PerH Skrevet 2. februar 2020 Skrevet 2. februar 2020 Nytt husprosjekt ble handlet i sommer i fjor, og nÄr vi nÄ har fÄtt ordnet de viktigste tingene for Ä bo her kan vi begynne Ä gjÞre det litt smartere ogsÄ.  Jeg tok med mye utstyr fra dette huset, sÄ oppsettet blir fortsatt basert pÄ Vera Plus kontroller. Litt fordi man er vant til det, men ogsÄ fordi der skjer spennende saker med den plattformen nÄ.. Nye eiere rydder opp i sakene som har gjort Vera litt akterutseilt de siste Ärene.  I forrige hus brukte jeg mye 433 utstyr fra Nexa, det fungerte hÞvelig bra, men WAF'en stupte jo hver gang en bryter var treg eller ikke reagerte med Þnsket hastighet. Denne gangen blir det Z-wave med fysisk tilkoblet bryter i stedet.  Huset er fra 1980 og har skjult anlegg fra den tiden, sÄ det er lett Ä fÄ pÄ plass fibaro pucker de fleste steder.  Status Januar 2020: Sensative Strips pÄ alle dÞrer Vision garasjedÞrsensor FIbaro Dimmer 2 pÄ de fleste innelys Fibaro Double switch 2 pÄ noen lys, og pÄ varmekabler i kjeller Telldus/Proove Temp/fukt sensorer (433) Xiaomi Aqara temp/fukt sensorer (Zigbee) Nexa PIR sensorer og skumringssensor(433) Aeotec Multisensor 6 (z-wave) Everspring Temp/fukt pÄ bad (z-wave) Remotec ZXT-120 for Ä styre varmepumpe  Logging skjer til en InfluxDb server med Grafana. Dette kan ogsÄ sende varsler basert pÄ hendelser over tid, men jeg har ikke sett sÄ mye pÄ det enda.  Varmekablene nede var av typen med 2 like kretser og vribryter som sjalter mellom -1. begge kabler seriekoblet - 2. en kabel pÄ - 3. begge kabler i parallell. Denne bryteren kobler jeg pÄ Double switch, men siden jeg ikke fÄr seriekoblet utgangene pÄ den sÄ fÄr jeg bare 2 nivÄer, 1 eller 2 kabler pÄ. Det fungerer ganske bra koblet til virtuell termostat.  Planer videre er mer automasjon av lys, kontrollpaneler rundt om kring (android pad's med Imperihome el.l.), Tibberintegrasjon, Geofencing osv.. 1 Siter
PerH Skrevet 7. februar 2020 Forfatter Skrevet 7. februar 2020 FÄr vel nevne en liten WAF booster.  Vekkeklokke som dimmer lyset pÄ soverommet sakte opp over 10 minutter til avtalt tid. Anbefales. Eneste jeg mangler pÄ det er en lett mÄte Ä sette tiden, nÄ gjÞr jeg det pÄ en variabel i Reactor, men det mÄ jo ut pÄ et lett tilgjengelig brukergrensesnitt.. Lurer pÄ Ä henge opp en gammel android telefon pÄ veggen som et lite kontrollpanel, det er kanskje det enkleste? 3d printe en fin ramme kanskje.. fÄr se. Siter
Moskus Skrevet 7. februar 2020 Skrevet 7. februar 2020 9 minutter siden, PerH skrev: Vekkeklokke som dimmer lyset pÄ soverommet sakte opp over 10 minutter til avtalt tid. Anbefales. Veldig. Vi klarer oss ikke lenger uten.  Siter
PerH Skrevet 7. februar 2020 Forfatter Skrevet 7. februar 2020 En litt annen ting, jeg funderer pÄ litt kreativ prosjektorplassering i stua, og det innebÊrer Ä bruke et speil til Ä knekke lysstrÄlen.. Det funker heller dÄrlig med speil med glass foran refleksjonsflaten, sÄ jeg trenger ett som ikke har det. Noen tips om hvor jeg kan finne det? Siter
Sture00 Skrevet 7. februar 2020 Skrevet 7. februar 2020 Hvilke erfaring har du med Sensative Strips? Vurderte de med teperaturmÄler men leste at de er noe trege mtp oppdatering. Synes prisen og er ganske stiv i forhold til f.eks Aqara sine til en snau 80lapp og mulighet for batteribytte. Siter
PerH Skrevet 7. februar 2020 Forfatter Skrevet 7. februar 2020 Jeg har bare dÞr /vindus sensorer, og de har fungert utmerket. Valgte de siden de kan monteres usynlig, og de skryter av 10 Ärs batteri tid. Aqara funker bra de, men de har litt lengre mellom oppdateringene enn telldus enhetene. Siter
vestlenning Skrevet 7. februar 2020 Skrevet 7. februar 2020 49 minutter siden, PerH skrev: Aqara funker bra de, men de har litt lengre mellom oppdateringene enn telldus enhetene. Â Mine Aqara rapporterer inn umiddelbart (< 1s) ... Siter
Moskus Skrevet 7. februar 2020 Skrevet 7. februar 2020 1 time siden, vestlenning skrev: Mine Aqara rapporterer inn umiddelbart (< 1s) ... De rapporterer ikke temp/RH hvert sekund... Â Siter
vestlenning Skrevet 7. februar 2020 Skrevet 7. februar 2020 (endret) 54 minutter siden, Moskus skrev: De rapporterer ikke temp/RH hvert sekund... Â Â Ai si ... Â PS Har ein bruk for temp/RH kvart sekund i eit heimeautomasjonssystem? Endret 7. februar 2020 av vestlenning Siter
PerH Skrevet 7. februar 2020 Forfatter Skrevet 7. februar 2020 Nei, men en gang i minuttet er jo kjekt sÄ evt virtuelll termostat fÞler at den har kontroll..  Noen sender bare nÄr det har blitt sÄ sÄ stor temperaturendring for Ä spare batteri, og det holder jo ogsÄ greit i de fleste tilfeller.. Siter
Moskus Skrevet 8. februar 2020 Skrevet 8. februar 2020 Det holder med hvert 5. minutt hvis man skal vÊre noenlunde pragmatisk, annenhvert minutt toppen. Temperaturer skal ikke endre seg sÄ mye over denne tiden. Hvis den gjÞr det sÄ er det ikke automasjon som er svaret, men isolasjon og vindtetting. 2 Siter
PerH Skrevet 11. september 2020 Forfatter Skrevet 11. september 2020 Da begynner det Ă„ bli kaldere i vĂŠret, sĂ„ man med god samvittighet kan pusle innendĂžrs igjen. đ  En av sensative strips'ene er allerede nĂ„ ferdig.. det var skuffende! med den prisen holder det ikke med 9mnd holdbarhet. Ikke stĂ„r den pĂ„ en dĂžr som Ă„pnes hyppig heller, sĂ„ det er sikkert bare en dĂ„rlig enhet..  Siden antall sensorer stadig vokser blir det nok overgang til et litt annet oppsett.. Veraen skal fortsatt vĂŠre med, men jeg har satt opp en gammel HP Chromebox 1 med debian, og denne tenker jeg Ă„ kjĂžre OpenLuup/AltUI pĂ„. Denne bruker da Veraen som zigbee/z-wave mottaker, samt den integrerte Geofencing funksjonen. Med dette oppsettet fĂ„r jeg avlastet prosesseringen til en kraftigere enhet, og fortsatt benyttet alle fordelene med MCV enhetene.  Det er vel ikke mange her som bruker dette systemet, men innspill settes uansett pris pĂ„.  F.eks lurer jeg pĂ„ om det kan lage trĂžbbel med 2 zigbee kontrollere i samme hus? Jeg kan jo sette kanal pĂ„ de, sĂ„ da bĂžr det vel gĂ„ bra? Siter
Moskus Skrevet 11. september 2020 Skrevet 11. september 2020 17 minutter siden, PerH skrev: det var skuffende! med den prisen holder det ikke med 9mnd holdbarhet Den hadde jeg jammen klaget pÄ, for det er selvfÞlgelig ikke OK. De reklamerer jo med 10 Ärs levetid. Siter
PerH Skrevet 6. november 2020 Forfatter Skrevet 6. november 2020 ElDirekte ryddet opp de, ny sensative i posten etter kort tid. :)  Etter litt trÞbbel med z-wave systemet begynte jeg Ä se pÄ det grÞnne gresset pÄ andre siden av gjerdet.. Vera har enda ikke tatt tak i zigbee pÄ en skikkelig mÄte heller, sÄ nÄ melder jeg overgang til Z-Way.. Valget falt pÄ Z-way fordi dette lett kan kobles til OpenLuup som kontrollSW. Dette har alt jeg liker med Vera systemet, og nÄr man fÄr bedre HW og nettverkshÄndtering sÄ er jeg fornÞyd. :) Z-Way gir et veldig solid inntrykk ang. nettverkshÄndtering, om enn smarthome UI'en er litt kjip.. Den skal ikke jeg bruke uansett, sÄ det gÄr fint.  Pr. nÄ er en Chromebox 1 satt opp med Debian Buster, som kjÞrer Z-Way, OpenLuup, og ogsÄ InfluxDB som lagrer til en SSD disk. NÄ begynner jobben med Ä flytte enhetene - rom for rom. Siden Vera er tilkoblet med bridge sÄ fÄr jeg minimalt med nedetid pÄ automasjonen, mÄ bare bytte DeviceID nÄr jeg flytter enheten.  Vera er fortsatt zigbee og Geofencing kontroller inntill jeg fÄr satt opp alternativer. Siter
PerH Skrevet 24. november 2020 Forfatter Skrevet 24. november 2020 Godt etablert med ny kontroller nĂ„, fungerer utmerket! Overgangen fra Vera er litt som Ă„ bytte ut iPhone med Android, nĂ„ fĂ„r jeg se hva som skjer bak kulissene ogsĂ„, og atpĂ„till pĂ„virke det om det er noe som ikke funker! (ikke bare "kjĂžp ny") đ  Notifications gĂ„r nĂ„ via Telegram, og UI er satt opp pĂ„ gamle pad'er/telefoner med Imperihome. Ser pĂ„ geofencing lĂžsninger nĂ„, kan hende Automate kan funke. For Zigbee har jeg bestilt en ZiGate USB. Da kan kanskje Veraen legges til side for godt.  Om det er flere som liker Imperihome, sĂ„ er det fortsatt mulig Ă„ bruke. Last ned SDK pĂ„ nett, login til servere som ikke virker lenger kan omgĂ„s ved Ă„ starte opp appen fra widget pĂ„ (android) startskjerm. Funker utmerket til jeg finner et godt alternativ. Siter
PerH Skrevet 6. desember 2020 Forfatter Skrevet 6. desember 2020 Zigate mottatt og i drift, det var en fin dings det! den fant alle aqara enhetene uten trÞbbel, og det fungerer utmerket.  Tenkte Ä handle inn TrÄdfri extendere som ser ut som litt store USB ladere, noen som har erfaring med de? Trenger strÞm til UI paddene uansett, og fÄr jeg i tillegg zigbee forsterker er jo det en bonus. Det fordrer riktignok at Aqara og trÄdfri snakker sammen, og etter hva jeg har lest sÄ gjÞr de det?  Vera'en er nÄ ute av systemet, blir nok flyttet til hytta for Ä styre kameraer, varme og vann.   Siter
PerH Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Skrevet 10. februar 2021 Siden det er flere uavhengige aktÞrer i systemet nÄ med forskjellige behov sÄ blir det en utfordring Ä gjenskape raskt om hardware ryker.. Derfor har jeg begynt jobben med Ä pakke alt inn i docker. Da blir det fÞlgende containere: Portainer - fin GUI Ä administrere docker med OpenLuup - sjefen i systemet Z-Way - z-Wave inn Domoticz - Ville ha noen fine plugins derfra til Zigate og Xiaomi stÞvsugeren! Miio server - for stÞvsugerkommunikasjon Influxdb - datalagring Grafana - Datavisning  Alle deler et internt nettverk mellom "sandkassene", sÄ det er kun web grensesnitt ut..  Satte opp en gammel laptop Ä teste pÄ, og selv om lÊrekurven er bratt for en windowsmann ser det ut som det blir bra til slutt! Alt kan deploy'es med ett enkelt script pÄ enhver platform som kan kjÞre docker.  Var litt bekymret ifm. vedlikehold av docker image, men det ser ut til at flere leverandÞrer nÄ leverer og vedlikeholder dockere til programvaren sin. Tipper faktisk det kan bli stillere pÄ support siden ogsÄ siden de da selv kan styre miljÞet til sin programvare. MÄ man ha spesialtilpasninger er det jo bare Ä lage konto pÄ dockerhub og vedlikeholde sine egne image ogsÄ. Siter
PerH Skrevet 1. mars 2021 Forfatter Skrevet 1. mars 2021 Da er alt oppe og gĂ„r i docker, aldri mer komandolinjeslossing med oppsett av services, manglende pakker og avhengigheter! đ  Hele systemet settes opp ved Ă„ koble til USB enheter og kjĂžre Ăšn docker-compose fil. oppdateringer skjer pĂ„ siden ved Ă„ oppdatere eller lage et nytt image. deployment betyr da kanskje 10 sekunder nedetid. Det tar nĂždvendigvis litt mer plass enn uten docker, men jeg har ingen planer om Ă„ kjĂžre dette pĂ„ systemer med lite plass uansett.  Har en "arbeidstegning" av systemet som kanskje kan vĂŠre nyttig for andre ogsĂ„?   La ogsĂ„ inn Multi System Reactor - en ny tilstandsmaskin a`la Node-Red som jeg syns funker veldig bra! Den er fortsatt pĂ„ beta stadie, men har allerede det meste pĂ„ plass. Denne funker nĂ„ med openLuup/vera, Home Assistant og Hubitat, men det kommer flere til etterhvert. 1 Siter
PerH Skrevet 29. november 2021 Forfatter Skrevet 29. november 2021 Lite oppdatering pĂ„ systemet pĂ„ lenge nĂ„, men det virker godt! Tok en oppdatering av Z-Way fra 3.1.3 til 3.2.1, og med docker systemet var det gjort pĂ„ ca 10 minutter, total nedetid for systemet nĂ„r jeg byttet container var vel kanskje 10 sekunder. Slossing med inkompatible pakker mellom de forskjellige programmene slipper jeg, og alt oppsett gjĂžres klart utenom selve systemet som kjĂžrer huset. Veldig kjekt for en som ikke er ekspert pĂ„ linux..  NĂ„ har det jo blitt noen oppdateringer pĂ„ sensorsiden ogsĂ„: Aqara lekkasjesensor i vannfordelingsskapet IKEA tradfri repeatere som hjelper i et stadig stĂžrre zigbee nettverk HeatIt Single Relay pĂ„ varmtvannsbereder skrur av power basert pĂ„ Tibbers priskurve for dagen  Det blir nok flere komponenter som tar i bruk strĂžmpris-styring etterhvert, f.eks varmekabler og termostatsetpunkt i sekundĂŠrrommene.. MĂ„ bare fĂ„ tid til Ă„ etablere flere regler i MSR. đ  Ser forresten etter sensorer som kan festes pĂ„ vedovnen i kjelleren sĂ„ jeg kan sende meg en push nĂ„r det er pĂ„ tide Ă„ hive inn ved! Noen som vet om noe? Den mĂ„ jo tĂ„le et litt annet temperaturomrĂ„de enn vanlige romsensorer.. Siter
PerH Skrevet 17. oktober 2022 Forfatter Skrevet 17. oktober 2022 Da har jeg meldt overgang til Home Assistant! Det har blitt en mektig SW pakke med Ärene, og nÄ er det sÄpass gjennomfÞrt at jeg tok steget. Mengden integrasjoner og visualiseringsmuligheter var vel tungen pÄ vektskÄlen, en annen ting var at openLuup har betydelig ferre vedlikeholdte plugins (sikkert fordi sÄ mange utviklere oppdaget HA..).  Multi System Reactor er fortsatt med for all automatisering, og siden HA ogsÄ kan interfereres der var det bare snakk om Ä dÞpe om entitetene i reglene jeg hadde. MSR vil jeg anbefale alle som bruker HA automations, det er like lett Ä sette opp enkle regler som i HA, men det er betydelig kraftigere!  Z-Wave JS UI har tatt over z-wave nettet, noe motvillig siden innsynet i nettverket er betydelig bedre i Z-Way.. Integrasjonen for Z-Way er desverre ikke i nÊrheten av Ä vÊre god nok enda, og JS har jo blitt veldig bra (og utvikles stadig).  HA og Z-WaveJS har da erstattet 4 av 6 docker containere i skissen over, pÄ sikt gÄr jeg over til influxDB 2.0 ogsÄ. TTT.  Visualisering pÄ mobil/padder og andre UI i huset har jo blitt behagelig, alt settes opp i HA i motsetning til i egne apper tidligere.  So far, so good! Siter
PerH Skrevet 20. mars 2023 Forfatter Skrevet 20. mars 2023 Kan ikke annet en si meg godt fornĂžyd med systemet, eneste issue sĂ„ langt er at ZHA tidvis mister kontakt med noen av Aqara sensorene.. Disse mĂ„ bare resettes, sĂ„ er de pĂ„ nett igjen.  Siste tillegg til huset er sensor for peistemperatur. Denne stĂ„r i underetasjen, sĂ„ nĂ„r man sitter oppe glemmer man bort Ă„ mate etter med ved. NĂ„ sier systemet fra til meg nĂ„r det er pĂ„ tide Ă„ etterfylle. đ  Dette gjĂžres med en Wemos D1 Mini (ESP8266) koblet til en MAX6675 K-type Thermocouple. OBS: Thermocouple fĂžlger ikke med, kjĂžp helst en som tĂ„ler minst 300 grader.  Konnektoren ble demontert fra MAX kortet, og de ble pakket sammen i en 3d printet boks (kan sende STL ved behov):  Dette ble da satt opp i Home Assistant med ESPHome integrasjon. Der la jeg inn fĂžlgende YAML:  esphome: name: esphome-web-xxxx friendly_name: esphome-web-xxxx esp8266: board: d1_mini # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "xxxxxxxxxxxxxxxxxx" ota: password: "xxxxxxxxxxxxxxx" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Esphome-Web-xxxxx" password: "xxxxxxxxx" captive_portal: spi: miso_pin: D6 clk_pin: D5 sensor: - platform: max6675 name: "Hall Fireplace Temperature" cs_pin: D7 update_interval: 15s filters: offset: -5.0  SĂ„ bare virket det. đ Dere ser at det er lagt inn en offset pĂ„ sensoren, denne fant jeg ved Ă„ tarere sensor i et glass vann breddfullt med snĂž - altsĂ„ ca 0 grader.  SĂ„ har jeg en automasjon som holder styr pĂ„ makstemperatur, og sier fra nĂ„r mĂ„lt nivĂ„ er 15°C under toppnivĂ„. Da roper telefonen at jeg mĂ„ legge pĂ„ mer ved! đ  3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.