SveinHa Skrevet 8. februar 2020 Skrevet 8. februar 2020 (endret) Fikk meg et snodig problem i går. Lekte meg litt med et lite VBScript som skriver til et Qubino rele. Det hele startet med en enkel kommando som: hs.SetDeviceValueByRef(T3_OUT_Ref, T3_OUT, True) Det aldeles merkelige som da skjer er at det aktuelle z-wave releet går av eller på som det skal i WebUI men IKKE det fysiske releet uten feilmeldinger i loggen. Trykker jeg på knappen i WebUI virker alt som det skal. T3_OUT variabelen har verdien 0 eller 255 som er det samme som i Status Graphics for Qubino releet. Litt senere oppdaget jeg at lyset på kjøkkenet (IKEA via DeCONZ/Jowihue) ikke endret seg slik det skulle. Stod på 40% eller deromkring fra morgenen men da det skulle opp på "On" litt senere på dagen skjedde ingenting. Gikk inn i WebUI og dimmet manuelt så kom det med en gang. Kjørte eventet som skulle dimme opp til "On" en gang til og ser slideren i WebUI går opp til 100% men lyset endret seg ikke. Beveger slideren en liten smule manuelt og lyset dimmer opp som det skal. For IKEA lyset virker ikke "ON" knappen i WebUI heller og jeg har løst akkurat det problemet ved å dimme opp til 99% i stedet for "On". "Off" knappen her virker som den skal. Det gjelder noen flere dimmere og men slett ikke alle... Reboot server gjorde ingenting for å hjelpe på problemet. Win10/HS3 PRO Endret 8. februar 2020 av SveinHa Siter
SveinHa Skrevet 8. februar 2020 Forfatter Skrevet 8. februar 2020 (endret) Nope. Logges at scriptet kjøres men ingen feil. Endret 8. februar 2020 av SveinHa Siter
Moskus Skrevet 9. februar 2020 Skrevet 9. februar 2020 På 8.2.2020 den 14.46, SveinHa skrev: Det aldeles merkelige som da skjer er at det aktuelle z-wave releet går av eller på som det skal i WebUI men IKKE det fysiske releet uten feilmeldinger i loggen Det er fordi du ikke kan styre noe med å endre devicevalue. Sånn var det i HS2, men ikke HS3. CAPI er løsningen. Siter
SveinHa Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Skrevet 9. februar 2020 Ok, fant det i HS3 help file da.. https://help.homeseer.com/help/HS3/static/#.setdevicevaluebyref Siter
Moskus Skrevet 9. februar 2020 Skrevet 9. februar 2020 Ja, den setter verdien på devicene i HomeSeer, men gjør ingenting med den fysiske enheten. Se f.eks. her: https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/1293244-basic-question-re-capi-control-of-devices?p=1293307#post1293307 Siter
Moskus Skrevet 9. februar 2020 Skrevet 9. februar 2020 hs.CAPIControlHandler(hs.CAPIGetSingleControl(SOME_DEVICE_REF, True, "On", True, False)) ... skrur på et lys. Siter
SveinHa Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Skrevet 9. februar 2020 (endret) Jepp, fant den. Ser at dette blir udokumentert-klipp-og-lim programmering. Det blir litt for amatørgreier til å være noe å satse på så jeg får holde meg til litt useriøs leking... Men at "On" knappen på enkelte dimmere sluttet å virke var litt mer bekymringsfullt, både på IKEA og Z-Wave... Endret 9. februar 2020 av SveinHa Siter
Moskus Skrevet 12. februar 2020 Skrevet 12. februar 2020 På 9.2.2020 den 21.34, SveinHa skrev: Men at "On" knappen på enkelte dimmere sluttet å virke var litt mer bekymringsfullt, både på IKEA og Z-Wave... Kan jeg ikke forklare uten videre, men det skal ikke være et problem så lenge du bruker CAPI. Siter
SveinHa Skrevet 12. februar 2020 Forfatter Skrevet 12. februar 2020 27 minutter siden, Moskus skrev: ...så lenge du bruker CAPI... Dette gjelder WebUI, scripting/CAPI er jo tilnærmet udokumentert så det skal jeg holde meg unna... Siter
Moskus Skrevet 12. februar 2020 Skrevet 12. februar 2020 7 minutter siden, SveinHa skrev: Dette gjelder WebUI, scripting/CAPI er jo tilnærmet udokumentert så det skal jeg holde meg unna... WebUIet sinn On/Off skal fungere fint så lenge du ikke tukler med det (eller det er kommunikasjonsfeil eller tilsvarende). CAPI i scripting fungerer utmerket. Det er dokumentert, men det er mulig det nå er vanskelig å finne dokumentasjonen, men det du trenger å vite står stort sett faktisk her. Om det er 100% forståelig det som står der er imidlertid et annet spørsmål. Men vi kan jo hjelpe hvis du spør. Siter
SveinHa Skrevet 12. februar 2020 Forfatter Skrevet 12. februar 2020 23 minutter siden, Moskus skrev: så lenge du ikke tukler med det ( Fin den der... Men jeg har ikke tukla med det ? Denne her On knappen virker ikke lengre, gjorde det før: Og det som ligger bak: Har huket av for å bruke % i JowiHue men det er gjort for evigheter siden... Får gjerne prøve litt med/uten den siden "On" er 255... Siter
Moskus Skrevet 12. februar 2020 Skrevet 12. februar 2020 14 minutter siden, SveinHa skrev: Denne her On knappen virker ikke lengre, gjorde det før: OK, det er sært. Det kan jeg ikke forklare. Hvilken devicevalue har den nå? Siter
SveinHa Skrevet 12. februar 2020 Forfatter Skrevet 12. februar 2020 Drar jeg slideren til max så får jeg 100% og max lys, trykker jeg på "On" så viser status "On" en liten stund men faller tilbake til forrige prosentverdi uten at lyset endrer seg. Løser seg nok ved å sette "On" til 100 og slideren til 1-99 men dette har jo virket i måneder... Og avkryssingen for "Show percentage..." gjorde ingenting nyttig: Siter
SveinHa Skrevet 12. februar 2020 Forfatter Skrevet 12. februar 2020 3 minutter siden, SveinHa skrev: Løser seg nok ved å sette "On" til 100 og slideren til 1-99 Kan bekrefte at dette virker ? Siter
Moskus Skrevet 12. februar 2020 Skrevet 12. februar 2020 2 timer siden, SveinHa skrev: Kan bekrefte at dette virker ? OK, men da har det iallfall ikke noe med scriptingen å gjøre, med mindre du herjer mer med devicene der. Siter
SveinHa Skrevet 12. februar 2020 Forfatter Skrevet 12. februar 2020 Nei, scriptingen har ingenting med dette å gjøre, det er helt andre steder, men dette oppstod på omtrent samme tid. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.