ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 1 time siden, GeirN skrev: Fikk også kranglet til Norsk 24t klokke med riktig tid i går. Begynner uansett å ligne på noe dette. Jeg kjører med britisk - får da 24h-klokke, men med punktum som desimaltegn istedet for komma. Vært borti så mange rare feil på plugins/script som er laget for amerikanere og som har hardkodet at punktum er desimaltegn... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 37 minutter siden, ZoRaC skrev: Jeg kjører med britisk - får da 24h-klokke, men med punktum som desimaltegn istedet for komma. Vært borti så mange rare feil på plugins/script som er laget for amerikanere og som har hardkodet at punktum er desimaltegn... Jeg satte lokasjon til Norge ved å endre fila autostat_hs til: export LANG=nb_NO.UTF-8 Fikk da alt riktig,men klokkeslett var en time forskjøvet. Satte da tidsone i HS til Stockholm og da er tid helt korrekt av en eller annen grunn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 På 5.1.2020 den 19.16, ZoRaC skrev: Jeg har UPS, men har likevel lagt inn HS som en service. Av og til må man restarte pga oppdateringer, høyt minnebruk eller andre ting og da foretrekker jeg at HS tar en kontrollert avslutning, sånn at ikke hele HS-databasen krasjer. Løsningen fant jeg på HS-forumet og er relativt enkel. 1. Kjør kommandoen "curl" og sjekk at den finnes (at curl er installert, hvis ikke installer med apt-get install curl) 2. I HS-katalogen, lag script/stop_homeseer.sh med følgende innhold: #!/bin/bash /usr/bin/curl 'http://127.0.0.1/LinuxTools' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8' --data 'ConfirmShutdownhs=Yes' --compressed sleep 10s 3. chmod +x stop_homeseer.sh 4. Opprette filen /lib/systemd/system/homeseer.service med dette: [Unit] Description=HomeSeer Server After=network.target [Service] WorkingDirectory=/usr/local/HomeSeer ExecStart=/usr/bin/mono /usr/local/HomeSeer/HSConsole.exe --log ExecStop=/usr/local/HomeSeer/scripts/stop_homeseer.sh Restart=on-failure TimeoutStopSec=90 [Install] WantedBy=multi-user.target (her må du evt korrigere banen til HS til der du har den) 5. systemctl reload 6. Stopp HS, hvis du allerede kjører den manuelt 7. systemctl start homeseer.service Da skal du være i mål! Da kan du styre HS med systemctl restart homeseer, systemctl stop homeseer, systemctl start homeseer og systemctl status homeseer. Den vil også ta en kontrollert "stop" når du tar en omstart av selve PIen med "reboot" eller "shutdown". Ta en titt på plugin SDJ-VSTAT. Da trenger du bare angi temp-enhet og plugin-enhet, så styrer den resten. Med EasyTrigger-plugin kan du da også med museklikk lage en ukeskalender for når varmen skal være i dag/natt-modus. Husk også BLBackup-plugin! Har nå prøvd dette, men får ikke autostart til å fungere. Punkt 5. systemctl reload, fikk jeg ikke til pga manglende argument. Mulig det er årsaken.. Punkt 7 fikk jeg ingen feilmelding på. Forslag til feilsøking? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Kan denne linja være riktig? ExecStart=/usr/bin/mono /usr/local/HomeSeer/HSConsole.exe --log Jeg starter HS ved å skrive ./go i HS mappa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 25 minutter siden, GeirN skrev: Jeg satte lokasjon til Norge ved å endre fila autostat_hs til: export LANG=nb_NO.UTF-8 Ja, da er komma desimaltegn. Jeg har vel en_GB, eller noe sånt. 23 minutter siden, GeirN skrev: Punkt 5. systemctl reload, fikk jeg ikke til pga manglende argument. Mulig det er årsaken.. Skal visst være daemon-reload. 12 minutter siden, GeirN skrev: Kan denne linja være riktig? ExecStart=/usr/bin/mono /usr/local/HomeSeer/HSConsole.exe --log Jeg starter HS ved å skrive ./go i HS mappa Du må endre «/usr/local/HomeSeer/» til din HomeSeer-mappe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 8 minutter siden, ZoRaC skrev: Ja, da er komma desimaltegn. Jeg har vel en_GB, eller noe sånt. Skal visst være daemon-reload. Du må endre «/usr/local/HomeSeer/» til din HomeSeer-mappe. Ja det er ivaretatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 11 minutter siden, GeirN skrev: Ja det er ivaretatt. Hva sier «systemctl status homeseer»? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 1 minutt siden, GeirN skrev: Ah, glemte en kommando: systemctl enable homeseer.service deretter systemctl start homeseer.service Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Nå er det noe mer på gang, men starter enda ikke opp av seg selv. Får følgende ved kjøring av systemctl status: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Kan du ta en «whereis mono»? Kan se ut til at du har den i en annen katalog enn meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 mono: /usr/bin/mono /usr/lib/mono /etc/mono /usr/share/mono /usr/share/man/man1/mono.1.gz Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Hmm... hva med «whereis HSConsole.exe»? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Virker ikke som den finner fila pi@raspberrypi:~ $ whereis HSConsole.exe HSConsole: pi@raspberrypi:~ $ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Men ser den ligger i usr/local/homeseer om jeg går til mappa selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 15 minutter siden, GeirN skrev: Men ser den ligger i usr/local/homeseer om jeg går til mappa selv I Linux er det forskjell på /usr/local/homeseer og /usr/local/HomeSeer - sjekk at du har riktig store/små bokstaver i filbanen i homeseer.service Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Da var store og små bokstaver sjekket og det var en miks der ja. Har nå korrigert dette, men får ikke oppstart enda gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 Hva sier statuskommandoen nå da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Har funnet endel store bokstaver feil i filbaner som jeg rettet. Fant også ut at stopp fila lå i HS mappen og ikke i script. Flyttet den også. Ellers er status melding lik: ● homeseer.service - HomeSeer Server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/homeseer.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: failed (Result: exit-code) since Wed 2020-01-08 14:16:19 CET; 2min 5s ago Process: 525 ExecStart=/usr/bin/mono /usr/local/homeseer/HSConsole.exe --log (code=exited, status=200/CHDIR Main PID: 525 (code=exited, status=200/CHDIR) Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: homeseer.service: Service RestartSec=100ms expired, scheduling restar Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: homeseer.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5. Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: Stopped HomeSeer Server. Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: homeseer.service: Start request repeated too quickly. Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: homeseer.service: Failed with result 'exit-code'. Jan 08 14:16:19 raspberrypi systemd[1]: Failed to start HomeSeer Server. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Jeg kan heller ikke finne HSConsole.exe om jeg skriver whereis HSConsole.exe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 6 minutter siden, GeirN skrev: Har funnet endel store bokstaver feil i filbaner som jeg rettet. Fant også ut at stopp fila lå i HS mappen og ikke i script. Flyttet den også. Ser ut til at du må ta en systemctl daemon-reload hver gang du gjør en endring i homeseer.service, for den viser fortsatt filbanen med småbokstaver. 5 minutter siden, GeirN skrev: Jeg kan heller ikke finne HSConsole.exe om jeg skriver whereis HSConsole.exe Mulig whereis bare søker etter Linux-programmer og at den dermed ikke finner den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Jeg har satt filbanen med små bokstaver selv overalt med vilje. Kan det lage krøll når alt er satt opp slik? Synes det er lettere å forholde seg til. hva er systemctl daemon reload, og hvordan gjør jeg dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. januar 2020 Del Skrevet 8. januar 2020 24 minutter siden, GeirN skrev: Jeg har satt filbanen med små bokstaver selv overalt med vilje. Kan det lage krøll når alt er satt opp slik? Synes det er lettere å forholde seg til. Så filbanen er med småbokstaver? Og dette funker "cd /usr/local/homeseer"? 25 minutter siden, GeirN skrev: hva er systemctl daemon reload, og hvordan gjør jeg dette? Samme som du gjorde tidligere, skriv "systemctl daemon-reload" (evt med sudo foran). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Ja jeg har satt alle filbaner med små bokstaver og kan navigere fint via cd /usr/local/homeseer Den krangler enda.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirN Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Sti og innhold i /usr/local/homeseer + /scripts Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.