surkål Skrevet 20. januar 2020 Del Skrevet 20. januar 2020 For å overvåke kåkens strømforbruk tenkte jeg å lage til en sak i sikringsskapet, en ESP8266 og en fotoresistor som teller pulser fra LED på strømmåleren som er der i dag, 1000 pulser = 1kwh Esp'en skal kjøre ESPhome som igjen snakker med Home Assistant. https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html I mitt hode bør dette være så "non-intrusivt" som mulig, fotocellen kan jeg tape rett på strømmåleren. meeen.. bør ha et hull i sikringsskapet da det sikkert er dårlig wifi dekning der inne og ESP'en bør være ett sted på utsiden, er det fy-fy å ta et lite hull i sikringskapet til formålet? Er det noen andre som har laget en slik? Jeg kunne jo ha kjøpt en Tibber pulse, men det er jo ikke like morro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBA Skrevet 20. januar 2020 Del Skrevet 20. januar 2020 Har en Raspberry Pi i sikringsskap, den har helt fint WiFi dekning uten noen ekstra hull. Koblet til HAN porten på måler. Det gir mye mer data, enn en pulsteller, og er godkjent å koble til måler på den måten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
surkål Skrevet 20. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2020 Du har metallskap? Hvordan henter du strøm til raspberryen, er det stikkontakt inne i sikringskapet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBA Skrevet 20. januar 2020 Del Skrevet 20. januar 2020 Mettallskap ja, fra 1978 benyttet en slik fra Elfa: Switch-mode strømforsyning 5VDC/2.4A varenummer 169-97-484 - kr 159 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Du kan lage hull. Men du må tette hullet med en kabelmuffe / kitt / gummipropp. Og de som kontrollerer elektriske anlegg kan være pirkete på slikt. En vil ikke at gnister eller plast som brenner i sikringsskapet, lett skal finne en vei ut derifra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spenceme Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 On 20/01/2020 at 22:20, surkål said: For å overvåke kåkens strømforbruk tenkte jeg å lage til en sak i sikringsskapet, en ESP8266 og en fotoresistor som teller pulser fra LED på strømmåleren som er der i dag, 1000 pulser = 1kwh Esp'en skal kjøre ESPhome som igjen snakker med Home Assistant. https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html I mitt hode bør dette være så "non-intrusivt" som mulig, fotocellen kan jeg tape rett på strømmåleren. meeen.. bør ha et hull i sikringsskapet da det sikkert er dårlig wifi dekning der inne og ESP'en bør være ett sted på utsiden, er det fy-fy å ta et lite hull i sikringskapet til formålet? Er det noen andre som har laget en slik? Jeg kunne jo ha kjøpt en Tibber pulse, men det er jo ikke like morro I ran exactly this for months. It works okay. Mine was battery powered which needed recharged each month. I've moved to measurements as reported by the meter and powered through the HAN interface. You will get faster and more accurate data. What meter type do you have? https://github.com/dakarym/AmsToMqttBridge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
surkål Skrevet 28. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2020 Hvilket batteri brukte du? er vel uaktuelt å kjøre deep sleep mellom pulsene i og med frekvensen. har kamstrup omnipower. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjornepappa Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 Eg har både Pulse og ein ESP8266 i skapet. WiFi fungerer "godt nok" på begge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrondR Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Jeg har akkurat samme løsning som du planlegger, men med en NodeMCU i garasjen og så 15m kabel ut til koblingsboks med strømmåler som står ved fasaden på huset. Kabel er 3x0,5mm2 og Etter avisomsetning (av ytre kappe) får den plass mellom skap og dør så lenge jeg er forsiktig når jeg lukker. Fotoresistor er festet med en stor klatt av ungene sin «lærertyggis», dvs «tack-it» som sørger for minst mulig lysinnslipp til sensoren når jeg åpner døren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius-H Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Hvis du har Kamstrup kan du koble nodemcu eller raspi uart rett på måleren og hente ut dataene der via serial. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
surkål Skrevet 14. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2020 20 timer siden, TrondR skrev: Jeg har akkurat samme løsning som du planlegger, men med en NodeMCU i garasjen og så 15m kabel ut til koblingsboks med strømmåler som står ved fasaden på huset. Kabel er 3x0,5mm2 og Etter avisomsetning (av ytre kappe) får den plass mellom skap og dør så lenge jeg er forsiktig når jeg lukker. Fotoresistor er festet med en stor klatt av ungene sin «lærertyggis», dvs «tack-it» som sørger for minst mulig lysinnslipp til sensoren når jeg åpner døren Takk for input, er det influxDB du bruker til å logge data? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrondR Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 Har ikke kommet så langt, bare brukt den for å telle kWh for å se daglig, ukentlig forbruk osv med en template sensor i HA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.