GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰
  • 0

SpÞrsmÄl

Skrevet (endret)

Hei og gledelig jul!

Jeg har vÊrt medlem her en liten stund, men ikke vÊrt sÄ aktiv ennÄ.

Jeg holder pÄ Ä bygge et hus med min samboer og tenker Ä starte en ny "hobby" nÄr det er ferdig med Ä automatisere hverdagen litt.

Har sÄnn omtrent klart Ä fÄ min samboer til Ä si ja til at jeg fÄr gjÞre det jeg vil, sÄ lenge hun klarer Ä bruke det :P

Jeg har kjĂžpt inn en FutureHome hub som skal brukes :)

Jeg har fÄtt bestilt HeatIt dimmere alle plasser lys skal dimmes i huset. Det er slik det starter!

Etter dette tenker jeg Ä fÄ lagt inn Fibaro Switch i alle brytere pÄ lys som ikke skal dimmes. Da skal vell fÞrste milepÊl vÊre nÄdd med at jeg skal kunne slÄ av alt lys med én knapp :) Ved unntak av utelys som gÄr pÄ astrour. FÄr evt se om jeg vil endre pÄ dette etter hvert, men stresser ikke med det i starten.

Jeg har ogsÄ tenkt Ä montere opp Screens pÄ et par store vinduer og lurer litt pÄ styring av de. Vet man kan fÄ egen app til det, men hvem Þnsker vel det..

Har ogsÄ et hÄp om Ä styre en garasjeport Äpner etter hvert. Har fÄtt avtalt en impulsbryter pÄ veggen i garasjen fÄr Ä Äpne og lukke garasjeporten, sÄ hÄper det kan lÞses med en Fibaro Roller Shutter 3?

Som noen skjÞnner, er jeg veldig ny i dette gamet og tar i mot alle tips og rÄd jeg kan fÄ til evt ting jeg burde se pÄ eller prÞve.

Endringer i allerede valgte elektrolÞsninger blir nok ikke aktuelt pÄ dette tidspunktet da vi er kommet et stykke i prosessen.

HÄper pÄ litt hjelp fra dere eksperter :)

Reidar

Endret av Reidar Gjertsen

13 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
1 time siden, Reidar Gjertsen skrev:

Jeg har fÄtt bestilt HeatIt dimmere alle plasser lys skal dimmes i huset. Det er slik det starter!

HĂ„per du har sjekket at FH stĂžtter den?

Etter dette tenker jeg Ä fÄ lagt inn Fibaro Switch i alle brytere pÄ lys som ikke skal dimmes.

Hvilke lys er det du ikke skal dimme? Jeg har Switch bare pÄ vaskerommet, men bare fordi den er koblet til to forskjellige lyskilder. Ellers hadde jeg valgt Fibaro Dimmer 2 der ogsÄ. :) 

Ved unntak av utelys som gÄr pÄ astrour. FÄr evt se om jeg vil endre pÄ dette etter hvert, men stresser ikke med det i starten.

Jeg gikk for Ikea TrÄdfri rgb i omtrent alle utelys. Billig og enkelt. :) Dessverre ikke stÞttet av FH...0

• 0
Skrevet
3 minutter siden, ZoRaC skrev:

HĂ„per du har sjekket at FH stĂžtter den?

Glemte Ä nevne det, men montÞren jeg bruker pÄ elektro i huset hadde samme dimmer og brukte selv FH hjemme :) Og ser i tillegg nÄ at Z-Dim stÄr helst nederst pÄ FH sin liste over stÞttede produkter. Den kom vel nettopp pÄ markedet?

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hvilke lys er det du ikke skal dimme? Jeg har Switch bare pÄ vaskerommet, men bare fordi den er koblet til to forskjellige lyskilder. Ellers hadde jeg valgt Fibaro Dimmer 2 der ogsÄ. :) 

Ja, jeg kan vel egentlig like greit bruke en Dimmer 2 som en Switch. Det var lys som pÄ vaskerom, bod, teknisk rom osv jeg tenkte ikke skulle dimmes uansett. Har ogsÄ egen bryter pÄ lys i speil pÄ badet osv som ikke er tenkt og dimmes i utgangspunktet. Men man kan vel forsÄvidt dimme de uansett med Dimmer 2? Jeg har allerede kjÞpt noen Switch da de var pÄ tilbud, men forstod det slik at disse kunne puttes inn i stikk ogsÄ fÄr Ä kunne styre disse?

7 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg gikk for Ikea TrÄdfri rgb i omtrent alle utelys. Billig og enkelt. :) Dessverre ikke stÞttet av FH...0

Vi snakket om Ä endre pÄ styring av utelys da jeg var pÄ siste mÞtet med montÞren, men fikk beskjed om at jeg bare fikk 1500 kr eller noe for Ä trekke ut astrour fra prisen. Da tenkte jeg det var greit Ä begynne med det som en start, sÄ kan jeg vente med utelys osv. Han sa ogsÄ at man evt kunne putte en dimme- eller switchpille inn i sikringsskapet for Ä styre dette senere? Har ogsÄ en hovedbryter for alt utelys som jeg evt kunne brukt senere om jeg Þnsker Ä kutte ut astrouret :)

• 0
Skrevet
2 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Glemte Ä nevne det, men montÞren jeg bruker pÄ elektro i huset hadde samme dimmer og brukte selv FH hjemme :) Og ser i tillegg nÄ at Z-Dim stÄr helst nederst pÄ FH sin liste over stÞttede produkter. Den kom vel nettopp pÄ markedet?

Ja, den er ganske ny, sÄ var derfor jeg var usikker pÄ om den var stÞttet, men det er bra. :) 

2 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Det var lys som pÄ vaskerom, bod, teknisk rom osv jeg tenkte ikke skulle dimmes uansett. Har ogsÄ egen bryter pÄ lys i speil pÄ badet osv som ikke er tenkt og dimmes i utgangspunktet. Men man kan vel forsÄvidt dimme de uansett med Dimmer 2?

Man kan sette en innstilling slik at Dimmer 2 bare blir on/off ogsÄ. :) men skal man koble blandet last pÄ sÄ tror jeg Switch er best. 

3 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Jeg har allerede kjÞpt noen Switch da de var pÄ tilbud, men forstod det slik at disse kunne puttes inn i stikk ogsÄ fÄr Ä kunne styre disse?

Switch er vel maks 10A, eller noe sÄnt? MÄ

i sÄ fall vÊre 10A-kurs ogsÄ da, tror jeg (hele «kjeden» mÄ tÄle minst strÞmmen som sikringen er dimensjonert for). 

4 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Han sa ogsÄ at man evt kunne putte en dimme- eller switchpille inn i sikringsskapet for Ä styre dette senere? Har ogsÄ en hovedbryter for alt utelys som jeg evt kunne brukt senere om jeg Þnsker Ä kutte ut astrouret :)

Ja, det funker fint for on/off. :) Vi har farget lys pÄ Halloween, til jul, osv. Det fÄr man ikke med din lÞsning da. 

• Thanks 1
  • 0
Skrevet (endret)

Man kan sette en innstilling slik at Dimmer 2 bare blir on/off ogsÄ. :) men skal man koble blandet last pÄ sÄ tror jeg Switch er best. 

Er jo kanskje greit Ă„ ha en Dimmer 2 i tilfelle man ombestemmer seg senere. Men hva vil det si Ă„ koble blandet last?

Switch er vel maks 10A, eller noe sÄnt? MÄ

i sÄ fall vÊre 10A-kurs ogsÄ da, tror jeg (hele «kjeden» mÄ tÄle minst strÞmmen som sikringen er dimensjonert for). 

Det kan vÊre et poeng! I sÄ fall sÄ var det greit tilbud jeg kjÞpte dem pÄ, sÄ fÄr evt selge dem pÄ Finn :)

Ja, det funker fint for on/off. :) Vi har farget lys pÄ Halloween, til jul, osv. Det fÄr man ikke med din lÞsning da. 

Du aner ikke hvor mye jeg prÞver Ä fÄ innfÞrt det hos oss :P Har en i huset som ikke er sÄ fan av farget lys.. Men skal jobbe videre med det! FÄr evt bare koble ut astrouret og bytte pÊrene. Er ikke alt for mange utelys :)

Endret av Reidar Gjertsen
  • 0
Skrevet
6 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Men hva vil det si Ă„ koble blandet last?

Jeg har f.eks en taklampe med 3x E27 LED-pĂŠrer og et speillys som er et LED-lys uten utskiftbar pĂŠre. Siden dimming nĂ„ skjer elektronisk, sĂ„ kan det for bli «kluss» nĂ„r dimmeren skal prĂžve Ă„ dimme to forskjellige lyskilder. Å dimme 3x like lyspĂŠrer er f.eks greit. 

• Like 1
  • 0
Skrevet
1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Jeg har f.eks en taklampe med 3x E27 LED-pĂŠrer og et speillys som er et LED-lys uten utskiftbar pĂŠre. Siden dimming nĂ„ skjer elektronisk, sĂ„ kan det for bli «kluss» nĂ„r dimmeren skal prĂžve Ă„ dimme to forskjellige lyskilder. Å dimme 3x like lyspĂŠrer er f.eks greit. 

Ok! SÄ begge disse lyskildene er i samme boksen? SÄ istedenfor Ä bruke Dimmer 2 her, bÞr man gÄ for en Switch/Double Switch? Vet ikke om det har noe Ä si eller gir deg mulighet til Ä styre de separat.

• 0
Skrevet
10 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Ok! SÄ begge disse lyskildene er i samme boksen? SÄ istedenfor Ä bruke Dimmer 2 her, bÞr man gÄ for en Switch/Double Switch? Vet ikke om det har noe Ä si eller gir deg mulighet til Ä styre de separat.

Glemte kanskje en viktig detalj - det gÄr ledning fra bryter, til speillys, til taklys. SÄ jeg kunne ikke styre disse separat uten Ä fÄ trukket opp et ekstra par kabler fra bryter til taklys. Hadde det vÊrt kabler fra bryter og direkte til hvert lys sÄ hadde nok en double switch vÊrt et alternativ for Ä styre dem hver for seg - evt to Dimmer 2, en til hver av dem. 

• 0
Skrevet
1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Glemte kanskje en viktig detalj - det gÄr ledning fra bryter, til speillys, til taklys. SÄ jeg kunne ikke styre disse separat uten Ä fÄ trukket opp et ekstra par kabler fra bryter til taklys. Hadde det vÊrt kabler fra bryter og direkte til hvert lys sÄ hadde nok en double switch vÊrt et alternativ for Ä styre dem hver for seg - evt to Dimmer 2, en til hver av dem. 

Aha! SkjÞnner. Hos oss fÄr stort sett hver lyskilde egen bryter eller dimmer, sÄ slipper litt sÄnne situasjoner.

Men noen tips til styring av garasjeport eller Screens?

• 0
Skrevet
2 hours ago, Reidar Gjertsen said:

Har ikke sett denne fÞr! Hvordan bruker jeg denne med garasjeÄpneren?

Den har to utganger som kan Äpnes/lukkest som ett rele. Den tÄler 30v Dc/20v Ac og 150mA.

Bare Ä google sÄ finner du nok litt mere info?

• 0
Skrevet
8 minutter siden, GAS skrev:

Den har to utganger som kan Äpnes/lukkest som ett rele. Den tÄler 30v Dc/20v Ac og 150mA.

Bare Ä google sÄ finner du nok litt mere info?

Åja! FĂ„r sjekke denne opp mot modellen som skal monteres hos oss?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.