Mastiff Skrevet 5. mars 2020 Skrevet 5. mars 2020 Jeg hadde en enkel og grei automasjon på ID lock, utløst av MQTT: - alias: Døra - lås action: - data: {} service: lock.lock condition: [] id: '1524476567232' trigger: - platform: mqtt topic: EG/Lock.Door Men etter en oppdatering funker den ikke lenger. Så jeg prøver å få inn service_data, fordi det må være enten entity eller location, eller hva det nå heter. Jeg prøver med dette, men får bare feil: - alias: Døra - lås action: service_data: entity_id: all service: lock.lock condition: [] id: '1524476567232' trigger: - platform: mqtt topic: EG/Lock.Door Quote Invalid config for [automation]: [service_data] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->0->service_data. (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 16). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/automation/ Invalid config for [automation]: [data_template] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->0->data_template. (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 16). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/automation/ Jeg tipper det har med innrykk eller noe sånt å gjøre, det virker som om innrykk er roten til absolutt alt ondt i YAML. Jeg hater virkelig det språket, skulle ønske de brukte Python eller LUA, som andre folk! ? Kan noen hjelpe meg litt her? Eller heller gjøre slutt på lidelsene mine? Siter
stigvi Skrevet 5. mars 2020 Skrevet 5. mars 2020 (endret) ikke service_data: men kun data: ......... Eller dette action: entity_id: all service: lock.lock Endret 5. mars 2020 av stigvi Siter
Mastiff Skrevet 5. mars 2020 Forfatter Skrevet 5. mars 2020 Feilmelding igjen, men en annen feil når jeg kjører "Sjekk konfigurasjonen". Quote Invalid config for [automation]: expected dict for dictionary value @ data['action'][0]['data']. Got None. (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 16). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/automation/ Jeg har også prøvd å endre det, så det går direkte på låsen: - alias: Døra - lås action: data: entity_id: lock.id_lock_150 service: lock.lock condition: [] id: '1524476567232' trigger: - platform: mqtt topic: EG/Lock.Door Det gir samme resultat. Siter
Mastiff Skrevet 5. mars 2020 Forfatter Skrevet 5. mars 2020 (endret) Fant ut av det. Dette virker: - alias: Døra - lås action: data: entity_id: lock.id_lock_150 service: lock.lock condition: [] id: '1524476567232' trigger: - platform: mqtt topic: EG/Lock.Door Men det virker ikke å låse opp igjen med en tjeneste i Hass! Det funker bare fra GUI. Jeg har lagt inn spørsmål på forumet deres. Det funker verken på den versjonen jeg har i huset (0.102.2) eller den jeg har på hytta (0.103.4). Så noe har forandret seg snest i 102.2. Jeg håper det kan fikses fort, det har oppstått noe som gjør at jeg trenger dette fort som bare f...! Fikk svaret: Det er endret fra .open til .unlock på låsen av en eller annen merkelig grunn! Endret 5. mars 2020 av Mastiff Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.