor mye bråker de når de skrur seg av\på? Jeg skjønner at Z-TRM2FX er ganske populær her på forumet, spesielt etter den siste FW-oppdateringen. Siter
arneolav Skrevet 11. desember 2019 Skrevet 11. desember 2019 HeatIt kommer med 10kΩ gulvsensor. Man kan høre et lite "knepp " når den kobler inn/ut men plager neppe noen. Er ikke sikker på at den er så veldig populær men så langt jeg vet er den eneste alternativ når den skal/må monteres i Elko-ramme. Siter
Moskus Skrevet 12. desember 2019 Skrevet 12. desember 2019 Har flere HeatIt'er selv, og er fornøyd med dem. Jeg har imidlertid gulvsensor hvor disse er i bruk. Siter
Utgaardsloke Skrevet 12. desember 2019 Forfatter Skrevet 12. desember 2019 Et godt poeng med Elko-rammer, det må jeg forholde meg til flere steder. Når det gjelder ekstern temp sensor, så har en del xiaomi sensorer i bestilling. Jeg kunne kanskje potensielt brukt disse opp mot HeatIT’ene. Finnes det andre gode alternativ enn de jeg har sett på? Burde jeg feks vurdert andre typer enn Z-Wave også? Siter
Moskus Skrevet 12. desember 2019 Skrevet 12. desember 2019 33 minutter siden, Utgaardsloke skrev: Når det gjelder ekstern temp sensor, så har en del xiaomi sensorer i bestilling. Jeg kunne kanskje potensielt brukt disse opp mot HeatIT’ene. Nei. 33 minutter siden, Utgaardsloke skrev: Finnes det andre gode alternativ enn de jeg har sett på? Burde jeg feks vurdert andre typer enn Z-Wave også? Elko har jo en Zigbee-termostat, men det er alltid et spørsmål om hvor godt støttet den er i de forskjellige systemene. Siter
Utgaardsloke Skrevet 12. desember 2019 Forfatter Skrevet 12. desember 2019 Jeg har en Homey. Burde det ikke vært mulig å få termostaten til å holde en temperatur som ga feks 22 grader i xiaomi temperaturmåler i samme rom? Siter
Moskus Skrevet 12. desember 2019 Skrevet 12. desember 2019 9 minutter siden, Utgaardsloke skrev: Burde det ikke vært mulig å få termostaten til å holde en temperatur som ga feks 22 grader i xiaomi temperaturmåler i samme rom? Jo, men da må du styre av/på-kommander med eventer. Da kunne du klart deg med et vanlig relé. 1 Siter
arneolav Skrevet 12. desember 2019 Skrevet 12. desember 2019 1 minutt siden, Moskus skrev: Da kunne du klart deg med et vanlig relé. Helt korrekt, gjorde det tidligere via en enkel termostat, fungerte helt greitt med separat temp.giver. Men dette er på hytta, det er vinter, lang vei for elektrikker. Avventer til våren. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.