Armas Skrevet 23. januar 2020 Skrevet 23. januar 2020 Følger litt med på bråket rundt sonos, men er usikker på om jeg forstår omfanget. Jeg har en miks av komponenter. Gammel play 5. gammel play 3 (finnes det en ny?) Gammel play 1 En bridge En sub En av de store lydplankene (playbar?) En sub 2 ikea sonos høyttalere. Så vidt jeg forstår er det play 5 og bridge blant disse som ikke lenger skal få oppdateringer. Men hva vil skje? Sonos sier at dersom du har ett "foreldet" produkt i systemet ditt, så kan ingen av produktene oppdateres lenger. Kjipt, men ok - det fungerer jo idag. Så er det noen som sier at så snart Sonos kommer med nye oppdateringer, så vil alt slutte å virke - alle strømmetjenestene er avhengige av siste oppdatering, og når man ikke kan følge med på dette så mister man disse dersom man ikke oppgraderer systemet sitt. Ett foreldet produkt vil dermed ødelegge hele systemet mitt? Lite fristende å fortsette som Sonos-kunde dersom det er slik de holder på..... Siter
Moskus Skrevet 23. januar 2020 Skrevet 23. januar 2020 Sakset fra DinSide sin artikkel: Sitat Dersom én av enhetene blir foreldet og ikke mottar videre oppdateringer, vil det gjelde for alle enhetene – nyere enheter vil altså bli hemmet av å være koblet i system med en av de nevnte produktene. Så... 2 timer siden, Armas skrev: Ett foreldet produkt vil dermed ødelegge hele systemet mitt? Ja, det ser slik ut. Det hender at jeg har lurt på om jeg burde ha kastet meg på Sonos-bølgen tidligere. Men jeg er så fornøyd med Squeezebox-systemet vårt, og har såpass mye utstyr at å bytte det ut ville vært dyrt. Og nå vil det være direkte galskap. Alle mine Squeezebox-enheter, selv de aller eldste fungerer ypperlig enda. La oss håpe at Sonos tar til vett etter hvert. 1 Siter
Norseman Skrevet 23. januar 2020 Skrevet 23. januar 2020 8 minutes ago, Moskus said: Alle mine Squeezebox-enheter, selv de aller eldste fungerer ypperlig enda. Vi får håpe dette også blir tilfelle med de gamle Sonos-enhetene. Har vært svært fornøyd med Sonos i mange år, men syns i de siste to åra at det stadig blir mer bloated. Det kommer stadig mer funksjonalitet jeg aldri bedt om i Sonos-appen. Reklame for deres egne produkter, stadig tregere, og enda en innboks jeg ikke har bruk for. Et av lyspunktene er jo at Sonos åpnet for direkte streaming fra eksterne kilder for noen år tilbake, slik at det er mulig å sende lyd til Sonos uten å bruke deres egen app. Så lenge de ikke lukker denne muligheten, så kan jeg leve fint i mange år med det eksisterende Sonos-oppsettet mitt. 1 Siter
Preference Skrevet 23. januar 2020 Skrevet 23. januar 2020 1 time siden, Armas skrev: gammel play 3 (finnes det en ny?) Så vidt jeg forstår er det play 5 og bridge blant disse som ikke lenger skal få oppdateringer. Det finnes ikke noen ny Play 3, den er et utgått produkt. Det er kjipt for alle som har disse enhetene, men de sier jo at det fortsatt skal gå an å bruke det i et separat nett. Hvor separat det blir får vi nok ikke vite før appen er oppdatert og noen har testet dessverre. Sonos Bridge har det jo ikke vært behov for å bruke siden 2016 ettersom alle høytalerene nå kan kobles direkte på WiFi uten Bridge. Så her har du jo egentlig bare blitt gitt 30% i avslag på et nytt Sonos produkt uten noen som helst ulempe! Siter
Preference Skrevet 23. januar 2020 Skrevet 23. januar 2020 Du kan forresten logge inn på sonos.com/login for å se nøyaktig hvilke av dine enheter som blir påvirket og starte en Trade-In prosess. 1 Siter
Armas Skrevet 23. januar 2020 Forfatter Skrevet 23. januar 2020 3 minutter siden, Preference skrev: Det finnes ikke noen ny Play 3, den er et utgått produkt. Det er kjipt for alle som har disse enhetene, men de sier jo at det fortsatt skal gå an å bruke det i et separat nett. Hvor separat det blir får vi nok ikke vite før appen er oppdatert og noen har testet dessverre. Sonos Bridge har det jo ikke vært behov for å bruke siden 2016 ettersom alle høytalerene nå kan kobles direkte på WiFi uten Bridge. Så her har du jo egentlig bare blitt gitt 30% i avslag på et nytt Sonos produkt uten noen som helst ulempe! Ja, jeg har bare bridgen fordi jeg ikke har tad meg tid til å fjerne den. Den er uansett ikke ett av produktene som gir 30% rabatt på ny vare. Den trade-in muligheten synes jeg forøvrig er usmakelig. Lite miljøvennlig og alt for liten rabatt for dem som virkelig trenger den. For meg er det bare en play 5 (foreløping...) Men leser om folk som har masse play 5, amper og diverse. Mange av disse var i salg inntil nylig? Da blir 30% for dårlig. Siter
Armas Skrevet 23. januar 2020 Forfatter Skrevet 23. januar 2020 17 minutter siden, Norseman skrev: Vi får håpe dette også blir tilfelle med de gamle Sonos-enhetene. Har vært svært fornøyd med Sonos i mange år, men syns i de siste to åra at det stadig blir mer bloated. Det kommer stadig mer funksjonalitet jeg aldri bedt om i Sonos-appen. Reklame for deres egne produkter, stadig tregere, og enda en innboks jeg ikke har bruk for. Et av lyspunktene er jo at Sonos åpnet for direkte streaming fra eksterne kilder for noen år tilbake, slik at det er mulig å sende lyd til Sonos uten å bruke deres egen app. Så lenge de ikke lukker denne muligheten, så kan jeg leve fint i mange år med det eksisterende Sonos-oppsettet mitt. Det jeg, og mange med meg, er redde for, er jo nettopp at det eksisterende oppsettet ditt IKKE vil fungere etter mai. Dersom Spotify og andre strømmetjenester endrer sitt oppsett, og Sonos ikke oppdatere hos deg - da er det vel fullt mulig at disse tjenestene vil slutte å fungere på ditt og mitt sonos-anlegg? Har lest litt mer om dette nå, og det virker som om det er stor usikkert rundt nettopp dette, og det er egentlig ingen som vet hvor lenge et Slikt Sonos-system med eldre komponenter vil fungere uten oppdateringer. En ting er ihvertfall helt sikkert - jeg anbefaler ikke lenger Sonos til andre. Siter
GeneralVirus Skrevet 23. januar 2020 Skrevet 23. januar 2020 Synd min play 5 akkurat ble 5 år i desember ifjor. Ellers kunne jeg sikkert tatt den på garantien. Siter
Moskus Skrevet 24. januar 2020 Skrevet 24. januar 2020 11 timer siden, GeneralVirus skrev: Synd min play 5 akkurat ble 5 år i desember ifjor. Ellers kunne jeg sikkert tatt den på garantien. Garantien? Den virker jo enda. Siter
Jarle F Skrevet 24. januar 2020 Skrevet 24. januar 2020 Noen har svelget en kamel eller to. Fra TEK.no i dag https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9BO8R/sonos-sjefen-beklager-i-apent-brev Så da er det håp om å fortsatt kunne bruke eldre utgaver fremover. Siter
Armas Skrevet 24. januar 2020 Forfatter Skrevet 24. januar 2020 22 minutter siden, Jarle F skrev: Noen har svelget en kamel eller to. Fra TEK.no i dag https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9BO8R/sonos-sjefen-beklager-i-apent-brev Så da er det håp om å fortsatt kunne bruke eldre utgaver fremover. Jeg ser egentlig ikke at dette brevet hverken beklager eller endrer noe som helst. Det er heller en beklagelse for at de har kommunisert utydelig - det er jo ingen endringer i her? Det er fremdeles utydelig om strømmetjenester vil fungere på legacy-produkter etter mai, eller om 1 år og om 2. Det er denne usikkerheten som irriterer folk. Så kan man jo spørre om vi skal kunne forvente at spotify skal fungere på en høyttaler som ble lansert for 11 år siden, og gikk ut av salg for 5? år siden. Problemet er vel større for dem som har kjøpt connect og AMP, disse var jo i salg inntil nylig. Siter
Moskus Skrevet 24. januar 2020 Skrevet 24. januar 2020 "We are sorry, but we have to screw over our customers in order to make more money." Sonos er vel ikke de første som gjør det. Ei heller de siste. 1 1 Siter
Preference Skrevet 26. januar 2020 Skrevet 26. januar 2020 På 23.1.2020 den 14.30, Armas skrev: Ja, jeg har bare bridgen fordi jeg ikke har tad meg tid til å fjerne den. Den er uansett ikke ett av produktene som gir 30% rabatt på ny vare. Jo, du får trade-in og 30% rabatt med Sonos Bridge. Siter
Armas Skrevet 26. januar 2020 Forfatter Skrevet 26. januar 2020 46 minutter siden, Preference skrev: Jo, du får trade-in og 30% rabatt med Sonos Bridge. Ikke hos meg? Siter
Preference Skrevet 26. januar 2020 Skrevet 26. januar 2020 45 minutter siden, Armas skrev: Ikke hos meg? Ikke her heller faktisk (?), men det er jo hva som står i pressemeldingen her. Mulig det ikke blir mulig før i Mai da når det ikke kan brukes med de nye produktene lenger. Tror jeg skal ta kontakt med kundeservice og høre etterhvert. Siter
Preference Skrevet 7. februar 2020 Skrevet 7. februar 2020 På 26.1.2020 den 12.11, Armas skrev: Ikke hos meg? Du får Trade-Up kode til Sonos Boost om du kontakter kundeservice, så det var jo noe i hvert fall.. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.