Bostad Skrevet 27. februar 2020 Skrevet 27. februar 2020 Har en brikke fra Oss.no og kan der sjå strømforbruk,målerstand etc. Oss.no har et api tilgjengelig men desverre er mine kode kunnskaper lik 0. Er her nokren som har vilje og tid til å hjelpe meg å få dette inn i Homeseer? Api info er tilgjengelig her: https://api.services.oss.no/swagger/index.html Eg kan stille med info/key/etc for å få ut data. Leser no at det er en som har fått laget en app til Homey på dette: https://blogg.oss.no/oss-og-homey/ https://homey.app/en-us/app/no.oss/Oss/ Siter
Moskus Skrevet 29. februar 2020 Skrevet 29. februar 2020 Det er litt jobb å integrere en slik sak da det må skrives en plugin, script er sannsynligvis ikke tilstrekkelig... Siter
Bostad Skrevet 29. februar 2020 Forfatter Skrevet 29. februar 2020 Ok, fikk en slik mbus reader fra Aliexpress i går, som eg kobler på en Pi. So sitter no å leser gjennom alle dei andre postene for å finne ut kva som må til for å få det til å virke med en Kamstrup. Siter
Moskus Skrevet 1. mars 2020 Skrevet 1. mars 2020 Hvis du faktisk vil ha noe enkelt, så er selvfølgelig Tibber Puls et alternativ... Det har plugin: Siter
aarpi3 Skrevet 18. mars 2021 Skrevet 18. mars 2021 On 29/02/2020 at 08:08, Moskus said: Det er litt jobb å integrere en slik sak da det må skrives en plugin, script er sannsynligvis ikke tilstrekkelig... Sett at en skal prøve å lage en enkel plugin for noe slik der API'en er tilgjengelig. Hvor mye jobb er det? Sett at en ikke har gjort NOE slikt før. Er det noen bra guider for slikt? Siter
ZoRaC Skrevet 19. mars 2021 Skrevet 19. mars 2021 (endret) 17 timer siden, aarpi3 skrev: Er det noen bra guider for slikt? @Moskus (hvem ellers...) har laget en guide/basiskode for hvordan man lager plugins: https://forums.homeseer.com/forum/developer-support/programming-plug-in-development/plug-in-development/90775-hspi_moskussample-an-easier-plugin-sample-vb-net EDIT: Ser det også er en tilsvarende for C#: https://github.com/Moskus/hspi_CsharpSample Endret 19. mars 2021 av ZoRaC 1 Siter
aarpi3 Skrevet 20. mars 2021 Skrevet 20. mars 2021 18 hours ago, ZoRaC said: @Moskus (hvem ellers...) har laget en guide/basiskode for hvordan man lager plugins: https://forums.homeseer.com/forum/developer-support/programming-plug-in-development/plug-in-development/90775-hspi_moskussample-an-easier-plugin-sample-vb-net Takk. Svaret er vel at det krever, ikke overaskende, en god del tid. Får holde meg til copy/past scripting tror jeg. Siter
Moskus Skrevet 22. mars 2021 Skrevet 22. mars 2021 På 20.3.2021 den 7.42, aarpi3 skrev: Svaret er vel at det krever, ikke overaskende, en god del tid. Ja, HomeSeer er litt mer tidkrevende å lage plugins til, for man må bl.a. faktisk lage UI-elementer, etc. Jeg pleier å lage et kommandolinje-prosjekt først, og så lager jeg et nytt HS-prosjekt der jeg henter klassene fra kommandolinje-prosjektet inn etterpå. En frustrasjon om gangen. Men det er veldig hendig når det først kjører. Den første plugin'en er verst, så blir det enklere. Siter
Salvesen Skrevet 22. mars 2021 Skrevet 22. mars 2021 Holder på å lage en "han port" plugin til HS4, da vill en kun trenge en usb til mbus slave adapter(finner linker til disse i WIP tråden) og hs4 for windows. Jeg har laget for Kaifa måleren og holder på å oppdatere biblio for Kamstrup og Aidon parsing. Satser på å ha den ute på shop'en ila måneden(pappaperm nærmer seg slutten så må få opp farten litt:P) Om en ikke har mulighet til å koble usb direkte inn i pc som kjører homeseer kan en extende usb port over ethernet(skal lage guide på dette, men i praksis trenger en raspberry pi eller egen usb over ethernet extender, men disse er dyrere enn det smaker spør du meg.) Siter
aarpi3 Skrevet 23. mars 2021 Skrevet 23. mars 2021 On 22/03/2021 at 09:20, Moskus said: Ja, HomeSeer er litt mer tidkrevende å lage plugins til, for man må bl.a. faktisk lage UI-elementer, etc. Jobber du mot live systemet eller har du en ekstra installasjon å utvikle på? Siter
aarpi3 Skrevet 23. mars 2021 Skrevet 23. mars 2021 On 22/03/2021 at 09:59, Salvesen said: Holder på å lage en "han port" plugin til HS4, da vill en kun trenge en usb til mbus slave adapter(finner linker til disse i WIP tråden) og hs4 for windows. Jeg har laget for Kaifa måleren og holder på å oppdatere biblio for Kamstrup og Aidon parsing. Satser på å ha den ute på shop'en ila måneden(pappaperm nærmer seg slutten så må få opp farten litt:P) Om en ikke har mulighet til å koble usb direkte inn i pc som kjører homeseer kan en extende usb port over ethernet(skal lage guide på dette, men i praksis trenger en raspberry pi eller egen usb over ethernet extender, men disse er dyrere enn det smaker spør du meg.) Men da må en kable helt fra mbus adapteren til HS4 pcen? Eventuelt via en RasPi. Finnes det ikke en mbus gateway ala en slik modbus gateway det ser ut som @moskus bruker i modubs guiden? Eller lage en gateway av RasPi'en og få dataen tråløst - synd evnene ikke strekker helt til. Siter
Salvesen Skrevet 23. mars 2021 Skrevet 23. mars 2021 11 minutter siden, aarpi3 skrev: Men da må en kable helt fra mbus adapteren til HS4 pcen? Eventuelt via en RasPi. Finnes det ikke en mbus gateway ala en slik modbus gateway det ser ut som @moskus bruker i modubs guiden? Eller lage en gateway av RasPi'en og få dataen tråløst - synd evnene ikke strekker helt til. Man kan koble mbus til usb direkte I rpi og installere usbip på rpi og homeseer pc. Så må rpi og homeseer pc inn i samme nettverk, om en går for Wi-Fi eller kablet er forsåvidt det samme så lenge det er stabilt:) 1 Siter
stigvi Skrevet 23. mars 2021 Skrevet 23. mars 2021 27 minutter siden, aarpi3 skrev: Eller lage en gateway av RasPi'en og få dataen tråløst - synd evnene ikke strekker helt til. Du får det neppe enklere enn med denne: gskjold/AmsToMqttBridge: Minimalistic system to read AMS/HAN data from electrical meter (github.com) 1 Siter
aarpi3 Skrevet 23. mars 2021 Skrevet 23. mars 2021 Du får det neppe enklere enn med denne: gskjold/AmsToMqttBridge: Minimalistic system to read AMS/HAN data from electrical meter (github.com)Se der! Jeg må vel komme meg inn i AMS trådene - de er bare så mange og lange -- Siter
Moskus Skrevet 24. mars 2021 Skrevet 24. mars 2021 12 timer siden, aarpi3 skrev: Jobber du mot live systemet eller har du en ekstra installasjon å utvikle på? Har en HS3-instans på utviklingsmaskinen, ja. Jobber ikke direkte på live system, det er for verdifullt nå. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.