stigvi Skrevet 19. desember 2019 Skrevet 19. desember 2019 Tibber komponenten gir daglig strømforbruk i form av accumulatedConsumption, men denne er ikke særlig god til å bruke til å tegne en graf over forbruket. Den starter på 0 ved midnatt og øker i løpet av døgnets 24 timer. Det jeg kunne tenke meg var en sensor i HA som viste maksimumverdien av accumulatedConsumption hvert døgn. Det finnes mange måter å løse det på og en tilsynelatende enkel måte er ved midnatt kopierer accumulatedConsumption til en input_sensor. Faren er at en kan kopiere etter at accumulatedConsumption er nullstilt. Men spørsmålet: Finnes det en elegant måte å vise forrige dags strømforbruk på? Tibber komponenten Siter
baronKanon Skrevet 19. desember 2019 Skrevet 19. desember 2019 Hva med å lage et appdaemon-skript, der du lagrer hver oppdatering i en variabel, og sammenligner nåværende avlesning med forrige, og når avlesning er lavere enn forrige, oppdateres en input number til verdien fra forrige avlesning, og bruker en templatesensor som bruker input-number hvis du ønsker en sensorvisning. Siter
stigvi Skrevet 19. desember 2019 Forfatter Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, baronKanon skrev: Hva med å lage et appdaemon-skript, der du lagrer hver oppdatering i en variabel, og sammenligner nåværende avlesning med forrige, og når avlesning er lavere enn forrige, oppdateres en input number til verdien fra forrige avlesning, og bruker en templatesensor som bruker input-number hvis du ønsker en sensorvisning. Ja, svært enkelt å implementere og mer robust enn min ide Siter
Moskus Skrevet 19. desember 2019 Skrevet 19. desember 2019 57 minutter siden, stigvi skrev: Finnes det en elegant måte å vise forrige dags strømforbruk på? Med APIet kan du hente gårsdagens strømforbruk (eller hvilken som helst dag). { viewer { homes { consumption(resolution: DAILY, last: 1) { nodes { from to cost unitPrice unitPriceVAT consumption consumptionUnit } } } } } Siter
stigvi Skrevet 19. desember 2019 Forfatter Skrevet 19. desember 2019 Tibber komponenten burde hatt en funksjon for dette, men jeg har det for travelt og for lite motivasjon for å endre den Siter
VikingOy Skrevet 19. desember 2019 Skrevet 19. desember 2019 Hvis målet er å ta vare på data for selv å kunne drive enkel matematikk på disse, så har HACS en plugin kalt "variable" som kanskje kunne være av interresse? Siter
Lars Albert Skrevet 19. desember 2019 Skrevet 19. desember 2019 Med CEMM kan du se forbruket i sanntid og alt lagres i CEMM lokalt. Det kan skrives ut i Excel. Viser graf time for time, dag for dag og måned for måned. Siter
Moskus Skrevet 20. desember 2019 Skrevet 20. desember 2019 Hvor mye lagringsplass er det i CEMM, @Lars Albert? Siter
Lars Albert Skrevet 20. desember 2019 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Moskus skrev: Hvor mye lagringsplass er det i CEMM, @Lars Albert? Det er nok til ca 10 års lagring Siter
Lars Albert Skrevet 20. desember 2019 Skrevet 20. desember 2019 (endret) 1 time siden, baronKanon skrev: Hva er CEMM? Se cemm.no Cemm leser HAN porten pluss flere målepunkter om en ønsker det. Å viser forbruket på en forståelig måte i sanntid og i grafer. Alt blir lagret lokalt i CEMM. Den er ikke avhengig av skylagring. Derfor heller ikke noe abonnement. Endret 20. desember 2019 av Lars Albert Siter
JarleW Skrevet 7. januar 2020 Skrevet 7. januar 2020 (endret) Jeg bruker Grafana til dette og har en grei oversikt i HA : SELECT max("accumulatedConsumption") FROM "W" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(none) Nå skal vel kanskje benevnelsen være kWh og ikke KW som jeg har brukt her ? Endret 7. januar 2020 av JarleW Siter
VikingOy Skrevet 7. januar 2020 Skrevet 7. januar 2020 Kunne du beskrive steg-for-steg hvordan du satt opp/installerte Grafana og deretter fikk dette configurert/integrert i HA samt hvordan ditt card er bygd opp? (det er kanskje for mye å spørre om, men....?) Siter
JarleW Skrevet 8. januar 2020 Skrevet 8. januar 2020 Jeg har Hassio så det er veldig enkelt å innstallere via Add-On Store : Det går veldig greit å følge beskrivelsen til hver add-on etter at de er installert - Alt er installert og konfigurert på noen å minutter. InfluxDB : https://github.com/hassio-addons/addon-influxdb/blob/v3.5.0/README.md Grafana : https://github.com/hassio-addons/addon-grafana/blob/v4.0.0/README.md Det er en veldig grei beskrivelse av installasjonen/oppsettet her : https://www.youtube.com/watch?v=m9qIqq104as&t=7s Han installerer Glances og Ide i tillegg, men det trenger man ikke for å bruke InfluxDB / Grafana Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.